tilbage

Land Rover Forum  

Index
14023: vand...nye lister på fordøre (29-03-2004 10:27:16)
Christian Holm Jönsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Hej

Jeg har en 90" 1986. Som alle andre lykkelige LR ejere har jeg også lidt vanddryp på gulvet. Vandet kommer ind lige ved ved samlingen over torpedoen. Det betyder at vandet nærmest kommer ind bag ved dørlisten, og derfor vil en ny liste nok ikke forhindre alle dråberne. I den forbindelse fik jeg en idé som jeg lige ville have jeres mening om. Jeg havde tænkt mig sætte gaffa tape imellem samlingerne bag ved listen (Der sidder noget i forvejen men det er lidt råddent), og så ville jeg supplere med silikone. Men spørgsmålet er om silikone er smart. Det kan jo være at silikonen bare bevirker at vandet får "lov" at løbe ind ind i bilen. Alternativt kunne man måske smøre silikone på ydersiden af det "svampeagtige" materiale der sidder over torpedoen. Hvad synes I?

hilsen

Christian
#6659
Index
14025: sv: vand...nye lister på fordøre (29-03-2004 10:55:27) (svar på 14023)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Christian.
Først og fremmest ville jeg se at få skiftet den svampeagtige liste med en der iIKKE er ansugende. Den svampeagtige liste har en hård ydermembran/side, der desværre har det med at få revner eller beskadigelser efterhånden p.g. bilens bevægelser eller p.g. af simpel ælde. Er det sket, suger den væde til sig og stedet bliver holdt jævnt fugtigt med råd/rust i vente i området (hvilket er noget trælst at skifte ud med nyt stål - kan dog gøres - men kan sandelig også undgås)- gradvist afgiver svampen vandet efterhånden som den ikke kan suge mere samtidig med vindens tryk på ruden under kørsel som klemmer dråberne ud - og ind i kabinen.

Gaffatapeløsningen er noget skod - tværtimod forøges nu muligheden for fugtsamlende lommer under tapen - og det ved du nok ikke er godt.Som nødløsning OK - som permanent NEJ.

Silikone på ydersiden - velsagtens inde i mellemrummet, kan jeg tænke mig at du mener. Tjah - kan måske nok bruges - men der er flere ulemper ved det: For det første hindrer det ikke vand i at trænge ind såsnart det bare et sted ikke har ordentligt fat på hele listestedet - og vand kryber som bekendt. For det andet kan det svært undgås at ramme de malede områder på torpedoen - og da silikone ikke kan overmales får du før eller siden et problem med det. For det tredie ville jeg som tidligere nævnt gå på jagt efter en massiv gummiliste af en vis overtykkelse (ca 1-2mm overmål) som du så via førerudens strammeskruer ude i siderne klemmer ned.
Med andre ord synes jeg at hovsaløsninger,hattelak- og monkeyshineløsninger bør undgås i den udstrækning det kan lade sig gøre - hvilket jeg absolut anser gaffatapeløsninger og tætningsmasse/silikone for at være (Visse og hine steder er det dog det eneste rigtige og dermed på sin plads at benytte tætningsmasse). Som nødløsninger er det da ganske fortrinligt - men som oftest bliver den slags tiltag permanente - og skaderne efter dem tilsvarende større.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
14055: sv: vand...nye lister på fordøre (30-03-2004 13:33:04) (svar på 14023)
Henrik Matthiesen #6343, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.243.228.74)
Hej Christian

Nye dørlister er nok en god ide. Problemet er at de er skide dyre. De kan fås hos Ole Meldgaard i Herning.

Mvh

Henrik #6343
Index
14075: sv: sv: vand...nye lister på fordøre (31-03-2004 08:52:56) (svar på 14055)
Christian Holm J”nsson #6659, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.212.29.67)
Tak for jeres svar. Jeg har listerne.. og de var heldigvis ikke så dyre. DE kostede små 200 pr stk og så lidt moms oveni. Det er da ikke så galt for et par tørre fødder.

Tak

hilsen

Christian