14258:
sv: sv: sv: sv: Gear olie (10-04-2004 00:59:07) (svar på
14151)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 129.142.114.14)
Det er moly-fedt der er i de afmålte plastic tuber fra Land-Rover. Blandes det med vand, bliver det ikke så let til mayonnaise som gearolie. Og det lækker ikke så hurtigt, hvis pakningerne om kuglerne er lidt slidte.
Der er ingen grund til at anvende det i gearkassen og i differne. Der er ikke noget i toppen som kræver smøring. Det er der til gengæld i forhjulsnavene. Den tap som udgør øverste halvdel af styrebolten lejes i en bøsning opfundet/fremstillet af Railko. Deraf navnet. Når kardan'en inden i kromkuglen snurrer rundt, smider den olie/fedt op i bøsningen, som dermed bliver smurt.
Grunden til at der sidder en bøsning og ikke et rulleleje er, at bøsningen virker som dæmper. Hvis man modificerer med et rulleleje eller hvis bøsningen er meget slidt, kan styretøjet bogstavelig talt gå i selvsving.
Brug ikke moly i for- og bagkardan. Det spinner af og ender på asfalten og vognbunden. Brug alm. vognsmørelse. Brug gerne moly i noterne, hvor kardanakslerne er samlet. Det rådner ikke så hurtigt som så meget andet fedt.
Spørg endelig igen, hvis du vil vide hvordan man hurtigst muligt får kedeldragten smurt ind i flest mulige typer fedt, olie og fluidum.
Med venlig hilsen
S. Vels