tilbage

Land Rover Forum  

13748: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 20:57:07)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.98)
Følgende er fremsat af HB. i Dansk Land-Rover klub, til behandling på landsrådet i år. " Der kan tillægger medlemmer af Hovedebestyrelsen honorar efter Landsrådets godkendelse. Honorarets størrelse fastlægges af landsrådet for et år af gangen".
Jeg finder det forkastligt af HB. ønsker betaling for at arbejde i klubben. Jeg har som regionsleder i NSJ brugt nu 10 år på arbejde i klubben, FRIVILLIGT. Har man ønske om at modtage honorar, bør man søge bestyrelse poster i erhvervslivet. Det næste bliver måske så et gyldent håndtryk, når valgperioden er slut. Jeg håber, med dette indlæg at skabe debat om det fremsatte forslag til vedtægts-ændringer, således at HB. trækker det indet LA. At give honorar til bestyrelse medlemmer, kan kun varsle en kraftig kontingentstigning, " Nogle skal jo betale"
13749: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 21:04:54) (svar på 13748)
Jørgen Seligmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.66.139.218)
Jeg er helt enig og mener ikke det vil gavne nogen eller noget. Et honorar ville alene belaste økonomien uden at jeg kan se hvilket mer-udbytte klubben skulle få ud af det.
13750: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 21:10:09) (svar på 13748)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.90.20.221)
Som udgangspunkt har de nuværende medlemmer af HB vel meldt sig til frivilligt klubarbejde.
Derfor kan det undre at man nu vil til at bevilge sig selv honorar.
Martin Nielsen
13751: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 21:34:42) (svar på 13748)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.164.58.211)
Det kunne være interessant at høre hvad baggrunden var for dette forslag?

Hvis der eksempelvis består udgifter, afsavn eller tab, som de idag ikke får dækket kunne det jo være relevant nok, men kender nogen bevæggrunden bag det fremlagte forslag?

Måske kunne forslagsstilleren redegøre for det her i klubbens forum?
13753: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 21:59:09) (svar på 13748)
Jan Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.155.114)
Jeg mener at hvis man melder sig frivilligt til bestyrelsesarbejde i en fritidsklub, så kan man ikke bevilge sig selv et honorar, det er klart at de extraudgifter man har til telefon, kørsel og andet skal dækkes, men ellers er det frivillig ulønnet arbejde! hvad bliver det næste løn til regionsleder, bestyrelsesmedlemmer, sublanter, kasserer og disses sublanter osv. man skulle næsten tro at landsrådet skulle afholdes den 1 april.
Hvis man ikke vil lave frivillig ulønnet arbejde, er der jo altid den mulighed at man kan trække sig
13754: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 22:42:12) (svar på 13753)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.207)
Det var måske en ide at finde ud af hvad forslaget går ud på før janterne? kommer for godt i gang.
13755: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 22:51:29) (svar på 13754)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Da jeg umiddelbart har svært ved at tro at HB ønsker at opnå pamperstatus og medlemmerne vil benytte sig af muligheden for at berige sig på klubbens eksistens vegne, ville det være ønskværdigt om man kunne få at vide hvad honoraret egentlig omfatter - det kunne jo sagtens tænkes at grundlaget herfor er såre rimeligt nok og så skal de da også ha´det -- men det vil jo fremgå af indholdet såfremt det bliver tilgængeligt for os menige medlemmer.
13756: sv: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (17-03-2004 23:46:31) (svar på 13755)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
Baggrunden for forslaget skal måske ( min egen udlægning ) ses i den kendsgerning, at kassererjobbet er ved at blive meget omfangsrigt. Det er ikke udsædvanligt, at en stor forening har et 'honoreret' medlem, som defacto kan sidestilles med en 'forretningsfører'. Stilling vil kunne beskrives med et fast årlige timetal til en fastlagt løn. Jeg ser intet odiøst i forslaget, som sikkert får megen bevågenhed under de ofte timelange diskussioner på Landsrådet.
Jeg vil ikke her gøre mig til fortaler for hverken et ja eller nej.
Det må være op til de stemmeberettigede delegerede, at afgøre med det mandat, deres region har givet dem i denne sag.
13757: sv: sv: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 08:44:40) (svar på 13756)
Søren Rasmussen #5846, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.164.52.106)
Kassererjobbet er tit de rene uriasposter i mange større og mellemstore foreninger; sjældens megen ros, ofte kritik og en arbejdsbyrde, der langt overstiger, hvad medlemmerne selv i sin vildeste fantasi forestiller sig.

Ganske rigtigt, som Paul skriver, er det derfor en stadig mere udbredt praksis, at foreninger ansætter en lønnet forretningsfører, eller at kassereren som det eneste bestyrelsesmedlem aflønnes i et vist omfang, dog oftest stadig således, at aflønningen reelt langt fra står mål med kassererens tidsforbrug. g

Personligt rør dig mig ikke, om kontingentet stiger med et par kroner eller tre (eller man nu forestiller sig) hvis det er det, der skal til.



13758: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 09:53:56) (svar på 13748)
Lars Tronhjem Rasmussen #4855, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 212.10.44.26)
Det kunne jo være rart hvis HB ville begrunde dette forslag ind landsrådet, så de landsråds delegerende havde en chance for at tale med medlemmerne om deres holdning til dette kontroversielle forslag.

Hvis det som nævnt andetsteds i denne tråd er p.g.a kassererens stigende arbejdsbyrde kunne det måske være en god ide at få en revisor til at varetage klubbens regnskab. På den måde fjernes enhver mistanke om forsøg på at berige sig personligt på medlemmernes bekostning og det er muligt at shoppe rundt og finde det bedste tilbud, samt at forlange dokumentation for de faktiske udgifter! Personligt mener jeg at det er et skråplan at komme ud på hvis tillidsposter i DLRK skal til at honoreres, da dette hurtigt vil skabe mistanke om pamperi osv. måske især fordi at HB jo er meget lidt synligt for de enkelte medlemmer i klubbens daglige arbejde.

Desværre må vi jo nok vente til landsrådet med at få begrundelsen for dette forslag, men jeg vil opfordre HB til at medbringe dokumentation for de faktiske udgifter, de mener at have afholdt af egen lomme i forbindelse med deres frivillige arbejde for klubben, samt komme med konkrete forslag til hvor de mener at disse penge kan spares andre steder i klubben, uden at dette kommer til at gå ud over medlemmerne i form af kontingent stigninger!

Med Venlig Hilsen

Lars Tronhjem Rasmussen
13759: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 10:01:03) (svar på 13748)
Nils Byager #4814, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 155.137.0.9)
Opmærksomheden skal henledes på, at hvis foreningen udbetaler honorar er honoraret skattepligtigt for modtageren.
Endvidere skal foreningen registreres hos Knold & Hat og foretage månedlige indberetninger (og hvis man glemmer det en måned fordi der ikke er udbetalt noget får man bøder, hvis størrelse slet ikke står i forhold til noget som helst.)
Det man kan gøre er at udbetale godtgørelse for afholdte udgifter i henhold til ligningsrådets takster, som p.t. er 800 kr/år for administrative udgifter og 1200 kr/år for udgifter til telefon og internet.
Herudover kan bestyrelsesmedlemmer m.fl. indrømmes hel eller delvis kontingentfrihed.
Foreningen kan afholde mødeudgifter - herunder transportudgifter for deltagerne.
Det er hvad man kan gøre uden at skulle rode skattevæsenet ind i foretagendet.
Så snart ordet honorar nævnes nogen steder ender 2/3 af beløbet i statskassen - og vi betaler vel tilstrækkeligt allerede??
Mvh
Nils
13773: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 20:40:47) (svar på 13748)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.47.150.181)
Nu skal jeg lige understrege et par ting: HB. har en telefonudgift på 16.415,43 kr. jf. årsregnskab 2003 for DLRK. Heraf er der 6.000,- kr. i telefongodtgørelse. Som det fremgår af budget for 2004 skal der afsættes 37.000,- kr. i honorar til HB. Det er ikke nærmer beskrevet hvad og hvem honoraret omfatter. Såfremt at det er en ”forretningsfører” HB. ønsker ansat burde en Job annonce da havde været indrykket i Oasen. Som regionsleder kan jeg kun undre mig hvorfor dette forslag ikke har været fremsat inden Julen 03, så havde forslaget været gennem diskuteret i regionen og de delegerede havde haft det rigtige mandat med hjemmefra.
Vi høres CHR.
13775: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 22:00:59) (svar på 13748)
Claus Vogter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.215.229.198)
Lidt pudsigt at ingen fra hovedbestyrelsen har kommenteret dette indlæg endnu... hvorfor mon ikke..?
13776: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 22:09:21) (svar på 13775)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.230)
- det kan da ikke være så svært at regne ud;-))
Med Roverhilsen
Speider
13778: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (18-03-2004 22:23:13) (svar på 13748)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.230)
Nogle skal jo betale.
Det gør de 90% af Dansk Land Rover Klub, som ikke blander sig i debatten eller deltager i det "helt almindelig jordfræs";-))))))))))))
Med Roverhilsen
Speider
13779: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 00:04:12) (svar på 13778)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
Jeg vil da lige mane til besindighed og opfordre til, at der ikke fremsættes spekulationer, der kan forgifte klubklimaet. Ingen af os ved, hvornår tanken om et honorar til HB-medlemmer er født, hvorfor det måske er naturligt, at det først fremkommer nu ! Desuden synes jeg, at det ligger i flere indlæg, at skribenterne mener, at der skal foregå en 'økonomisk berigelse'. Dette ordvalg ligger tæt op ad injurier og mener jeg, at ingen af HB-medlemmerne kan anklages for, at have handlet eller at have intentioner om at handle mod klubbens interesser.
Det ville ganske klart være en fordel, om HB havde udsendt en begrundelse eller taget stilling til disukussionen her, men den er til gengæld i sin gode ret, at vente med de relevante oplysninger til forslaget skal behandles på Landsrådet.
Der er fortsat god tid til, at vi regionalt kan se på sagen.
Såfremt HB ikke på forhånd har sikret sig et solidt flertal for forslaget, har Landsrådet mulighed for, at nedstemme det.
13784: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 10:43:40) (svar på 13779)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Det er netop derfor jeg i et tidligere indlæg skriver at baggrunden for ønsket om honorar sagten kan være legitimt nok - da jeg netop har meget svært ved at tro at de fremlægger det for egen vindings skyld.
På den anden side synes jeg dog at det ikke gør spor at medlemmer holder øje med den slags tiltag - det skulle der ikke være noget som helst odiøst ved.
Men hvis baggrunden for det i første omgang stillede spørgsmål bunder ud i jantelovens kvalmende indhold - så stiller sagen sig selvfølgelig helt anderledes an.
Selvfølgelig mener jeg at de ildsjæle, der orker at bruge deres fritid til klubbens fælles bedste og positive fremgang også bør belønnes på en eller anden måde.

Min formnemmelse er, at HB og Landsrådet for de fleste menige medlemmer synes som værende en diffus del af klublivet, som de/vi ikke rigtig har et klart forhold til bortset fra de informationer der nu engang er tilgængelige om deres virke.
- Hvilket (synes jeg) måske burde føre til klarsyn om deres virke, om hvem de er og hvorfor de netop gider bøvlet med at stå i spidsen for klubben, ved en dybere præsentationsrunde bragt frem af mørket, enten via en artikelserie i OASEN eller som en separat fast rubrik på dlrk- hjemmesiden.
For jeg ved at foreningsarbejde er utaknemmeligt og langt fra altid sjovt - især hvis man fra medlemmernes side føler sig jagtet og hængt ud. Så kan det ikke undre at nogle gir´ fanden i det hele og ikke ønsker genvalg og tilmed måske vælger at melde sig helt ud.
Tværtimod synes jeg at vi burde være taknemlige for deres indsats - vi andre høster jo kun frugterne af deres indsats - og skyder straks med skarpt såsnart der er det mindste.
SIIIerhilsen Stefan
13785: sv: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 11:36:51) (svar på 13784)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Først vil jeg nævne at jeg er 100 % imod udbetaling af vederlag til bestyrelsesmedlemmer uanset om det er hovedbestyrelsen eller regionsledelser. Alle valgte sidder af egen fri vilje og kan til enhver tid opgive tillidshvervet hvis det tager mere tid eller krafter end man synes er rimeligt.

Selvfølgelig skal driftsudgifter som f.eks. mødeforplejning, transport, tele- og it udgifter m.m. dækkes 100%

Hvis den siddende HB mener at det er blevet for omfangsrigt at være HB i fritiden er det måske en helt anden løsning der er vejen frem....nemlig en ÆNDRING AF KLUBBENS STRUKTUR ...

Det kan ske på mange måder.

Udvidelse af HB og dermed bredere fordeling af arbejdsopgaver.

Flytning af kompetancer fra HB til regionerne.

Organisationsændring således at hver region blev en selvstændig enhed /klub med eget regnskabsansvar-kontingent
osv. Som samlende forum kunne så dannes et fællessekretariat eller lign.

Mulighederne er mange......

Iøvrigt er jeg helt enig i, at HB burde have offentliggjort deres tanker inden regionernes regionalforsamlinger. På den måde ville alle delegerede have et afklaret forhold til forslaget inden Landsrådet ( som bonus ville man undgå flere timers debat om forslaget på LR).

Med lr hilsen

Claus/1105 (Landsrådsdelegeret for reg. NSJ)
13790: sv: sv: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 13:59:46) (svar på 13785)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
Claus Kjøller er kommet mig i forkøbet! Efter at have gennemlæst det med indkaldelsen til Landsrådet medsendte materiale, heriblandt især regnskabet og budgetforslaget for 2004, ser jeg, at klubben er ved at fjerne sig fra den oprindelige tanke, at være jordnær (!), familievenlig og medlemsorienteret.
Klubben har behov for en strukturkommission, idet den del udgiftsposter er ved at løbe løbske netop pga den nuværende struktur.
Jeg kan kun opfordre landsrådsdelegerede til, grundigt at gennemlæse ALT fremsendte og diskutere følgerne i baglandet !
Dette skal ikke forstås som en mistillidserklæring til vor HB, men som interessen i, at medlemmerne for størst mulig gavn af deres kontigent.
13793: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 15:17:32) (svar på 13790)
Christian Carl Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.82.210.23)
Hej Igen. Kunne det tænkes at man splittede kasserearbejdet op, således at den virkelige store del, som har med medlemslisten at gør, blev uddelegeret til en medlemslistebestyrer. I region NSJ er kasserearbejdet undtaget denne funktion, og jeg kan jo se hvor meget tid som går med pakning og forsendelse til nye medlemmer, så jeg tror at det vil afhjælpe lidt på kasserer jobbet, Kassereren vil så have tid til at passe kassen, og kun kassen, men vil man være med mange steder så tager det jo tid, som bekendt ” ting tager tid og ingenting kan godt tage et kvarter” Nu kan jeg jo kun gætte hvad de budgetter 37.000,- kr. skal bruges til, og håber at HB. snart løfter sløret for hvad de skal bruges til.
At få gennem diskuteret så vigtige forslag som dette i en region med 400 medlemmer, er jo i sig selv en kraftanstrengelse uden lige og der ville ikke være mange som var med i den snak, når man ikke ved hvad pengene skal bruges til .
Vi ses snart CH
13796: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (19-03-2004 18:45:15) (svar på 13748)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.77)
Jeg har overhovedet ingen intentioner om at rykke Landsrådsarbejdet ud i klubbens diskussionsforum her på nettet.
Men som hovedstiller af forslaget, bliver jeg nok nødt til at komme med en kort kommentar.
Der er ingen der mere end de nuværende HB medlemmer,har stået fast på princippet om ulønnet frivilligt arbejde.
Vi har derfor måttet sluge et par temmelig store kameler, inden vi kom frem til, at det fremsatte forslag ville være langt den biligste, og mest effektive løsning.
Problemet er kort sagt, at der er så meget dagligt arbejde, for vores kasserer, med at administrere klubben, at døgnet simpelt hen ikke har timer nok. Kasseren har derfor ofte måttet tage fri fra arbejde, for at kunne holde puklerne nede. Kasseren er nok den eneste i klubben, der virkelig kan tale om dagligt/natligt arbejde.
Jeg finder ikke at det er rimeligt, at han skal have en så stor direkte udgift for at kunne passe klubbens arbejde.
Derfor er der fremsat et forslag, der sikrer at Landsrådet for hvert år, forud kan fastsætte honorarets størrelse, ud fra fremlagte beregninger.
På HB`s vegne.
Hartley Nielsen
13808: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (20-03-2004 16:29:33) (svar på 13796)
Ulla Holten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.152.230)
Jeg forstår ikke hvordan hovedkassereren kan få mere tid til sit arbejde ved at få penge for det. Det kan ikke give ham mere tid end 24 timer i døgnet, men måske kompensere for de fridage, han har været nødt til at tage for at klare arbejdet som hovedkasserer.

Jeg synes det er prisværdigt at hovedkassereren gør så meget ud af sit arbejde – stor ros for det – men det er da uholdbart for ham i længden at skulle taget fri fra arbejde og arbejde dag og nat m.m.

Jeg vil derfor foreslå, at HB udvides eller der nedsættes et underudvalg til hovedkassereren, der fx kunne varetage korrespondance med nye medlemmer og ajourføre medlemslisten, hvilket jeg ved er en tidsrøver, da jeg sidder som medlemslistebestyrer lokalt i reg. NSJ, som dækker ca. 400 medlemmer i klubben og med en medlemstilgang på ca. 90 pr. år, hvilket giver en del ”postkontorarbejde”.

Hilsen Ulla Holten - 2660
13811: sv: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (20-03-2004 19:59:23) (svar på 13808)
Poul Helmer Larsen #5695, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.160.102.91)
Det er godt nok utroligt, som alt det "arbejde" fylder;-))
- Jeg er uenig med familien Holten i, at denne debat hører hjemme i Rover-Forum,
- Når den så alligevel kommer på Rover-forum, forstår jeg ikke hovedbestyrelsens berøringsangst (tag dog en åben dialog i stedet for dette "fedtspilleri"),
- Mange medlemmer af Dansk Land Rover Klub (såvel folkevalgte medlemmer af "juntaen" som "menige" entusiaster) udfører et stort arbejde uden spørgsmål om betaling. Det bliver nok svært at få disse entusiaster til at forstå den dybere mening med forslaget om honorar til enkelte medlemmer af "juntaen";-))
- Jeg er ganske ny i administrationen af klubbens største region, men vil dog nævne, at hvis arbejdsbyrden ikke er større end det jeg har oplevet indtil nu, så forstår jeg slet ikke hovedkasserens problem, men det kan jo være, at det forestående Landsråd kan klare begreberne.
Med Roverhilsen
5695/Poul Helmer, Regionssekretær i Region Østsjælland.
13815: sv: sv: Honorar til hovedbestyrelsen (20-03-2004 21:47:26) (svar på 13796)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.61)
Det er nok ikke det rigtige sted at diskutere den slags klubinterne anliggender, men da nu proppen er taget af flasken, er det på den anden side vel meget fornuftigt at lade diskussionen køre alligevel.
Hvis jeg nu forstår alting ret, så drejer det sig i virkeligheden om FRIKØB af kassereren. Der er i forslaget lagt op til, at det er Landsrådet der for et år ad gangen tager stilling til frikøb, og i givet fald hvor meget, man er villig til at frikøbe kassereren. Ser vi på, hvor stor en andel af den totale omsætning, man i denne omgang forestiller sig, at frikøbet skal omfatte, udgør det mindre end 4 %, hvilket igen vel svarer til 5-6-7 arbejdsuger afhængigt af den løn, kassereren oppebærer hos sin arbejdsgiver. Sagt på en anden måde: for hver gang klubben omsætter for 100 kr., afsætter man ca. 4 kr. til administrativt arbejde. Det spørgsmål, vi skal stille os, er IKKE, om nogen rager penge til sig, men om vi mener, at andre ville kunne udføre det samme arbejde som kassereren (Jens) gør, til en lavere pris?
Guderne skal vide, at jeg har haft mine bataljer med Jens, bl.a. fordi jeg har syntes, at han (i forbindelse med region Fyns landsstævne) gik i for små sko; men jeg må også medgive, at han har måttet se på den samlede klubs interesser, og set fra den kant kan ingen bebrejde ham nogetsomhelst.
Vi ved, at Jens har været meget omhyggelig med sin embedsførelse og kan ikke være i tvivl om, at der ligger et stort arbejde bag; det ved jeg udmærket godt også gælder for andre i klubben, men der er altså forskel på at køre hele klubbens økonomi og så at skulle varetage en enkelt regions anliggender.
Skal vi altså til at professionalisere klubben på det økonomiske plan, må jeg sige, at det vil være at foretrække at etablere et frikøb af den politisk valgte kasserer fremfor at overlade jobbet til et eller andet revisonsfirma, der ikke har den fjerneste anelse om og forståelse for, hvad det hele drejer sig om: happy rovering!
Vi ses til Landsrådet...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
regionsleder Fyn
13814: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (20-03-2004 21:00:06) (svar på 13748)
Henrik Fasmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.202.158)
Som nyt medlem af klubben vil nogle måske syntes at det er upassende at blande sig i debatten.
Men jeg har det samme ske i andre af de foreninger jeg er medlem af.
En løsningsmodel, som med stor succes er blevet anvendt i andre foreninger der har vokset sig så store, at det ikke længere er muligt på frivillig basis at håndtere det admistrations arbejde omkring 2000 medlemmer nu kræver, er at ansætte en professionel administrator eller sekretær evt. på deltid.
Men som nogle medlemmer nok vil sig " det koster kassen", men det giver frihed til bestyrelsesarbejdet.
Den eneste anden brugbare men ikke anbefalelsesværdige løsning er at decentralisere opgaverne til regionerne. Denne løsning er bestemt heller ikke problemfri.

LR hilsen Fasmer
13970: sv: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (26-03-2004 09:34:01) (svar på 13814)
Knud Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.38.57)
Som nyt medlem tillader jeg mig også at fremkomme med nogle forsigtige pip.
Jeg også medlem af en anden større bilklub, hvor jeg har fornøjelsen at stå for kontingentiopkrævning, rykning for kontingent, ind- og udmeldelse af medlemmer, vedligeholdelse af medlemsregisteret (folk flytter i det uendelige!), forsikringstegning, kontakt med medlemmerne omkring deres medlemskab, kontakt til regionerne og registre omkring deres medlemmer, samle, ordne og sende bilag til kassereren, sørge for tryksager, sørge for liste over nye medlemmer til bladet, holde Posten orienteret om ændringer m.m. og kontrollere dem plus alle de opgaver man ikke i sin vildeste fantasi havde forestillet kunne forekomme.
Det er i store træk, de opgaver jeg lige her og nu kan sætte navn på. Dertil kommer alt muligt der opstår i kølvandet, f.eks. kvaler med Internettet og PC-relaterede problemer, der kan tage UENDELIG megen tid. Jeg kunne blive ved meget længe endnu, men skal ikke trætte andre med det.
Som jeg også selv ved, påtog jeg mig jobbet næsten frivilligt, og det er da også ganske interessant og til tider lidt morsomt, men når man tørt kan konstatere at man må forsømme mange andre ting, er fornøjelsen til at overse.
Det er lidt af en belastning at skulle bruge ca. 3 timer i snit om dagen hele året rundt, samtidig med at man møder flere og flere meget krævende medlemmer, der står meget hårdt på deres "rettigheder". Flertallet er dog særdeles rare og hyggelige.
Jobbet er meget vanskeligt at opdele på flere til nogen ordentlig gavn, fordi alt koncentrerer sig om medlemsdatabasen.
Jeg har derfor også sagt mit frivillige job op, ganske som flere også her foreslår, og håber en anden vil tage over.
Jeg er næsten ligeglad med løn - jeg gider bare ikke længere bruge så megen fritid samtidig med at man skal være skydeskive for nogle medlemmers ubehageligheder.
Det er mit håb med denne historie at få de hårdeste kritikere til lige at moderere sig en smule i deres hadske udfald mod HB. Det kunne jo være at I ikke rigtig vidste hvad I udtaler Jer om. Sjovt nok har jeg oplevet de mest hadske kommentarer i den anden klub, fra folk som ikke i deres vildeste fantasi kunne finde på at røre en finger for at hjælpe til. De samme medlemmer er så oven i købet nogle af dem, der kan pestilere administratorerne allermest. Den med, "at så kan man jo bare holde sig væk", er i længden ikke mere gangbar - en skønne dag er der bare ingen som gider påtage sig sådant arbejde til alles gavn.
Med venlig hilsen i håbet om en mindre hadsk debat.
Knud
13820: sv: Honorar til hovedebsetyrelsen (21-03-2004 11:48:44) (svar på 13748)
Gunnar E. Nørgaard, 4031 Midtjy (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.61.133.250)
Sikke en diskussion, jeg vil blot tilføje to små vers fra min gruksamling:
1) Solidaritet ophører, når det begynder at tage for meget af fritiden, eller komme for tæt på pengepungen.
Angående de mange pro og contra indlæg:
2) Den der vil tæske sin hund finder altid en kæp.

mvh
Gunnar