tilbage

Land Rover Forum  

Index
14078: Gode råd/input før køb.... (31-03-2004 14:20:36)
Stig B. Jensen. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.89.116.55)
Hej Land Rover-folk,

Jeg forsøger mig i første omgang med en forespørgsel i dette tilsyneladende velfungerende forum:

Vi påtænker at anskaffe os en 4-hjulstrækker af ældre dato og det kunne jo oplagt være en Land Rover.

Kravene er:

Veteranplader (eller meget tæt på),
Benzindrevet,
Skal lovligt kunne køre med mindst 4 personer på lille kørekort,

Må gerne trænge til istandsættelse, men ikke nødvendigvis 100% totalrenovering.

Der er forhåbentlig nogle af Jer der har nogle gode råd i denne forbindelse, så dem hører Jeg meget gerne.

På forhånd tak,

Stig B. Jensen, Sakskøbing.
Index
14080: sv: Gode råd/input før køb.... (31-03-2004 16:57:25) (svar på 14078)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.236)
Hej Stig.

Hvis du vil have en veteran LR så skal du have en serie bil.
og uanset om du vælger den lange (109") eller den korte (88") så kan de på hvide plader sagtes have plads til fire personer.

Tjek forøvrigt også Stefans vejledning om køb af serie bil. Den liger under downloads på hoved siden.

SIII hilsen REO

Index
14092: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (31-03-2004 22:42:25) (svar på 14080)
Stig B. Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.150.93)
Tak for kommentaren Rasmus.

Altså enten en 88'' eller en 109'' hvis det skal være fra lidt før 1970. Så langt, så godt.

Når du skriver ".....sagtens plads til 4 personer", går jeg ud fra at der er både for- og bagsæder i sådan een (og plads til seler).

Hvilket prisleje/tilstand skal jeg forvente på sådan et dyr i disse årgange ???

Jeg har forsøgt den nævnte vejledning et par gange fra forskellige computere, men den virker ikke som om den vil åbnes/downloades. Den er sikkert ellers interessant nok for een som mig.

Tak for nu,

Stig.
Index
14096: sv: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 00:24:50) (svar på 14092)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 192.38.163.61)
En veteran i god stand vil koste fra ca. 50.000 kr. og opad...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
14095: sv: Gode råd/input før køb.... (31-03-2004 22:59:50) (svar på 14078)
claus borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.31.1)
En veteran er >35år
Køretøjer fra før 69 har ikke krav om sikkerhedsseler.
Index
14097: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 09:57:31) (svar på 14095)
Mads Wallentin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.243.240.66)
En gennemrenoveret 109 benziner med næsten ny ramme (uden rust!!!), overdrive og nymalet kan fås for ca. 50-60.000,- Den er så fra 1968/69 og har bl.a. ny hood og bænke bagi.

Afgiften på sådan en sag er cirka 5000 kr. på hvide plader.

Forsikringen er 2883,- om året incl kasko via veteranforsikringen i diverse veteranklubber (DLRK tilbyder ikke veteranforsikring - er min erfaring). Vægtafgiften er vist cirka 1800,- om året, men jeg er ikke sikker. Min bliver først veteran til november og derfor betaler jeg fuld vægtafgift.

Jeg fik ovennævnte tilbud hos PA Blanchard i England (leveringstid pt ca 6 måneder) og jeg var selv på besøg hos dem for at tjekke dem - de var gode nok og deres håndværk er i orden. Men der er kun ganske få ansatte, og mange amerikanere køber hos dem, så derfor skal man altså vente lidt.

Hilsen Mads
Index
14105: sv: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 21:37:37) (svar på 14097)
Stig B. Jensen. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.47.151.182)
Hej Mads m.fl og tak for bl.a. prisguiden plus div. gode råd.

Jeg har i mellemtiden ledt efter salgsannoncer på noget der svarer til det vi taler om her, men jeg synes ikke rigtig der er noget at købe.

50.000,- eller lignende er ikke relevant. Jeg forestiller mig mere i nærheden af de 18-25.000,-, da kravet fra vores side til denne nyanskaffelse er at den fortrinsvis skal anvendes til lidt groft havearbejde, lidt kørsel i skoven, samt stå standby i garagen året rundt, så familien kan tage en tur i den (på hvide plader og med seler!) på landevejen når lejligheden byder sig.

Derfor skal den være på veteranplader og jeg forestiller mig at fra 1970 kan gå an i dag, hvis bilen trænger til et syn og lidt reparation efter købet, og ellers vil jeg mene at det måske er passende at gå ned til ca. 1965 +/- et par år, da det her ikke drejer sig om at få noget historisk at køre i, men at få en "billig og god arbejdshet".

Det eneste andet alternativ for os er i stedet at finde en amerikansk 4-hjulstrækker fra sidst i tresserne, men de hænger heller ikke på træerne.

Da denne 4WD'er (LR eller US-V8?) vil blive vores bil nr.4 på nr.plader, skal den ikke være nogen "herregård" at have stående. Den skal egentlig "bare" afløse vores lidt for store havetraktor (læs: ca.3 tons Massey Ferguson 690 m. Perkins diesel), med noget der er lidt mere anvendeligt. Og det mener jeg at f.eks. en gammel Land Rover er.

Jeg hører gerne mere....

Venligst, Stig.
Index
14107: sv: sv: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 23:20:43) (svar på 14105)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hmmmm - hej Stig! - Umiddelbart synes det mig at du har ønsker henad "Kinderæg"
- Du vil have en billig bil (hvilket betyder at der vil være en del ting på den som skal ordnes efter købet)
- Det skal være en veteran (hvilket påbyder visse krav opfyldt - bla. originalitet og anvendelsesformål)
- samtidig med at du ønsker at det skal være en hårdtarbejdende arbejdshest, terrainlegetøj samt greenlaningskøretøj - de første to formål (arbejdshest, terrainlegetøj)giver før eller siden større reparationer på enten stel eller karosse, hvilket så igen kan give (jeg siger ikke at det gør det) problemer med opretholdelsen af veteranforeskriften hvad angår originalitet.
Umiddelbar ville jeg foreslå dig at revurdere behovene igen - og så vælge det af ønskerne som du brænder mest for idet det efter min mening vil være svært at opfylde dem allesammen og få et holdeligt resultat.
Hvis du ønsker en arbejdshest og terrainlegetøj som samtidig økonomisk skal være overkommelig - så ville jeg vælge en yngre SIIIer 88" diesel på gule plader. Delene til en sådan er rimelige i pris og så godt som alt kan skaffes (hvilket jeg tror er sværere til en US-V8 - som tilmed er tørstig).
Er det til familieture, hvor komfort er vigtigere end terrainegenskaberne samtidig med at du ønsker piftet af "Saharaexpeditionsånd" som LAND ROVER jo er inbegrebet af - så ville jeg vælge en 110er eller Defender på hvide plader - men de er så forholdsvis (læs: en del)dyrere i anskaffelse hvis den skal være noget værd.
Er det originalitet og ønsket om at bevare/restaurere et klenodie du går efter - så find dig en bevaringsværdig SIer,SIIer eller noget i den aldersgruppe - og kræs om detaljerne og det historiske element der byder sig ved en sådan.
Uanset hvad du måtte vælge - så kommer der sidenhen regninger på en del løbende reparationer, som man skal være forberedt på - for sådan er det bare med gamle biler - og LAND ROVER er ingen undtagelse.

Naturligvis håber jeg at dit valg bliver en Englænder og ikke en Yankee og at vi derved kan hilse på dig i plutten i klubøjemed.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
PS: fik du åbnet pdf-filen?
Index
14098: sv: sv: Gode råd/input før køb.... (01-04-2004 11:26:33) (svar på 14095)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Jeg vil dog på det KRAFTIGSTE anbefale installation af sikkerhedsseler på trods af lovfritagelsen herfor - man ser ikke særlig køn ud efter en tur gennem forruden eller med en evt. passager presset rundt om nakken - skal jeg sende billeder?? - nej, vel!
SIIIerhilsen Stefan