tilbage

Land Rover Forum  

Index
142304: Koldt luft indtag. (02-05-2014 16:41:51)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Jeg er stødt på begrebet koldt luft indtag på You Tube. Forklaringen er, at den varme luft i motorrummet betyder større benzinforbrug, men hvis man flytter indsugningen til et sted, hvor der kommer ikke opvarmet luft til karburatoren, betyder det mindre benzinforbrug og flere hk. Søg på Google og det vælter ud med løsninger til amerikanerbiler.

Spørgsmål: Er der nogle, der har eksperimenteret med at trække kold luft ind i stedet for den varme luft fra motorrummet på en V8?

Mvh

Kaj

LR 90 V8 1987.

Index
142305: sv: Koldt luft indtag. (02-05-2014 17:28:45) (svar på 142304)
Jørgen B. Jensen #5230, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.17.219.121)
Hej Kaj

http://www.arb.com.au/products/safari-snorkels/SS525HF/ er der flere som køre med, om det hjælper på HK og benzinforbruget skal være usagt.
Index
142312: sv: sv: Koldt luft indtag. (02-05-2014 20:09:35) (svar på 142305)
Jørgen Seligmann #4178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.145.49.201)
Jeg har prøvet lidt - det er bedre men har ikke kørt nok til at sige at det er perfekt. Og så er det jo en anden karburator. Jeg havde store problemer med varm luft, idet jeg bare havde en traditionel "pandekage" filter, sådan typisk US - det duer ikke til en alu motor der afgiver meget varme.

Alle dele købte jeg i USA vie Amazone.

Det kan være det hele bliver til snorkel en dag.

Hilsen
Jørgen
Index
142316: sv: sv: sv: Koldt luft indtag. (02-05-2014 21:55:12) (svar på 142312)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Jørgen!

Jeg har netop købt et MSD 2900 indsprøjtningssystem, som jeg skal montere i nærmeste fremtid. Her har jeg købt et afstandsstykke på 1 tomme, som skulle fjerne den værste varme. Så så jeg begrebet koldt luftindtag. Derfor meget fint, at du sender et billede af, hvad du har monteret.
Jeg er interesseret i evt. varenumre på dit udstyr, specielt den top du har på Weberen.

Mvh

Kaj
Index
142320: sv: sv: sv: sv: Koldt luft indtag. (02-05-2014 22:55:23) (svar på 142316)
Jørgen 4178 nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Den på toppen af karburatoren hedder Spectre Performance SPE 9849 4" single air intake plenum (tror ikke jeg glemte noget) men de laver flere forskellige som jeg husker det - så er der en reduktion fra 4 til 3 tommer efterfulgt af rør købt her i DK og afsluttet med et cone filter.

Pladen i skærmen er håndbukket efter inspiration fra de færsige kit man kan få til amerikaner biler. Den afskærmer kun ind mod motoren - den er ikke tæt. Det er ikke perfekt hvis man giver bilen meget vand - men som sagt det er måske ikke endeligt.

Holsen
Jørgen
Index
142324: sv: sv: sv: sv: sv: Koldt luft indtag. (03-05-2014 09:39:52) (svar på 142320)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Jørgen!

Tak for meldingen. Jeg har planer om at jeg laver en afskærmning fra motorrummet i venstre side ud mod inderskærmen, lave en luftfanger under kofangeren som kan lede luften op bag venstre forlygte og inderskærm. Luftfilteret gemmes bag afsærmningen, her tørt, da jeg læste at man skal passe på med placeringen, da man kan risikere at suge vand ind ved kraftig regn og videre ind i motoren.


God weekend.

Mvh

Kaj
Index
142481: sv: Koldt luft indtag. (09-05-2014 09:49:47) (svar på 142304)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Der er ingen tvivl om at et kold luft indtag vil give dig flere Hk idet at du kan få flere kilo luft gennem motoren. Temperaturen har også indflydelse på hvor optimal din forbrænding er, det er derfor at der sidder en indsugnings-temperturføler på indsprøjtningsmotorer.
For eksempel så kan en intercooler på en turbomotor give så meget som en 30% kraftforøgelse! Det er da tal der er til at tage og føle på...
Effekten er selvfølgeligt mindre på en NA motor men den er der.

En snorkel som foreslået trækker derimod i den anden retning næsten uanset hvor god den er. De små rør med snævre bøjninger som de fleste færdiglavede snorkler har giver en ret betydelig straf på ydelsen. Jo større belastning af motoren jo værre.

Som tommelfingerregel så bliver man "straffet" lige så snart man laver rørbøjninger med en indvendig bøjningsradius end 2½ gange diameteren på røret.

Ved det tryk/undertryk som en NA motor arbejder ved kan man roligt gå ud fra at luften opfører sig som en væske og ikke kan trykkes nævneværdigt sammen. Derfor er det også så vigtigt at man tænker sig meget om i ens planlægning af ændringer i motorrummet.

Hvor meget effekten er i kolde tal kan jeg ikke sige dig, men som du selv skriver er der masser af materiale på nettet - også videnskabeligt troværdige publikationer.

Hilsen
Jens
Index
142485: sv: sv: Koldt luft indtag. (09-05-2014 10:05:32) (svar på 142481)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Ups.. Der skulle stå "mindre end" 2½ gange diameteren, i mit forrige indlæg.

Hvis du vil have en ide om hvor meget indflydelse dine bøjninger har på flowet i en snorkel så er her forskellige tabeller at blive klog af:

http://www.engineeringtoolbox.com/pvc-pipes-equivalent-length-fittings-d_801.html


Hilsen
Jens
Index
142487: sv: sv: Koldt luft indtag. (09-05-2014 10:23:42) (svar på 142481)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Jens!

Længere oppe i indlæggene kan du se Jørgen vise en hat til sin Weber/Edelbrock. Sådan en får jeg i næste uge til min indsprøjtning. Her går røret direkte ud under venstre skærm bag forlygten. Jeg har lavet en afskærmning således, at den varme luft ikke kommer ud under skærmen, skærmen stikker ca. 3 cm op fra køleren og skråt bagud mod luftindtag i skærmen, og leder den kolde luft mellem kølerhjælm og skærm ud til luftfilteret under skærmen. Samtidigt sidder filteret beskyttet mod regnvand.

Mvh

Kaj
Index
142521: sv: sv: sv: Koldt luft indtag. (11-05-2014 02:41:41) (svar på 142487)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)