tilbage

Land Rover Forum  

Index
137512: Moteringsbeslag på støddæmpere (31-10-2013 21:30:04)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Jeg har et problem.

Har monteret Koni Heavy Track raid foran på min 110" 300 tdi.

Men men men, de skiver der er leveret med fra Koni passer ikke til de turrets jeg har købt.

Hvis vi nu tager udgangspunkt i billedet og ser på den nederste dæmper.

Så er der i hver ende af støddæmperen 4 skiver og 2 gummiklodser. Hvis vi starter fra støddæmperen,
( ligegyldig hvilken ende ) så kommer man først til en skive. Her er alt godt. Så kommer der en gummiklods, også her er alt godt.Så kommer der endnu en skive. Og her går det galt. For mellem denne skive og den næste skiver er mit tårn placeret. I selve tårnet er der et hul hvor igennem støddæmperen bliver placeret. Lad os sige dette hul har en diameter ( har ikke målt endnu ) på 15 mm. Den lille fikse skive har derimod en forhøjning ( der hvis alt er perfekt ) passer til præcis 15 mm.Det er den derimod ikke. Lad os sige den er 13mm. Det betyder at der er et hvist
Index
137513: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (31-10-2013 21:32:53) (svar på 137512)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Og så forsvandt resten. Sorry.

Det betyder der er et vist slup imellem de to ting. Det klonker ganske forfærdeligt bare jeg kører over en 5 krone.
Så er der nogle der ved hvor man kan købe disse skiver i løs vægt??
Index
137514: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (31-10-2013 22:27:53) (svar på 137513)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.140.193)
Problemet ligger muligvis i du ikke har presset støddæmpere sammen og trukket fra hinanden nogle gange og på den måde fået luft hen hvor det skal være.
Index
137515: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (31-10-2013 22:35:02) (svar på 137514)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Æh?

Det er en sideværts bevægelse.

Tror ikke at udluftning af støddæmper hjælper på dette.

Mvh Anders
Index
137516: sv: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (31-10-2013 22:48:29) (svar på 137515)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.140.193)
Javelja- et af to; enten fjernes den ene skive eller kraven(erne) nedfiles, så der kan spændes fast i tårnet
Index
137520: sv: sv: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 08:04:21) (svar på 137516)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Endnu et æh.

Det løser jo ikke problemet med en sideværts bevægelse.

Løsning 1: Efterlader stadig et slup mellem støddæmper stang og tårn.

Løsning 2: Så er der endnu mere mulighed for at det rykker sig sideværts.

Det er en ommer.

Så hvor kan man købe i løs vægt, de skiver jeg mangler?

mvh Anders
Index
137521: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 08:21:23) (svar på 137512)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Skal det ikke være skive-gummiklods-tårnet-gummiklods-skive-møtrik ?

/Jørgen
Index
137522: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 08:26:13) (svar på 137521)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Skive-gummiklods-skive-tårn-skive-gummiklods-skive.

Hvis de to inderste skiver der ligger op til tårn fjernes vil støddæmperakslen ha' endnu større frirum til
at rykke sig.
I den ideelle verden har de inderste skiver en indvendig diameter det passer til støddæmperakslen og den udvendige
krave en diameter der passer til hullet i tårnet, samt en højde på en halv tårntykkelse.

Mvh Anders
Index
137523: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 08:48:57) (svar på 137522)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.182.59.70)
Kan du så ikke bare bore hullet op så der er "15mm" så forhøjningen kommer i hul ?

Mvh

Jan
Index
137526: sv: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 09:23:07) (svar på 137523)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Det er den modsatte vej.

hul i tårn er for stort. Forhøjning for lille i diameter.
Index
137535: sv: sv: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 12:30:58) (svar på 137526)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.182.59.70)
Hej Anders

Ja, så skal du jo godt nok finde et underligt bor.

Du må finde noget godt lim ... Migatronic har noget i grøn emballage der kan bruges :-)

Mvh

Jan
Index
137527: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 09:23:24) (svar på 137522)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hejsa
Som jeg læser det, så er det en monteringsfejl.
Du lægger ikke en skive ind mod tårnet, da du dermed lægger en "glat" flade mod en "glat" flade, og derfor kan det nemt bevæge sig sideværs.
Hvis du derimod, som der bliver foreslået, lægger gummi mog tårn, vil der være en meget stor friktion, når det er spændt sammen og problemet vil være væk.

Jimmi
Index
137548: sv: sv: sv: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (01-11-2013 16:40:30) (svar på 137527)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.219.132)
Kan tænkes, ud over kraveskiverne støder på hinanden i toppladen på tårnet og forhindrer sammenspænding og dermed åbner for løsgængeri- at møtrikken ikke er spændt tilstrækkeligt. En luftnøgle er alfa og omega i den sammenhænge og der skal spændes, med måde, så møtrikken ikke kan komme mere på; altså så der ikke er mere gevind til rådighed på bolten.
Index
137557: sv: Moteringsbeslag på støddæmpere (02-11-2013 06:52:31) (svar på 137512)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 2.108.10.61)
Hej A
Jeg ved ikke hvilke turrets du har købt, men hvis de ikke er galvaniceret kunne du jo svejse de to indeste skiver fast?
Dæmperne er magen til dem jeg har på min Oneten , husker nok der var en tolerance som på din men det ikke er noget problem når det først er spændt sammen.
Men HUSK kontra møtrikker på alle 6 genvind pinde, ellers går det løst i løbet af 0,01.
Måske det er det du oplever?

En anden ting som også er en klonk faktor, er pinden i bunden af dæmperen mod akslen.
Se lige efter mærker i akslen om den hugger ned , de er nemlig lidt lange, og kan med fordel kortes op.
Udlempen er så du kommer til og mangle den lille hex ende til 8mm.
Men den er så lille og gnattet og rode med alligevel så man er bedre foruden.
Du får nemmere ved at komme til med en ringnøgle i bunden og belte oliefilter tang om dæmperen.
HUSK kontra møtrikker!
Det er klart ikke hensigtmæssigt at lave buler i cylenderen så vær lidt obs.
Det er 2,5 mm gods i CRMO rør så det tåler nogen tæv.
Der til er det en twin tube dæmper så yderste rør er "bare" resevoir..

Bedste koni hilsner
K.Boegvad