tilbage

Land Rover Forum  

Index
13851: Rust never sleeps (22-03-2004 13:29:35)
Hans Kristian Erbs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.38.186)
Jeg var for 14 dage siden på værksted med min 110’er fra 85 og fik at vide, at jeg skulle gøre noget alvorligt ved bilens vanger - især bagtil. Jeg har ellers holdt den med pava, men pludselig er den begyndt at løsne sig og har åbenbaret slemme angreb af rust nedenunder (fra midten af bilen og ned mod bagenden). Det skal nu skrabes af med spartel og slibes med stålbørste mv. og hvad skal jeg så? Jeg fik at vide, at hydraulikolie var en rigtig god begyndelse til at "mætte" metallet, men er der andre gode forslag?
Jeg har noget Tectyl ML stående, dur det? Jeg har også tænkt på at male den med zinck maling. Den skulle gerne holde mange år endnu (uden ny ramme)...
Og så lige til slut: Tak til Paul med flere, der er meget flittige til at svare - og dermed med til at gøre denne side meget læsværdig og lærerig!
Forårshilsen
Hans Kristian 4975 Østjylland
Index
13852: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 13:49:50) (svar på 13851)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Uden tvivl - hvis grundlaget ellers er i orden (ingen huller og der er ordnet ned til det bare metal (stålbørste???? - hmmm - som tidligere beskrevet i et indlæg dur stålbørste kun til at polere metallet med og fjerne de værste rustbunker - så vær lige opmærksom på at stålbørste IKKE er et spåntagende værktøj - men et polerende) -- men som sagt hvis den del er i orden så har jeg da også hørt at nogle bruger olier (spildolie og den slags (har dog mine tvivl om hvor godt lige det er) men koldpresset linolie skulle være særdeles godt (se indlæg under Linolie) - især i hulrum og inde i rammen -- for det hærder op efterhånden.
Jeg har valgt at rammen på ydersiden bliver malet (der kan så vælges flere fremgangsmåder - grunder + lak eller grunder + 2komponent - i flere lag) - det har den fordel at skidt kan spules væk umiddelbart fordi det ikke gnaver sig ind som det gør med textyl og den slags "sovsede" produkter og evt. afskalning/stenslagsskader kan overmales løbende hvis det er malet.
det har måske ikke den store betydning hvis det er en ren asfaltfræser - men i plutsammenhæng er det at foretrække -- synes jeg.
Zink maling - ja, det kunne nok bruges også - men bør alligevel overmales (jeg har faktisk kun set det brugt som reparation af småskader - og der gik dog ikke lang tid før det alligevel b3egyndte at ruste i området - så derfor min vægring ved at svare ja fuldtud)
SIIIerhilsen Stefan
Index
13868: sv: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 20:37:42) (svar på 13852)
Claus Pihl #6639, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.33.45)
Hej Hans

Rust i vangerne er et alvorligt problem. det kan i hvertfald blive det hvis du ikke gør noget ved det hurtigt. jeg er selv ved at skifte hele bagerste chassis p.g.a. rust.
den der med at smøre vangerne ind i spildolie duer ikke.
I gammelt spildolie er der nogle affaldsstoffer der ætser metallet og gør problemet meget værre. Lindolie er nu heller ikke så tosset. Jeg arbejder på et museum hvor vi bruger en blanding af mikrokrystalinsk voks blandet med mineralsk terpentin oprørt med lindolie. Det bruges bla. til at konservere meget rustent metal 1000 år i jorden kan man næsten ikke kalde metal men det stopper rust totalt, og det kommer ikke igen. Heller ikke på genstande der står ude i årevis. Voksen trænger dybt ind i metallet og blir der!
Voksen kan sprøjtes på og tørre rimeligt hurtigt

Hilsen Claus Pihl.
Index
13869: sv: sv: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 20:49:33) (svar på 13868)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Kan jeg lige få opskriften på det SuperMiddel tak :)
Altså hvor meget af hvert? Og hvor kan man købe dette mikrokrystalisk voks?
På forhånd tak.
Mv88er Hilsner.
Ari Bach.
Index
13871: sv: sv: sv: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 21:12:19) (svar på 13869)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej
Jeg har søgt på mikro. voks og fundet dette
http://www.museumstjenesten.com/mobilwax.htm

er det dette vi skal have fat i iflg deres prisliste koster det 110 kr for 5 kg

Hans Martien
Index
13875: sv: sv: sv: sv: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 22:07:07) (svar på 13871)
Claus Pihl #6639, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.33.45)
Yes!
det er Museumstjenesten der har sagerne!

1. Voksen opvarmes til den er smeltet.

der hældes terpentin i voksen til den er mættet (når der begynder at dannes klumper).

2. Afkøles.

3. tilsæt linolie 1-5 evt tyndere for hurtigere tørring.

4. Når blandingen er kold sies den for klumper i et dørslag.

Kan evt. opvarmes under påførring med sprøjte så binder den nemmere.

er velegnet til dele der ikke skal males. eller som beskyttende lag over malede dele. den er god fordi den er gennemsigtig og meget vandafvisende og så klistre den ikke.

Dem der vil, kan få en voksprøve af mig.
Hilsen Claus Pihl

Index
13886: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rust never sleeps (22-03-2004 23:29:41) (svar på 13875)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Min 88'er takker dig. Det vil jeg prøve.
Mvlrh.
Ari Bach.
Index
13914: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rust never sleeps (23-03-2004 14:52:58) (svar på 13886)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.0.138)
Lad nu være med at sende vognen på museum når du er færdig med behandlingen...
Index
13919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Rust never sleeps (23-03-2004 18:00:39) (svar på 13914)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Nå....jamen....øh...Ok. Så lader jeg den leve en 22år mere ;)