tilbage

Land Rover Forum  

Index
137882: leje og pakninger i stubaksel hvordan? (11-11-2013 23:04:08)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 95.166.130.57)
hej med jer,
jeg skal til at skifte min ene stubaksel foran idet hjullejet røg og tog den med i faldet.
mit spørgsmål går på:
inde i stubakslen (td5) sidder der et nåleleje og hvad der ligner en pakdåse og noget spacerring imellem pakdåsen og lejet.
jeg kan ikke finde dette setup i manualen da den kun viser én pakning dog med 2 varenumre, for outer og inner.
det hele er afsluttet med en bronzering med bølget overkant.

så hvordan og hvilken vej skal det hele sidde? og hvor meget er der dernede, og fremforalt hvordan får jeg nålelejet i uden at ødelægge det? presse eller hammer?
nogen der har prøvet det før.
tilsyneladende kan man ikke købe stubakslen som en samlet enhed hvilket jeg syns er lidt sjovt da der jo nok ikke er nogen der køber sådan en uden at skulle montere nyt af det indre alligevel.
Index
137883: sv: leje og pakninger i stubaksel hvordan? (12-11-2013 08:19:39) (svar på 137882)
Asger Jørnow #7242, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.63.104.145)
Der skal en pakdåse inderst, og så lejet.

Inderste lejeskål skal glides på, og må ikke skulle bankes på, da du ellers ikke har en chance for at få det af igen.

Den udvendige lejeskål skal derimod slås i navet, eventuelt med den gamle lejeskål.

Når det samles lægger du først pakdåsen med lidt fedt, så inderste lejeskål og leje (i meget fedt). Og så sættes nav på, og herefter den yderste del.


Med venlig hilsen
Asger Jørnow
Index
137887: sv: sv: leje og pakninger i stubaksel hvordan? (12-11-2013 10:25:09) (svar på 137883)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
selve hjullejerne er jeg helt med på hvordan fungerer, så jeg har måske formuleret mig forkert.
det er det leje nåleleje der sidder inde i selve stubakslen og kører imod trækakslen jeg er i tvivl om.
det ligner der sidder 2 pakdåser inders i stubakslen og derefter et nåleleje.
yderst sidder en bronzering som landrover kalder en "thrust ring".
i manualen står der at man skal bore og mejsle den af, mens andre steder på nettet står der at man kan genbruge den.
havde egentlig bestil en ny, men nu kan jeg se at 4wd danmark har glemt at sende den med.
så kan man genbruge den og hvilken vej skal de 2 pakdåser inde i stubakslen vende?
Index
137942: sv: sv: sv: leje og pakninger i stubaksel hvordan? (14-11-2013 09:04:23) (svar på 137887)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.196.242.98)
ok det viste sig ikke så svært.
der er kun én pakning i stubakslen, det forvirrede bare at microcat angav 2 forskellige varenumre med "outer" og "inner" som navne på den samme ring.
messing bøsningen FTC56 kom ret let af med en lille mejsel.