tilbage

Land Rover Forum  

Index
140636: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (21-02-2014 23:21:41)
Tage Sieverts (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.18)
Hej
Har nu langt om længe fået taget mig sammen til at blive Land Rover ejer igen.:-)
Skal hente en Range Rover P38 fra 2002 i Luxembourg på tirsdag den 25. februar.
Da det jo er en lang tur hjem, tænkte jeg om der var en venlig sjæl, der måske havde en luftundervogns computer til Range Rover P38 (1994-2002), hvis nu uheldet var ude, som jeg kunne låne.
Giv mig et ring på 40 11 70 32, og vi kan aftale nærmere ang. betaling for ulejligheden.
Mvh
Tage Sieverts, Viborg
Index
140638: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (22-02-2014 07:11:56) (svar på 140636)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 94.138.80.234)
god ide , har kørt fra frankfurt til esbjerg på bundstopperne. ikke en fed tur
Index
140639: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (22-02-2014 11:20:57) (svar på 140638)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
At køre hjem på gummiklodserne er ikke blot ubehageligt, men også totalt uansvarligt da man INGEN effektiv affjedring har - og kørsel på motorvej i den tilstand er hamrende ulovligt!

Hvis man er nervøs for, at affjedringen er fejlbehæftet, kan man evt. bare trykke på den manuelle override knap i instrumentpanelet - og selv "låse" kørehøjden til "motorvej".
Fordelen ved at vælge denne kørehøjde er dels en væsentlig bedre køredynamik ved hastigheder over 50 km/t idet karosseriet sænkes og derved får bilen et lavere tyngdepunkt.
Styreboksen for affjedringen er kodet til, at den selv skifter kørehøjde lige under 90 km/t. Jeg vælger altid denne kørehøjde så snart jeg er uden for byzone: grundet netop pga. køredynamikken, og som en ekstra bonus, er brændstofforbruget også lavere grundet formindsket luftmodstand.

Jeg har aldrig haft problemer med affjedringen på min P38'er... og jeg har da haft den i over 10 år nu ;o) - sørger imidlertid også for at motionere affjedringen jævnligt ved, at køre den helt op og ned højdemæssigt og så skal man også huske et skifte filtre, samt tømme tanken for evt. vand.

Tillykke med købet - og go' tur hjem - husk at få den rigtige forsikring til eksportkørsel! Forhåbentlig er det en rigtig P3'er - altså med en 4.6'er i front du skal hente hjem...
Index
140652: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (22-02-2014 21:10:12) (svar på 140639)
Tage Sieverts (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.21.88.18)
Hej Alexander
Det er jo lige præcis, hvad denne side er til - Gode råd.
Tak for det!
Kan du ikke lige ringe til mig, 40117032. Det lyder til, at du har en del viden omkring dette, som jeg kunne nyde godt af:-) og blot for prins knud, hvor sidder den manuelle override knap?
Det er godt nok kun en diesel....
/Tage
Index
140654: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (22-02-2014 21:43:31) (svar på 140652)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Hej Tage,

På den vedhæftede billede er der en knap et "hjul", tryk denne ind, så dioden i knappen lyser orange konstant, du kan efterfølgende manuelt vælge kørehøjden med pileknappen.

Der er en million sider på nettet at læse sig til firkantede øjne - et godt sted er www.rangerovers.net.

Men ellers er en Bentley manual også et must - fås i klubbutikken.
Index
140657: sv: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 00:13:03) (svar på 140654)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Tak for en lang snak - Glæder mig til at høre mere om en forhåbentlig vel overstået hjemtur ;o)

Her er lige lidt mere sjov til en stille aften:

Link til instruktionsbog:
http://www.slideshare.net/nun0mendes/range-rover-p38-2000-owners-handbook


Link til værktedshåndbog:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/Manuals/Workshop-Manual-P38-Range-Rover.pdf


Læsning til en stille stund:
http://www.stockholmviews.com/p38/
Index
140670: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 15:04:49) (svar på 140639)
Helge Kallehauge (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.144)
Hej Alexander.

Jeg er den lykkelige ejer af en P38, som gentagne gange har låst sin undervogn.

Låser den selv op igen, men nu går det åbenbart ikke længere,
Du skriver "og så skal man også huske et skifte filtre, samt tømme tanken for evt. vand."
Er dette i forbindelse med undervogen, for så vil jeg da gerne have at vide hvilke filtre ??
Index
140674: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 18:03:46) (svar på 140670)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Hej Helge,

Der er 2 filtre, som man bør skifte. Hvis du letter plastiklåget i højre af motorrummet (Der står EAS på dette).

I denne "kasse ligger kompressoren til luftaffjedringen. Der sidder et lille indsugningsfilter for enden af kompressoren. Dette bør man sørge for, at skifte en gang i mellem.

Index
140675: sv: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 18:12:01) (svar på 140674)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Placering af førnævnte filter.
Index
140676: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 18:24:48) (svar på 140675)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Dernæst er der et større filter, som sidder med 2 skruer/ bolte. Der sidder en plastikslange i dette foroven, Slangen løsnes ved at påvirke metalringen - kan aktuelt ikke huske, om jeg skubbede ned eller løftede den, men det giver sig selv, når man står med det.

Filteret sidder lodret, lige ved siden af luftfilterkassen, bagved beholderen til servovæsken.

Index
140678: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 18:49:11) (svar på 140676)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Endelig bør man minimum en gang årligt tømme tryktanken for kondensvand. Denne sidder under højre langsgående vange, Aftapningsbolten er placeret i den bagenden af tanken.

Forholdsregler:
Ovennævnte procedure må under ingen omstændigheder foretages førend bilen er sænket helt i bund - det vil sige står på gummiklodserne, og motoren skal være stoppet. Husk brug af øjen- og høreværn!


Generelt set er det en god idé at "motionere affjedringen" jævnligt, ved at hæve og sænke bilen fra øverste til nederste stilling 5-10/ måned.

Link til fejlsøgning på luftaffjedring:
http://www.rangerovers.net/repairdetails/airsuspension/compressor.html

Dele kan købes mange forskellige steder - både originalt hos Land Rover eller hos www.p38spares.co.uk i England.

Link til billige dele i UK:
http://www.p38spares.co.uk/commerce/catagory/75/Air_Suspension.html
Index
140680: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (23-02-2014 19:32:00) (svar på 140678)
Helge Oscar Kallehauge #1821, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.144)
Hej Alexander.
Jeg takker mange gange for di gode tips og link.
Index
140768: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (27-02-2014 10:24:23) (svar på 140636)
Tage Sieverts (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.97.238)
Mange tak og for gode råd og vejledning.
Specielt tak til Thorstein for gode råd vedrørende tjek af bilen og John Harpøth for at låne mig computer og manuel grej til luft undervognen. Heldigvis fik jeg ikke brug noget af det på hjem turen :-)

Tog afsted fra Billund og landede i Luxembourg kl. 9:30, hvor bilhandleren hentede mig.
Vi kørte de ca. 40 km til hans auto handel.
Billeder på nettet er altid taknemmelige, så bilen var lidt mere "brugt" end jeg regnede med.... Nå men jeg gik bilen i gennem efter Thorsteins tjekliste. Klima anlægget i førersiden virkede ikke, nå men det mest vigtige var jo at motor og gearkasse samt luft affjedring virkede. Bilen havde en del oliespild fra Motor olie køleren, og det var det eneste, jeg umiddelbart kunne se der var galt. Kompressionen i motoren virkede ok.
Nå, men jeg begav mig på vej til DK. efter ca. 150 km meldte bilen ABS fejl Hmm tænkte jeg, ringede straks til John. Jeg kørte videre, mon jeg overhovedet kommer til DK, der var jo stadig 850 km tilbage....
Holdte ind efter 200 km og tjekkede olie pinden, godt så, der var stadig olie på bilen. Så var næste mål Flensborg.
Bilen kørte upåklagelig hele vejen hjem med 120-130 km og kørte ca. 10 km pr. liter. :-)
Dog havde den et par gange, hvor bilen låsede sig selv og speedometeret kørte tilbage på nul og tilbage igen, de har jo sjæl de biler :-).
Kørte forbi John på vejen hjem for at aflevere de lånte grej. john stod klar med en kop kaffe og kage.
Ankom til Viborg kl, 1 om natten.
Alt i alt en fin bil, dog mister luftaffredering luft efter at have stået et døgn, er det normalt?
Bilen er en Range Rover P38 fra 2002, Epson green med beigelæder og alt i udstyr. Bilen har kørt 260.000 km.
Med flybillet, diesel, plader mm. står bilen mig i ca. 33.000,-.
Endnu engang tak for Hjælpen!!!

Tage
Index
140810: sv: sv: Venlig sjæl.....Luftundervogn computer til Range Rover P38 (28-02-2014 19:53:26) (svar på 140768)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.196.15.143)
Hej Tage,

Glæder mig meget at historien er endt godt og du nu er blevet ejer af en P38'er ;o)

Luftaffjedring mister luft... Det er jo ikke et lukket system, så det kan ikke undgås at det "taber luft og at bilen derved sænker sig still og roligt - af samme grund er det vigtigt at klodse den forsvarligt op, når man skal lave diverse arbejder på eller under den. Den kan ikke mærke en hånd eller andet der evt. kommer i klemme - uforsigtighed har pådraget alt for mange mennesker skader eller endnu værre dødsfald.

Elektriske spøgelser - tjek stikforbindelser - et defekt batteri kan være en mulig årsag hertil.

Oliespild fra oliekøleren - google og de links jeg har skrevet tidligere i denne tråd er din hjælper - har ikke selv oplevet problemer i den retning - endnu i hvert fald ;o)

Vedr. klimaanlæg: viser den et bogsymbol i displayet?? Hvis ja, så kan den dels mangle kølemiddel, men en servomotor i klimaautomatikken kan også være defekt = helt normal fejl... ikke sjov at udbedre, men muligt for den som bærer viljen i hjertet ;o)