tilbage

Land Rover Forum  

Index
13958: Hjælp til diagnostisering af blinklysproblemer (24-03-2004 23:26:26)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Jeg har en del bøvl med mit blinklys, som ikke altid virker, når jeg synes det skal. Nogle gange virker det og nogle gange virker det ikke (hentydninger til Århus-historier om samme problemstilling frabedes).
Jeg har vedhæftet et udsnit af det elektriske diagram hvor jeg har indtegnet punkterne A, B og C, som jeg henviser til herunder.

1.
Sikringen (23) er ikke sprunget og vinduesvisker (37) og sprinklerpumpe (43), som kører på samme sikring virker uden utilsigtede afbrydelser. Vinduesviskerne kørte flere timer i træk i weekenden.
Altså er forbindelserne til og med sikringen frikendt.

2.
Hvis jeg v.h.a. en prøveledning forbinder 12V direkte til punkt B eller punkt C, så lyser blinklysene konstant i tilsvarende højre og venstre side - hvilket er det forventede resultat.
Altså er forbindelserne fra (men ikke med) blinkkontakten (25) herunder pærer og stelforbindelser frikendt.

3.
Havariblinket virker ganske udemærket, men så vidt jeg husker, kører det på et blinkrelæ for sig (ikke vist på diagrammet). Men det understøtter vel blot konklusionen i punkt 2(?).

4.
Hvis blinkkontakten er slået fra, så kan jeg måle 12V i punkt A.
Hvis blinkkontakten bliver slået til højre eller ventre, så falder spændingen i punkt A til ca. 0,8V. Men der kommer hverken lys eller blink i lygterne.
Hvis jeg i stedet for blinkkontakten bruger en prøveledning og kortslutter fra punkt A til punkt B eller fra punkt A til punkt C, er resultatet det samme. Spændingen falder fra 12V til ca. 0,8V.
Det eneste sikre jeg kan udlede af det, er at det ikke er blinkkontakten der fejler noget.
Eller hva'?

5.
Ifølge diagrammet står jeg tilbage med blinkrelæet (24).
Men sådan et går da ikke i stykker?
På den anden side, så har det nogle gange hjulpet at rykke lidt i den lysegrønne og brune (LCN) ledning, og i morges da jeg pillede instrumentbrædtet ud, kom blinklyset til at virke, da jeg baskede til blinkrelæet. Jeg tog kabelskoene af og rensede kontaktfladerne med kontaktrens og vatpinde. Men her til aften virkede blinklyset igen ikke.
Men et blinkrelæ går da ikke i stykker?


Nå, men hvis forsamlingen alligevel bliver enig om, at blinkrelæet er defekt, kan jeg så bare smutte forbi et af de lokale værksteder og bede om et blinkrelæ, eller er der forskel på den slags?

Eller er der kloge hoveder, der mener at kunne stille en anden diagnose ud fra de nævnte symptomer? - For hvordan kan et blinkrelæ gå i stykker? - det er da simpel teknik.




Og så en lille quiz (uden præmier).
Hvad er det for en fejl, der afslører, at jeg har sakset diagrammet fra Haynes-manualen (Land Rover Diesel Series IIA & III)?

Nu vi snakker om fejl, så bemærk at Haynes ikke oplyser, at de små aflange firkanter, der er strøet ud over de elektriske diagrammer er beregnet til at vise, hvor der skal være en samling. Det er da en meget nyttig oplysning, hvis der altså ikke er fusket lidt for meget med ledningsnettet.
Mens vi har fat i Haynes, så bemærk også, at de har byttet rundt på tegningerne til fig. 10.19 og 10.20 om gløderør og bremselyskontakten, men billedteksten er ikke bytte med. Det gav lidt firvirring i mit hovede.
Desuden så er udskiftning af speedometerkablet nemmere at gøre i modsat rækkefølge af anvisningerne i Haynes.
Om jeg ikke har en kopi af værkstedsmanualen? - Jo...meeen...

/Frank Lund
Index
13959: sv: Hjælp til diagnostisering af blinklysproblemer (24-03-2004 23:41:22) (svar på 13958)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.25.50)
Hej Frank,

Jeg ville prøve at skifte blinkrelæet - det at det kom til at virke da du "baskede" til det, tyder på det hænger lidt - det koster ikke en jetjager - prøv hos Axel Ketner på Viborgvej i Århus i morgen, eller bestil hos Midtjydsk og du har det fredag...

God jagt på fejlen!

/Ib
Index
13966: sv: Hjælp til diagnostisering af blinklysproblemer (25-03-2004 16:56:10) (svar på 13958)
Peter Christensen 2055 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.167.98.97)
Hej Frank Det er meget sandsynligt at det er det blinkrelæ der er istykker
Index
13979: sv: Hjælp til diagnostisering af blinklysproblemer (26-03-2004 16:48:59) (svar på 13958)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Det er sikkert blinkrelæet, og selvfølgeligt kan det gå i stykker, som alt muligt andet Lacas stuff.

Hvis du kortslutter blinkrelæet (24) over de viste terminaler "B" og "L" skulle blinklyset gerne lyse konstant når blinklyskontakten er slået til. Gør de det kan du roligt gå i banken og få et lån til et nyt relæ.

Hilsen Carsten
Index
13982: sv: Hjælp til diagnostisering af blinklysproblemer (26-03-2004 17:10:28) (svar på 13958)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Tak for svarene.
Jeg tag forbi det lokale Opelværksted og spurgte om de havde et ganske almindeligt blinkrelæ. De havde selvfølgelig kun den type, der sidder i en Opel, men de mente, at det var helt normalt. Men det var med tre ben, og de havde ikke noget diagram, der viste hvad der var hvad - de vidste bare hvilken farve ledninger, der skulle på, når det var en Opel, men en af mekanikerne kunne huske, at et bestemt af benene var til stel.
Jeg fik lov til at låne relæet med ud på parkeringspladsen og forsøgte lidt af hvert, men fik det aldrig til at virke. På det tidspunkt lød det som om det virkede, men bare med en frekvens på flere hundrede tænd+sluk pr. minut.
Mens jeg sad og rodede med ledningerne, opdagede jeg hvor relæet til havriblinket var gemt. Jeg tog straks Opel-relæet ud og satte havri-relæet over på det almindelige relæs plads. Og så virkede blinklyset! Og det har det gjort lige siden.
Så jeg afleverede pænt Opel-relæet med tak for lån og sagde, at det var alt for moderne til min bil. Nu har jeg i stedet bestilt et relæ fra Midtjyske, så havriblinket kan komme til at virke igen. Men jeg glemte helt at spørge om prisen, men det er åbenbart ikke så dyrt, at de vil have betaling forud ;-)

/Frank Lund

P.S. Fejlen i Haynes-diagrammet er at der er to af blinklysene, der har nr. 45.