tilbage

Land Rover Forum  

Index
13845: gløderør- (22-03-2004 10:31:22)
lennart Olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
hvem kan hjælpe- jeg kan ikke få strøm til gløderør- pludselig forsvundet- ingen gul lys i instrument- og ingen strøm til gløderør- jeg har en model fra 1982 88" der sidder en spiral ting som er forbundet med de lidt kraftige strømkabler som fører ud til gløderør- med venlig hilsen Lennart Olsson reg. n.jyll
Index
13846: sv: gløderør- (22-03-2004 10:44:51) (svar på 13845)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Lennart!
Der er ingen vej udenom - du må igang med dit multimeter og finde brudstedet på nettet - har du målt på begge sider af tråden?
SIIIerhilsen Stefan
PS: hvordan går det med din dieselpumpe og oseriet?
Index
13848: sv: sv: gløderør- (22-03-2004 11:07:16) (svar på 13846)
lennart olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
hej og tak- det med rygeriet går ikke så godt- nu er den begyndt at ryge når den går i tomgang- lidt blålig - men jeg tror det måske skyldes at den ikke er ordentlig varm- eller det væraste at jeg måske har kørt lidt for hårdt-over en lang strækning - der er nemlig ikke antydning af blå røg når den kører normalt - ej heller sort - dette kun når den belastes-den er målt til en max. march hastighed på ca. 100 km/h så motor mæssigt er der ikke noget som halter,- kun at der kom olie ud ved ventil og det stor dæksel - ikke alarmerende men olie- den er ellers tør - men den høje hastighed viste olie de pågældende steder-
kan det tænkesig at den spiral er defekt- jeg har konstateret en antydning af "krybestrøm" på det førstegløderør- men det viste sig af omløberen var løs og den har jeg nu spændt.ps. jeg har ingen målesudstyr!!!
Index
13849: sv: sv: sv: gløderør- (22-03-2004 12:01:50) (svar på 13848)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Jok du fluks ned til den nærmeste Harald Nyborg og anskaf dig et sådant instrument - du vil under alle omstændigheder med tiden få brug for det - og det koster under end hund.
Så kan du få syn for sagen og måske ro i sjælen.
Hvor lang tid forvarmer du? - det må maks være en 15- 20 sek. Er dit system serieforbundet? - det er det nok - dog kan det stadigvæk betyde et brud på nettet et sted.
Oseriet under tomgang tror jeg har noget at gøre med indstiling - prøv at justere på spjældets vinkel i indsugningsmanifolden (der skal så lidt til) og vinkelen på vippearmen monteret på torpedoen (den dersens tværgående stang du kan se med nogle justerbare arme der er i sidste ende er forbundet til speederpedalen og påvirkes ved tryk på denne - fra den tværgående går der så en langsgående til spjældet på indsugningsmanifolden).
Det justeres medens bilen går i tomgang - afmonter indsugningsgummistudsen til manifolden - så kan du se spjældet - skruetrækker og fastnøgle.
det er ikke sikkert at du får den til at blive helt røgfri - men det burde hjælpe.
Og igen - at den oser sort under accelleration er IKKE et tegn på at der er noget galt.
Stefan
Index
13850: sv: sv: sv: sv: gløderør- (22-03-2004 12:05:51) (svar på 13849)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hvis du bor i nærhedn af mig (det er lidt svært at gætte sig til når du ikke logger ind som medlem) - så synes jeg du skulle tage en stikker forbi mig - så kan vi da se på det.
Stefan
Index
13856: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør- (22-03-2004 15:10:28) (svar på 13850)
lennart Olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
det lyder dejligt at møde hjælpsommen med mennesker- jeg bor i Godthåb - ikke på Grønland med syd for Aalborg- jeg har godnok ikke skrevet mit medlems nr. men det er 5865
jeg vil lige prøve at rette på stængerne- jeg har også en truck cap. og der sidder der en pumpe . jeg kunne måske flytte den over ? så undgår jeg alt det vippetøj- og en slang direkte på manifold og luftfilter. skal slangen poå luftfilteret sidde løst?
hvad gør den spiral/modstand som sidder på torpodoen ?. kunne den være defekt- jeg er lidt fanatisk med olie på motoren - så den får en god gang afrens og højtryk renser - kan jeg have skadet spiralen - vand - mm. jeg forvarmer omkring 30.45 sek. somme tider lidt mere grundet kulde mm.
men håb om du kan hjælpe - jeg har også en mobil 20 929 112 - vil du ringe - så ringer jeg op - billigt-.
jeg vil stoppe nu - fri fra arbejde !!!!!!!!!!!!!!
hilsen Lennart Olsson
Index
13923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør- (23-03-2004 22:13:45) (svar på 13856)
Niels Svarø #6306, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.54.95.134)
Hej Lennart

Måske skyldes dit problem med gløderørene, at du renser dit motorrum med en højtryksrenser. Jeg forstår godt dit ønske om en ren motor; men tænk på hvad vand kan gøre af skade i elektriske komponenter. Med en højtrykspoler vasker du motor med 180 atm. tryk. Den behandling overlever dit el.anlæg ikke i længden. Vandstrålen er kraftig. Desuden får du vand i elektriske samlinger som meget vel medfører kortslutninger.

Mit råd til dig er, vask med måde. Brug motorrens(stærk alkalisk) i store mængder, vent i ca. 10 minutter og skyld efter med vand(fra vandhanen) og hvis det skal være effektivt, brug varmt vand. Vask før oliekagerne sætter sig fast.

Om dit gløderørssystem tyder det på et 2-polet anlæg, hvor der er en ekstra modstand, oftest som et femte gløderør.

Niels Svarø
RR88
Index
13924: sv: gløderør- (23-03-2004 22:53:37) (svar på 13845)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Jeg tror altså også at det er et af gløderørene, der er kaput - jeg har selv lige prøvet det samme, en kold morgen hvor konen morede sig så meget over at jeg ikke kunne starte, at jeg fik lov til at låne Peugeoten.
Hvis dine gløderør er serieforbundet (det er de fleste), så er det nok, at der er ét, der er defekt, så kommer der heller ikke strøm til de andre.
Jeg købte fire nye gløderør (de er ikke voldsomt dyre) og skiftede dem i blæsende slud ved fortovskanten. Da jeg fik dem skruet ud, var det tydeligt at se hvilket der var defekt.
Med nye gløderør (og et forholdsvist nyt batteri) forvarmer den nu på 0,5 sekunder - næsten.

Prøv det!

/Frank Lund
Index
13925: sv: sv: gløderør- (23-03-2004 23:02:17) (svar på 13924)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Jeg glemte lige: Kontaktrens!
Hver gang du piller ved noget med ledninger i en LR, så giv kontaktfladerne (kabelsko m.m.) noget kontaktrens, og tør/gnub efter med en tør klud.

/Frank Lund
Index
13934: sv: sv: sv: gløderør- (24-03-2004 09:41:24) (svar på 13925)
lennart olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
tak fo r rådet - du har ret - vand er ikke en god løsning - men det er jo rart at kunne røre ved motoren uden at få olie på fingerne- men du har ret- -kunne det evt - være spolen som er defekt.
Index
13936: sv: sv: sv: gløderør- (24-03-2004 10:07:48) (svar på 13925)
lennart olsson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.165.99.97)
tak fo r rådet - du har ret - vand er ikke en god løsning - men det er jo rart at kunne røre ved motoren uden at få olie på fingerne- men du har ret- -kunne det evt - være spolen som er defekt.
Index
13937: sv: sv: sv: sv: gløderør- (24-03-2004 10:24:10) (svar på 13936)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.249.81.33)
Hej Lennert.Gør som frank forslår det er med 90% sikkerhed et rør der er gået,du kan måle dem med en lader når de er taget ud.
Index
13974: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør- (26-03-2004 11:59:24) (svar på 13937)
Lennart Olsson #5865, reg. njy (medlem) (ip-adr: 131.165.102.49)
hej gode rover venner - fejlen er fundet - detvar et defekt gløderør- vil blive skiftet fredag- så nu er næste opgave justerung af spjeld - så den måske ikke ryger så meget- men endnu tak for hjælpen alle sammen
Index
31930: sv: sv: sv: sv: sv: sv: gløderør- (12-02-2006 19:05:33) (svar på 13974)
Dennis Voxted #3249, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 217.157.141.145)
Hi Lennart,

Da du skiftede det defekte gløderør, kom "lyset" så tilbage i instrumentbrættet?

/dennis