tilbage

Land Rover Forum  

Index
13857: Duggede instrumenter (22-03-2004 15:44:42)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Bilen er en Defender 90" 200TDi PU, 1993.
Problemet er dugdannelser indvendigt i instrumenter.
Der opstår periodisk en indvendig dughinde over ca. halvdelen glasset på kølevandstermometeret og benmåleren - aldrig i speedometeret.
Jeg kan ikke få fænomenet til at stemme med klimaet.
Det er møjirriterende at se på.
Har nogen forslag til årsagen?
Jeg er lutter øren, det siger måske ikke så meget, men noget kan de da opfange - endnu.
På forhånd tak.
Morten
Index
13859: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 16:47:00) (svar på 13857)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
Ærede Kollega !
Eder har måske glemt, at Han kører Land-Rover ? This hovedparten af disse kareter har indvendig vand og dug på steder, hvor det normalt ikke forekommer hos andre fabrikater !
Desuden er det såre naturligt, at kølevandstemperaturen udviklet damp, der giver dugnedslag.
Forundringen er meget stor, idet Eders automobil er udstyret med en benmåler. Har den tidligere ejer måske været skrædder eller ortopæd siden længden af ben kan måles i bilen.
At der ikke er dugdannelse i hastighedsmåleren er klart: der udvikles varme inde i dette instrument pga. de små tandhjul, der driver nålen og tachografen.
Derudover, Ærede Kollega, kan jeg ikke finde nogle trøsten ord !
Vi anbefaler dem, at leve med kendsgerningerne !

Med højagtelse !

Pau-Se
Index
13861: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 18:26:30) (svar på 13859)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Høystærede, min bedste doktor Pau-se
Ej, ej, man ser ikkun, at hans ærværdighed ikke blot befinder sig i sit sardoniske hjørne, men minsandten også lufter sin slet skjulte misundelse over at min ringhed lader sig befordre i en personmotorvogn med noget så sofistikeret som en benmåler, thi således er det, at ikke blot hersker øjensynligt klabautermanden med sin drillende og duggende ånde i det indre af mit transportmiddel, ihvorvel hans fætter nissen, har taget ophold i min elektroniske skrivepult, hvor han forlyster sig med at neme bogstaver ...
Hør nu li'e min brave dovtor, prøver du i ramme alvor at bile mig ind, at både din og alle andre biler fra Solihull som det naturligste af verden puster dug ind i kølevandstermometeret og b-e-n-z-i-n-m-å-l-e-re-n, sådan nærmest bare for underholdningens skyld, og at det bare er noget man tager som selvfølgeligt og uanfægtet lever videre med?
Holdt, min gode, for hos to af de fem LR-centre på Djævleøen, har man aldrig hørt om et fænomen som nys beskrevne, så der må være en forklaring.
Og den skal findes!
Det slår mig just, at pakningerne på ventilklapperne er utætte, så kold luft strømmer ind. Kanske det er kondens ... hvad mener du om den teori?
Med de allerelskværdigste buk og salutter som tilforn
Ærbødigst
Deres monsør Hvirvelvind M.D.
Index
13860: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 18:09:50) (svar på 13857)
Peter Christensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.98.97)
Hej Morten

Jeg tror dette fænomen er i alle Land Rovere.
Jeg glemmer aldrig da jeg havde hentet min første Land Rover helt ny (kørt 8 km) hos Per Glad i 1987 og kørte hjem i regnvejr med duggede instrumenter men det er jo en af de charmer der er ved de kære biler.
Ps.Har aldrig haft en Land Rover uden dug heller ikke i instrumenterne og jeg har både haft serie II-III-90" og 110". Hilsen Peter.
Index
13862: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 18:34:58) (svar på 13860)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Wow, det var rart at høre. En lidelsesfælle mere. Så har den gode Paul sgu' nok ret alligevel.
Når jeg var skeptisk over for hans svar, skyldes det, at jeg kun har oplevet fænomenet i Defenderen, ikke i mine Seriebiler og ikke i nogle af de engelske biler, som jeg tidligere har haft; en Austin Mini 1000, en Morris Marina FWD, en Morris Minor 1000 Wagon og en Morris Minor Sedan med lædersæder, højrestyring, midtersprosse og rat med stråle-eger. Suk, gad vide hvor den sidstnævnte er i dag.
Nå, men det var duggen, vi kom fra.
Jo gu' duggede de, men det var på alle andre glasflader end dem i instrumenterne.
Så, jeg mangler stadig en forklaring på det gådefulde fænomen.
Men tak for indsparket, Peter.
Hilsen fra Morten
Index
13863: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 18:42:21) (svar på 13860)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hmmm - det lader til at der sker underlige ting og sager ovre på øen. Gad vide om det drejer sig om et lokalt fænomen eller om det er noget der måske vil sprede sig til hele landet. Jeg har hørt om statuer der begynder at bløde og den slags - men det er som oftest i ganske religiøse sammenhænge - nok tilbeder vi vores biler som var det guder men disse instrumentstigmatiserende tilstande må og skal der findes en fornuftig forklaring på - ellers er jeg bange for at få onde drømme om natten (og det ka´vi ikke ha´ - vel?).
;-) Stefan
Index
13864: sv: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 19:24:42) (svar på 13863)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Uhadanej, det går ikke.
Men jo mere jeg tænker på den utætte ventilklap, desto mere fikseret bliver jeg på, om det skulle være den kolde luftstrøm derfra, som forårsager det våde tågeslør. På en Defender trækker luften jo ind på bagsiden af instrumenthuset. Det gør det derimod ikke på mine Serie IIA'ere, som har ”urene“ centreret i midten og altså uden for en direkte stråle af kold luft. Nå, det er nok bare tankespind lige så luftigt, som det perlende ”alfestøv“, som driver på indersiden af de to instrumenter i Defenderen.
Er der nogle, som har overskud af guppyer? For der må snart være de basale vækstebetingelser for sådanne i mine to koøjer - eller skulle jeg sige akvarier.
Hilsener i al afmagt ;-))
Index
13873: sv: sv: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 21:23:46) (svar på 13864)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.96.92)
Ærede Kollega,
medens maden simrer i pander og gryder, så ihukommer det mig, at jeg altid har lidt varme på i fugtigt vejr. Det kan være forklaringen på, at jeg i min OneTen ikke har observeret duggen. Men Eders teori om den kolde luft, som trænger sig på bagfra, er ikke helt uden logik. Vi anbefaler, De prøver at tætne luftklappen.
Ærbødigst.

Pau-Se
Index
13877: sv: sv: sv: sv: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 22:18:07) (svar på 13873)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Hvilket vil ske mæ' ded vuns!
Jeg skal lader eder tilflyde en fyldestgørende beskrivelse af det videre forløb.
Tak for herrens honnette kommentarer til passiaren.
Allerærbødigst
Index
13878: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 22:27:34) (svar på 13857)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Morten,
benzinur og varmemåleren har altid dugget i Defender, man kan næsten ikke se det om natten - so who cares (bortset fra dig).
Forbind dit kørelys rigtigt så der ikke er lys i instrumenterne, det løser problemet. Kombinationen af varmen fra pærerne og lidt fugt i instrumenterne giver dug på glasset - fugten er næsten ikke til at fjerne. Der kommer aldrig dug i speedometeret, pærerne kan ikke opvarme den større luftmængde tilstrækkeligt. Hvis du har et ur monteret, kommer der ikke dug i uret - pæren har en formodstand og kører med en lavere spænding så lyset passer med de andre instrumenter.
Så, sørg for at kørelyset afbryder instrumentbelysningen i varmemåler og benzinur, og lad være med at tænde lyskontakten om dagen - som svaret fra Lucas var, kør hjem før det bliver mørkt.

Hilsen Carsten
Index
13879: sv: Duggede instrumenter (22-03-2004 22:30:06) (svar på 13857)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.97.25)
Hej Morten,

I samtlige de LR'ere jeg har ejet har fænomenet forekommet, men mest udpræget var det dengang jeg røg 40 Kings om dagen eller trak vejret gennem en pibe, og derfor altid kørte med nedrullede vinduer - så duggede instrumenterne konstant! Og duggen forsvandt igen, når vinduet blev rullet op - og det var ikke pga. tjære...

Som en borgmester i Varde en gang svarede under en offentlig debat om lukningen af byens medborgerhus, tilspurgt om selve grunden til lukningen:

"Sådan er det fordi..æææhøøøh....sådan er det!!!"

Ib - 3662 - Odder
Index
13887: sv: sv: Duggede instrumenter (23-03-2004 00:14:21) (svar på 13879)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.62.197.85)
Hi Carsten og Ib
Tak for de lune meldinger. Det er rart at høre, at min bil er helt normal, men mindre opløftende, at den slags fænomener ikke kendes hos specialisterne - autoriserede reparatører - uha!
Nå, men den med kørelyset, varmen, luften etc. gav lidt at sysle med. Tilslutningen af kørelyset er p.t. permanent og uden kontakt, det har kostet et revnet lygteglas i koldt vand, så der skal en afbryder ind på strømkredsen. Men nu vil jeg spekulere i termiske detaljer, så de to ure kommer til syne.
Apropos instrumentbelysningen, så er den virkelig pauver i mørke. Nok et projekt til spekulationer og modifikationer - måske.
Tak i alle tilfælde for indsparkene.
Hilsen fra Morten
Index
13890: sv: sv: sv: Duggede instrumenter (23-03-2004 09:04:21) (svar på 13887)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hi Morten,
afbryd kørelysrelæets stelledning med en kontakt, det giver mindre problemer end at afbryde strømkredsen. Bortset fra det, så kom oplysningen vedrørende dug på instrumentglasset fra en bekendt, som er en ret så autoriseret reparatør. Du kan vel ikke forvente at alle specialister, kan huske det hele - en specialist er vel en som ved en masse om ingenting, så hellere vide ingenting om en hel masse :o)

Hilsen Carsten
Index
13905: sv: sv: sv: sv: Duggede instrumenter (23-03-2004 12:39:12) (svar på 13890)
Morten Dam #6034 nvs (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.163.3.97)
Nemlig. Altsaa med hensyn til det med specialister.
Jeg har taget dit tip ad notam og hitter en ledig kontakt i dyngen derhjemme, og saa skulle den vaere klaret.
Med hoejagtelse

Morten