tilbage

Land Rover Forum  

Index
14191: Hjemmelavet snorkel! (06-04-2004 11:28:40)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
I indlæg #13842 og #13902 efterspørger Søren og Stefan ideer til hvordan man laver en hjemmelavet snorkel.

Jeg har lige lavet en sådan.

Min fremgangsmåde var først og fremmest at finde et stykke stålrør i "skrammelbunken". Rørets udvendige diamter 63mm, godstykkelse 2mm.

Derefter påsvejse 3 stykker fladjern 30mm/2mm som monteringsflanger. Derefter bore et 6mm hul i hver ende af disse monteringsflanger. Herefter tager man det fabrikerede rør med ud til sin bil og måler ud til fastgøringshuller.

Snorkelrøret er således monteret på siden af den stolpe som holder forrude og dør.

Toppen af snorklen er købt færdig hos midtjydsk. Så vidt jeg husker kostede den et par hundrede kroner. Toppen monteres på røret med spændebånd, rørklamper el. lignende.

Røret er grundet to gange med corrostabil grunder og sortmalet een gang - også med corrostabil.

Slange fra luftfilter til indsugning fjernes og erstattes med et stykke slange som går fra luftfilter og op igennem frontvingen og op til snorkelen. Jeg har brugt nogle "power clamps" til fastgørelse af slangen på rørstudserne; men almindeligt spændebånd kan også bruges.

Alle samlinger tætnet med liberale mængder af silikone.

Afløbsstudsen i det forreste del af luftfilteret har jeg tætnet med silikone. Systemet er tæt; så der skulle ikke gerne komme vand ned til luftfilteret. Og en sådan (ret åben) afløbsstuds synes jeg ikke virker særlig betryggende!

Selve samlingen i luftfilterkassen er også tætnet med silikone.

Plasticslangen er købt hos den lokale maskinforretning, jeg tror det kostede 50 kr/m. Jeg ville gerne have haft slangen i sort farve i stedet for det grå; men det var umuligt at opdrive!

Jeg har sikret mig at alle samlinger er tætte vha. en spray med "diesel-start". Et forsigtigt pust med diesel-start mod samlingerne mens motoren er i tomgang, så vil man kunne høre om der er en utæthed (motoren tager omdrejninger)... Vær dog lidt forsigtig med det stads; det er ikke særlig sundt for hverken mennesker eller motorer!

Slutteligt et lille spørgsmål til Stefan (eller andre smede blandt forumets brugere): Hvis man vil bukke stålrør i stedet for at bruge plasticslange, hvordan gøres det så? De rør jeg forsøgte med blev flade i bukningen (på trods af forudgående opvarmning)... Det ville altså se lidt pænere ud med et stålrør liggende på frontvingen end et gråt plasticrør. Desuden ville konstruktionen være stærkere.

Håber anvisningen kan være nogen til nytte!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14195: sv: Hjemmelavet snorkel! (06-04-2004 19:13:05) (svar på 14191)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Mange tak for din udredning - det var netop det jeg efterlyste. Dog er jeg lidt i vildrede med hensyn til om det eksisterende filterhus (Oliebadsfilterhuset på sIII) stadig skal være der sammen med filtersatsen i toppen (så der nu er to filtre ???)eller om slangen fra røret kan tilsluttes direkte til indsugningsmanifolden.
Med hensyn til bukning af rør - tjahh - der er jo grænser for rørbukkedimensionen på det apparat jeg har - men en mindre deformation kan ikke undgås (eller - jeg har ikke set det uden - på alm. ½" eller lign. ses deformationen knap nok på indersiden) medmindre du benytter svejsbare rørbøjninger i enten 45¤ eller 90¤ som mellemstykker.
Selv på min præfabrikerede rollcage er der synlig deformation ved bøjningerne - men det har ingen betydning for styrken - hvorimod det ville have haft en betydning hvis jeg havde brugt rørbøjninger.
SIIIerpåskehilsener Stefan - Skanderborg
Index
14198: sv: sv: Hjemmelavet snorkel! (06-04-2004 21:00:42) (svar på 14195)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.219)
kig på denne side http://www.muddytyres.org/
under projects
Lars/Biltris
Index
14199: sv: sv: Hjemmelavet snorkel! (06-04-2004 21:46:37) (svar på 14195)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Hej Stefan!

Jeg har beholdt det originale filter, og har kun det monteret. Toppen af snorklen er "kun" en top; der er ingen filter-elementer i. For den sags skyld kunne man sagtens have nøjedes med en "hat" af lidt pladejern - eneste funktion er at forhindre regnvand i at trænge ned i snorklen!

Jeg ved godt at nogle erstatter det originale filter med et KN og placerer det i toppen af snorklen. Jeg har bare ikke rigtig stor tiltro til KN filterets filtrerende evne!


Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14200: sv: sv: Hjemmelavet snorkel! (06-04-2004 21:48:31) (svar på 14195)
Flemming Nielsen #6601, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 80.161.153.51)
hej vedrørende at bukke rør så de ikke bliver flade
jeg er vvs og rørsmed det vi lærte på skolen var at man lavede en fælt på røret som man skulle varme
der hvor du skal lave bøjning skal du tage 1 rør brede frem og 2 rør brede til bage det er det du skal varme
det skal være godt varm så bukker du det lidt og så spænder du røret i skrugestikket så du klæmmer siderne på bøjningen
og så bøjer du røret om til den c den skal have

det er ikke sikker det bliver godt den første gang men så er det bare at gøre det igen
man kan også tage røret med til smeden det kan være han har en stor rørbukker men det er ikke så skæg

god arbejds lyst
Index
14207: sv: Hjemmelavet snorkel! (07-04-2004 10:32:13) (svar på 14191)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 194.255.38.37)
Hej! Det er interessant læsning om snorkler.
Du stiller et spørgsmål om bukning af rør i større dimensioner. Jeg arbejde engang for mange år siden i en rørsmedie. Der fyldte man rørene med sand og stampede dem godt sammen. De var lukkede med træpropper i begge ender, nu kunne man så varme dem godt op og bukke dem uden at de blev flade. Hvis det var større rør dimensioner fyldte man rørene op med harpiks. Når det så var størknet varmede man røret op hvor det skulle bukkes.

mvh. René