tilbage

Land Rover Forum  

Index
14065: Årlig afgift (30-03-2004 20:36:09)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.152.146)
Hej forum
Da jeg overvejer køb af en 110" fra 1999, er jeg klar over
at denne bil bliver ramt af afgiften der gælder guleplader biler efter 1997.
hvor stor er den årlige afgift for en 110 " Diesel?

På forhånd tak
Niels (Horsens)
Index
14068: sv: Årlig afgift (30-03-2004 21:32:41) (svar på 14065)
Martin Kremmer (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.131.15)
Hej Niels

En Defender 110" vejer så vidt jeg husker 3050 kg.
Umiddelbart vil jeg mene at din årlige vægtafgift bliver 3.760,- Dertil kommer tillæg for diesel på 1.150,-, samt tillæg for privat anvendelse på 5.040,-.

Alt i alt bliver din årlige afgift på 9.950,-

Der er noget med at man kan nøjes med at betale 50% af afgiften for den private ansvendelse, såfremt men kan dokumentere at bilen bruges til både erhver og privat kørsel. Jeg har hørt at det skulle være nok hvis man får km-penge fra sin arbejdsgiver, men er ikke sikker på hvor grænsen går. Jeg har for nylig bedt min revisor tjekke det, og skal nok vende tilbage med et mere uddybende svar, når jeg hører fra ham.

Se i øvrigt http://www.tax.dk/pjecer/biler_paa_gule_plader.htm
eller
http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

Mvh

Martin
Index
14077: sv: sv: Årlig afgift (31-03-2004 11:10:17) (svar på 14068)
Bjørn Kaae #5670, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.122)
Det bliver godt at høre en revisors udlægning.
specielt om der er krav til min antal km og dokumentationsform og hvad arbejdsopgaver opfatter.

mvh
Bjørn Kaae


Fra LBK nr 978 af 04/12/2003 (Gældende) - Bekendtgørelse af lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.

se stk 3 pkt 2

§ 2. Af samtlige afgiftspligtige køretøjer svares vægtafgift, og af afgiftspligtige køretøjer omfattet af § 3, stk. 1, A-D, og § 4, stk. 1, I og II, som er indrettet til at benytte anden drivkraft end benzin, eller som fremføres af et sådant køretøj, svares tillige en udligningsafgift, jf. dog § 15. Af motorkøretøjer omfattet af § 4, stk. 1, II, A, hvis første indregistrering som nye ligger efter den 2. juni 1998, betales endvidere tillæg for privat anvendelse samt for blandet privat og erhvervsmæssig anvendelse.

Stk. 2. Et køretøj anses for at blive anvendt privat, når den registrerede ejer (bruger) ikke anvender køretøjet i forbindelse med udøvelse af virksomhed eller er forpligtet til at anvende det ved udførelse af arbejdsopgaver som led i et ansættelsesforhold.

Stk. 3. Et køretøj anses for at blive anvendt blandet privat og erhvervsmæssigt, når den registrerede ejer (bruger) er

1) en fysisk eller juridisk person, som udøver virksomhed i offentligt eller privat regi, og køretøjet anvendes såvel som led i den omhandlede virksomhed som til formål, der er virksomheden uvedkommende, eller

2) en fysisk person, der som led i et ansættelsesforhold skal anvende køretøjet ved udførelse af arbejdsopgaver for ansættelsesstedet eller anvender køretøjet i forbindelse med selvstændigt bierhverv, som efter momslovgivningen anses for at være afgiftspligtig virksomhed eller efter skattelovgivningen anses for erhvervsmæssigt, og det under hensyn til formålet er nødvendigt, at kørselen udføres med en varebil.

Stk. 4. Hvis køretøjets registrerede bruger er forskellig fra ejeren, fastlægges køretøjets afgiftsmæssige status på grundlag af brugerens anvendelse.

Stk. 5. Af køretøjer, som efter deres anvendelse omfattes af flere afgiftssatser, svares afgift efter den højeste sats.

Index
14089: sv: sv: Årlig afgift (31-03-2004 20:39:57) (svar på 14068)
Niels (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.152.151)
Tak for svaret, det anede mig at det lå omkring 9-10.000 kr.
hilsen Niels.
Index
16924: sv: sv: Årlig afgift (10-08-2004 12:24:15) (svar på 14068)
Bjørn Kaae #5670, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
FDM's medlemsblad "Motor" havde en artikel i nr 5/2004.
Heraf fremgår det at Told & Skat har valgt den anskuelse at såfremt at en alm. personbil er ligeså dækkende for kørselsbehovet kan der ikke reduceret i tillægsafgift for privatkørsel.

Prøv linket
http://www.fdm.dk/motor/pdf/05-2004/76-77.pdf

mvh
Bjørn Kaae