tilbage

Land Rover Forum  

Index
13866: Benzinmåler (22-03-2004 19:55:46)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Min benzinmåler har ikke virket korrekt siden jeg købte min 88'er Benzin. Haft den et par måneder hvor når jeg fyldte tanken op kun viste 3/4 fuld. Nu er den helt død efter de her kraftige regndage i weekenden.
Jeg har fået læst mig til at det nok er stel forbindelsen den er gal med. MEN, hvor og hvordan checker jeg om det er galt med den?
Nu hvor vi er inde på Instrumenter viser min Temp. måler heller ikke midt på skala som den vel burde gøre.

På forhånd tak...

Mv88er hilsner.
Ari Bach
Index
13867: sv: Benzinmåler (22-03-2004 20:34:26) (svar på 13866)
Knud Jensen #2793, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.211.187)
Tillykke du har købt en rigtig Land-Rover, men prøv at tjekke
stikforbindelsen til benzinmåleren i top af tank under passagersædet.
Index
13870: sv: Benzinmåler (22-03-2004 21:07:32) (svar på 13866)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Min benzinmåler er dog ikke død, men viser også kun 3/4 når den er fuld. Det gør nu ikke så meget, men jeg ville også være taknemlig hvis der var nogen derude der lå inde med et staldtip om hvordan man får den til at give fuldt udslag. Det er en 87 TD 110"

Vigtigere er dog, at min temp.måler heller ikke viser noget rigtig udslag. Efter motoren har kørt i en halv times tid sniger den sig op til en ca. 1/6 del af skalaen. Ellers ligger den helt til venstre ved standard kørsel.

Jeg er derfor i tvivl om hvorvidt det blot er en fejllæsning, og jeg evt. bare skal udskifte føleren - eller om min maskinen i virkeligheden kører ved for lav temp. Jeg synes dog, at motoren, når "varm", føles den temp. den nu engang skal - men hvad ved jeg.

Er jeg den eneste der har oplevet dette (DET TROR JEG NU NÆPPE ;) og er der andre gode råd til hvordan jeg kan få problemet løst. Det er jo nu engang "lækkert" at vide hvad temperatur min landbrugsmaskine (HCPU) kører ved.

TAXA
Jesper
Index
13872: sv: Benzinmåler (22-03-2004 21:23:43) (svar på 13866)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ja - det kan være stelforbindelsen - men ligesåvel kan selve "svømmeren" inde i tanken hænge eller den kan være gået i stykker.
På selve tankens top er kablerne til instrumentet forbundet (løft passagersædet og fjern dækpladen)- den kan være hoppet af der,irret eller prøv at tag instrumentbrættet af og se om den er gal der - og mål så om der er guf på kablerne til instrumentet - udelukkelsesmetoden - følg kablerne fra ende til anden.
Med hensyn til TEMPmåleren er det ikke et must at den skal stå på midtstilling - det varierer fra bil til bil.
Det kan også afhænge af selve føleren ude på motoren (afhængig af den specifikation der står på den (12V eller24V) - på min var der engang monteret et 24V lægeme hvilket gav fejlvisning pg. mit 12V system - dermed halv visning af fakta. Idag står den ca. midt i øvre halvdel på instrumentet - noget under det røde felt - men nogenlunde konstant når arbejdstemperaturentemperaturen er opnået.
SIIIerhilsen Stefan
Index
13883: sv: Benzinmåler (22-03-2004 23:26:59) (svar på 13866)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Har kigget bag Instrument brættet ingen løse ender der. Så må jeg ned og kigge på forbindelsen til tanken.
forløbig tak.

Mv88er hilsener.
Ari Bach.
Index
13889: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 08:32:37) (svar på 13883)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.91)
Jeg har samme problem med min temperaturmåler. Umiddelbart ser det ud som om den er helt død, men efter en god lang tur sniger den sig op på en ca 1/6 af skalaen. Jeg vil naturligvis forsøge at kontrollere om det er 12v eller 24v legeme ..men hvor er det lige man kontrollerer det.

På forhånd tak for hjælpen.
Index
13891: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 09:09:23) (svar på 13889)
Torsten Edens #6623, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.97.250.88)
Min temp måler står normalt på ca 1/4 under normale forhold, men så skete der det en dag at min kile rem gik sig en tur og pludselig kunne den godt finde ud af at komme helt i top og det gik rigtigt hurtigt !!!!

Ses derude

Torsten
Index
13895: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 09:32:06) (svar på 13891)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
- hvilket påviser at den funkede som den burde. Der er ikke en generel korrekt viserposition - midtstilling - men netop individuel for hver bil - nogle lidt under andre lidt over.
Stefan
Index
13894: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 09:27:39) (svar på 13889)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Christian!
Nå - men så er der da liv i den i det mindste - hvilket jo ikke er så ringe endda.
Har du ellers mistanke om at motoren er for kold generelt? - jeg går ud fra at motorens temperatur som sådan er som den skal være men at føleren viser forkert, er defekt eller af en forkert type til den motor - så en trængende nødvendig udskiftning af føleren burde ikke være nødvendig omend måske ønskværdig- bare den så altid generelt viser 1/6 del iøvrigt.
Føleren tjekkes lettest ved at skrue legemet ud - det skal være stemplet ind i siden et sted derpå - og er fysisk placeret på højre side af motorens topstykke (førersiden) bagerst mod torpedoen (lige over manifolderne) hvis du ser på den fra bilens forende af (2,25D ihvertfald)- fra denne går der en ledning til instrumentet.
Dog er der intet at sige til at det synes som en evighed her i den kolde tid førend det kan ses på instrumentet at motoren afgiver varme - det kan så ordnes i vinterperioderne med en delvis afdækning af grillen -papstykke eller det originale skørt med klap. Så går der ikke lang tid (ca.2-3km) førend måleren påviser en god temperatur og varmeblæseren leverer varme til kabinen. Vær så bare opmærksom på klimaforandringerne hen mod foråret - så skal skørtet af igen. At glemme det kan blive endog meget kostbart.
SIIIerhilsen Stefan
Index
13906: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 13:01:16) (svar på 13894)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.91)
hej Stefan

Tak for svaret. Jeg kigger på det i weekenden. Det er jo bedst hvis det virker..ellers skal man jo nok finde ud af hvis der bliver for varmt foran...

hilsen

Christian
Index
13918: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (23-03-2004 17:58:04) (svar på 13906)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Har fundet ud af der er gået en sikring!!! Øh håber det ikke er alvorligt siden den sprang.
Hvad er det lige de forskellige sikringer er til på en 88 serieIII fra '82? Der er vidst 4-5 stykker under rattet.
Index
13931: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 08:08:48) (svar på 13918)
Jan Baunehøj Andersen #6070, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.234.5)
Hej Ari og andre

Jeg har været grundigt rundt om temperaturmåleren/termostaten og kølesystemet på min SIII-bz på et tidspunkt ! Termostaten er ikke ligefrem det man kan kalde rumfartsteknologi, gennemstrømningen er også afhængig af dit pumpetryk m.v. og da den åbner lidt forskelligt fra bil til bil og der findes også forskellige åbningstemperaturer (som iøvrigt er stemplet ind i selve termostaten)så har vi alle forskellige visninger. På min den gamle lå jeg netop midt i feltet indtil den gik i stykker - men den nye ligger jeg lidt over det hvide - pointen er at der ikke er mærkbar forskel på motortemperaturen/kølertemperaturen og der er også varme i bilen. Stol på din fornemmelse vedr motortemperaturen og bare nålen så rammer ca samme sted når du kører inden for rimeligt kort tid så er den OK.
Index
13943: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 16:29:37) (svar på 13931)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Ja nu skal i høre... Jeg er fundet frem til at det ikke er noget i instrument brættet. Har haft pladen over tanken af. Der var heller ikke noget at se.
Så, nu her for 15min. siden var jeg over og tanke. Der skete det at L%rtet begyndnte at virke så jeg har på fornemmelsen det må være flyderen i tanken der har siddet fast. Det må være den der er forkert instillet så den kun viser 3/4 fuld.
Har i nogen tanker?!?
Index
13944: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 17:08:12) (svar på 13943)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Ari!

Højest sandsynligt - på min er det som sådan også noget lignende - fuld tank = 4/5 visning --- til gengæld rammer nålen/viseren lidt under absolut minimum (de gange når jeg faktisk nærmest kører på dampene - og det sker sgu for os fattigrøve og lønslaver - snøft!) - så i mit tilfælde er jeg sikker på at det er selve nålen/viseren der burde justeres på - men det tror jeg ikke at man kan (har ikke tjekket det - der er så mange andre finurligheder og skavanker på bilen der kræver min fulde opmærksomhed). Har du afprøvet den mulighed?
Men uanset hvad, så burde man jo egentlig altid tanke op når lampen begynder at blinke ved 1/4 tank - og det gør den sjovt nok ganske aldeles præcist når visningen er 1/4.
Stefan
Index
13947: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 17:46:17) (svar på 13944)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Hej Stefan.

Jeg har også en lang rulle ting som jeg også skal have ordnet. Men, når det først er en "pain in the ass" så går det mig på til jeg har fået det lavet :)
Nu må jeg vente til jeg kører tanken næsten tør. Så kan jeg måske komme til at instille det lidt bedre.
Så hvis der nogle derude der har prøvet det at indstille flyderen før og har nogle fiff så er der brug for nogle guldklumper her i forumet!

Mvh.

Ari Bach.
Index
13939: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 12:45:19) (svar på 13918)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ved du hvad - du skal ha´fat i en manual - ska´du!
Her har du ledningsdiagrammet. De 4-5 stk du omtaler er af rørtypen og er 35A
:-) Stefan - Skanderborg
Index
13941: sv: sv: sv: sv: sv: Benzinmåler.. og tempmåler (24-03-2004 16:14:08) (svar på 13906)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Christian!
ja - og det skal vi ikke have - der er rigeligt med varme i forvejen i en LR (hvo som tilsniger sig en anden mening - må da være forfærdelig kuldskær), men skulle det utænkelige ske, er det tilrådeligt at man altid har en flaske med reservevand liggende i bilen - om ikke andet så kan man jo selv drikke det, så man ikke dehydrerer totalt.
Stefan