tilbage

Land Rover Forum  

Index
138654: Knækket stikaksel (14-12-2013 15:03:14)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.88)
Hej Forum

Jeg har lige knækket stikakslen i min SIII.
Problemet er så at den er knækket helt inde ved/i diffet.
Er der nogle her der har et godt trik til hvordan man får sådan en stump ud?

LR SIII Hilsen REO
Index
138655: sv: Knækket stikaksel (14-12-2013 15:46:49) (svar på 138654)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.204)
Der findes en "magnet på pind" som kan bruges, hvis ikke den sidder meget fast.


1270
Paw
Index
138656: sv: Knækket stikaksel (14-12-2013 15:56:40) (svar på 138654)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 93.166.99.54)
Hej

Den skal slås ud fra den side som ikke er knækket.

På en 90" kan en stål hegnspæl, hvor halvdelene er skåret væk - ca. 5 cm ned. Så den kan komme forbi pinden og ramme stumpen.

Giv den et godt slag med en stor hammer.


/Jørgen
Index
138659: sv: sv: Knækket stikaksel (14-12-2013 17:28:33) (svar på 138656)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Og skulle den i den forbindelse ryge ned ved siden af diffet og altså ikke ud i akselrøret, skal du ikke gå i panik, tag en magnet og sæt den fast i enden af en lang gummislange, prop magneten helt ind til den selv falder ned ved siden af diffet, og hiv forsigtigt stumpen op. Der hvor det plejer at drille mest er når man skal have stumpen ud ved pølserøret/stubakslen. Hvis du har adgang til en lift eller grav kan det være det er lige så nemt for dig bare at rykke diffet af og banke stumpen ud. Så kan du også lige få skiftet det olie som sikkert alligevel er for gammelt og fyldt med vand ;)

Søren som har en rekord indtil videre på 3 knækket aksler på 6 dage
Index
138669: sv: sv: sv: Knækket stikaksel (15-12-2013 13:12:36) (svar på 138659)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.69)
Nu tog jeg diffet ud for at være sikker på jeg også fik alle de små stumper med.
Nu kan jeg så konstatere at det planet gear hvori akslen knak har sat sig fast.
Jeg tror det er fordi akslen er knækket lige ved strålerne, og så har de stumper der er sprunget af gnavet i samlingen meddem planet gear og diff hus.
Umiddelbart kan jeg ikke se at det er til at få planet gearene ud til inspektion uden at skulle rive diffet helt fra hinanden, men jeg høre gerne om gode forslag til hvad jeg nu gør...

LR SIII Hilsen REO.
Index
138672: sv: sv: sv: sv: Knækket stikaksel (15-12-2013 20:00:22) (svar på 138669)
søren frimodt petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Det bedste er nok at skifte centerhuset i diffet, altså selve huset med planet og solhjul i. Hvis du gider køre helt til Vejle har jeg en du må få til en flad halvtredser.
Index
138679: sv: sv: sv: sv: sv: Knækket stikaksel (16-12-2013 09:12:31) (svar på 138672)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.72.146.194)
Hej Søren

Tak for tilbudet, men jeg har vist en carrier med planet gear liggende.

Er der nogle her inde der ved hvor jeg finder sådan noget opmærknings kompound til når jeg skal kontrollere at kron- og spids-hjul er rigtigt i indgreb?

/REO
Index
138680: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Knækket stikaksel (16-12-2013 09:35:43) (svar på 138679)
Michael M (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.89.188)
Prøv at google 'mærkeblåt', så kommer der et par forslag. Højstrup, JNF ..
Index
138703: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Knækket stikaksel (17-12-2013 08:45:20) (svar på 138679)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.247.152)
Bare iorden du :)
Forøvrigt har du intet at bruge mærkeblåt til da du ikke ændre på spidshjulshøjden for at skifte 'carrier'. Det eneste du skal måle og justere er 'backlash'