tilbage

Land Rover Forum  

Index
14138: Gear olie (03-04-2004 23:12:09)
Peter Asmussen #6673, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.2.244)
Hej med jer...
Jeg er blevet anbefalet at skifte olie på mine gearkasser og diff.på min "nye" LR 109 PU 1977 Series III.Jeg har en del 80/90W gear olie stående, kan jeg hælde det på ? Fylder man bare på påfyldningshullet på siden af gearkassen til der kommer olie ud....? Og hvad med styrbolthusene er det samme olie der skal anvendes ?
Er der mon een der ved hvor man køber ny bundpropper med magneter til sine gearkasser / diff. ?
Index
14140: sv: Gear olie (04-04-2004 08:55:13) (svar på 14138)
Erik (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.176.198)
Hej Peter
Korrekt. du hælder olien på i på fyldningshullet indtil der kommer olie ud. og 80/90W olie er den du skal bruge.
Styrbolthusene er den samme olie, men jeg kan anbefale noget smørefedt(kan ikke huske hvad et hedder) til styrebolthusene, så er man nemlig fri for at det løber ud som det har tendens til.
både smørefedtet og magneter til bundprop kan fåes hos Williams er jeg sikker på.
Index
14143: sv: sv: Gear olie (04-04-2004 10:31:09) (svar på 14140)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Molybdændissulfid. Noget sort stads, som har den udemærkede egenskab at den flyder tilbage hvor den kom fra.

Få dig en ekstra fedtkanon for 40 kr. og skriv "Moly" på den. Anskaf en patron med moly-fedt. Langt billigere end at købe det i 38 grams portioner.

Man kan overveje at komme en ½ tsk. grafit i. Så vil Railko-bøsningen være smurt selv efter lang tids stilstand.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
14151: sv: sv: sv: Gear olie (04-04-2004 16:41:23) (svar på 14143)
Peter Asmussen #6673, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.2.143)
Hej Søren.
Det der Molybdændissulfid, det er vel kun til smørekopper ? og ikke til gear og diff / styrebolthuse. Og hvor sidder min "Railko-bøsning"
På forhånd tak for alle svarene...
Index
14258: sv: sv: sv: sv: Gear olie (10-04-2004 00:59:07) (svar på 14151)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Det er moly-fedt der er i de afmålte plastic tuber fra Land-Rover. Blandes det med vand, bliver det ikke så let til mayonnaise som gearolie. Og det lækker ikke så hurtigt, hvis pakningerne om kuglerne er lidt slidte.
Der er ingen grund til at anvende det i gearkassen og i differne. Der er ikke noget i toppen som kræver smøring. Det er der til gengæld i forhjulsnavene. Den tap som udgør øverste halvdel af styrebolten lejes i en bøsning opfundet/fremstillet af Railko. Deraf navnet. Når kardan'en inden i kromkuglen snurrer rundt, smider den olie/fedt op i bøsningen, som dermed bliver smurt.
Grunden til at der sidder en bøsning og ikke et rulleleje er, at bøsningen virker som dæmper. Hvis man modificerer med et rulleleje eller hvis bøsningen er meget slidt, kan styretøjet bogstavelig talt gå i selvsving.
Brug ikke moly i for- og bagkardan. Det spinner af og ender på asfalten og vognbunden. Brug alm. vognsmørelse. Brug gerne moly i noterne, hvor kardanakslerne er samlet. Det rådner ikke så hurtigt som så meget andet fedt.

Spørg endelig igen, hvis du vil vide hvordan man hurtigst muligt får kedeldragten smurt ind i flest mulige typer fedt, olie og fluidum.

Med venlig hilsen
S. Vels