tilbage

Land Rover Forum  

Index
141059: Fejlfinding Halda road computer (07-03-2014 21:51:31)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.89.254)
Skulle der mon være en i omegnen af Østjylland, der har en Halda? Min virker ikke - tæller ikke, dvs. modtager/ behandler ikke speedsignalimpulser. Men hvilken del er det, der ikke virker? Der er flere muligheder. Hvis jeg kunne rundbytte lidt med et fungerende system, kunne jeg måske finde ud af, hvor fejlen er.
Index
141061: sv: Fejlfinding Halda road computer (07-03-2014 22:42:11) (svar på 141059)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.111)
Har du sikret dig at den er aktiv. Mange trip computere har en frys/deaktiver funktion så den ikke tæller.
Jeg kender ikke din model, men mange trip computeren har mulighed for flere sensore som man kan skifte imellem. Vær sikker på at det er det rigtige sensor input som er aktivt.

Den del som sidder på spilometerkablet kan du nemt simoleret.

Hvis der 2 ledninger der til, er det bare at lave 2 nye ledninger og så "slå" enderne mod hinanden til at simulere pulser.
Er der 3 kabler (power, gnd og signal), skal du bruge en modstand som pulldown fx 10k ohm som du forbinder mellem gnd og signal, her efter "slå" du power ledningen på signal, dette vil så simulere pulser.

tæller trip computeren ved simuleringen er der nok noget galt med måleren. Tæller den ikke, er fejlen nok i trip computeren.
Index
141065: sv: sv: Fejlfinding Halda road computer (08-03-2014 12:22:09) (svar på 141061)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.21.89.178)
Tak for tippene, Morten.
Min kan ikke fryse, og den kan kun læse een sensor.
Jeg sætter den til speedometerledningerne, derfra får den et svingende spændingssignal til et lille kredsløb/printkort, der sidder i et metalrør, som man kobler sig videre fra. Denne omsætter fra 2 ledninger (speedimpuls og stel) til 4 ledninger, der går ind i selve computeren. Ved indgangene dertil kan jeg måle noget strøm, der svinger, men om det er det rigtige, jeg får målt, ved jeg ikke. Computeren selv er opgraderet med et lille, indskudt printkort, uden hvilket den ikke ville kunne forstå det signal, der kommer fra et speedometer. Der er altså to printkort foruden selve computeren, der kan være i udu.
Se evt. diagrammet her. http://rallyracingnews.com/manuals/halda-el-elecspeedo.html
Det er et svensk apparat, og det er i ret høj kurs, kan jeg se på ebay, når der af og til er en til salg. Og den er fint retro, så meget passende til en RRC.
Her til morgen har jeg skaffet et Terratrip-system. Måske kan jeg erstatte impulssignalet med noget derfra. Eller (gulp), bruge Terratrip'en, som den er. Det er bare ikke helt så lækkert.