tilbage

Land Rover Forum  

Index
141721: Dokumentation på kantsvejsning fra fabrikken (01-04-2014 14:55:16)
Mikkel Pedersbæk Falkenberg #3682, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 95.166.143.24)
Da jeg står og har lidt knas i forbindelse med syn fordi Applus mener at det er den nye vejledning der skal følges selvom det er en S2A fra 1966, så skal det ind og vende hos trafikstyrelsen. De vil gerne have dokumentation på at rammen var kantsvejst. Gerne en beskrivelse på at det var tilladt at kantsvejse på en S2A fra Land Rover.

Nogen der kan hjælpe med noget dokumentation ?
Index
141722: sv: Dokumentation på kantsvejsning fra fabrikken (01-04-2014 16:01:26) (svar på 141721)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
find en anden synshal som har forstand på vores biler, øv hvor bliver man træt af den slags.
Men håber det lykkes for dig
Index
141724: sv: sv: Dokumentation på kantsvejsning fra fabrikken (01-04-2014 17:20:04) (svar på 141722)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 84.142.183.86)
Livet er for kort til at bøvle med uvidende synshaller...
Index
141726: sv: sv: Dokumentation på kantsvejsning fra fabrikken (01-04-2014 17:55:07) (svar på 141722)
Jan Jensen #9145, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 86.52.228.47)

Hej,
Vedr. kantsvejsning er der 2 typer svejsesømme man kan udføre.
Fig. 1 viser en kantsøm udført som udvendig kantsøm og Fig 2 viser en kantsøm svejst hvor den ene plade er trukket et stykke ind svarende til det A-mål man ønsker i samlingen. Hvis pladen på vanger er 3 mm tyk og man ønsker en svejsefaktor på 1,0 skal A-målet således være 3,0 mm. Det vil sige den afstand pladen skal forskydes er ca. 4,5 mm, man vil da få et A-mål i samlingen på 3,15 mm. I Fig. 1 vil der være risiko for en samling hvor kanter er "brændt" ned f.eks 0,5 mm A-målet vil da blive:
(3,0-0,5)x0,7 = 1,75 mm. Vulsten må ikke regnes med ved styrkeberegningen.

Svejsesømmen i Fig 1. vil således resultere i 41% mindre styrke end svejsesømmen i Fig.2. Bærearealet i en svejsesøm regnes som halssnit dvs. a-mallet I forhold til kraft.

Jeg ved ikke om du kan bruge denne redegørelse til noget da jeg ikke ved hvordan dine svejsesømme er udført geometrisk på din aktuelle ramme.

mvh
Jan Jensen