tilbage

Land Rover Forum  

Index
142503: Serie 3 bus (10-05-2014 09:38:54)
Niels Mikkelsen #4782, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.54.11.22)
Hej
Jeg er ved at få total renoveret min 12 personers bus. Da jeg er meget ude at sejle med Søværnet og vil gå glip af nogle Land Rover træf. Jeg har en rigtig god Land Rover klub kammerat som har buskørekort. Må han køre med Smølfebussen til træf når jeg er på havet. Min klub kammerat har renoveret Land Roveren og vi vil gerne have vist den frem. Må han køre i den når jeg ikke er med?
Mvh Smølf som pt ligger med HDMS THETIS i Ventspils i Letland
Index
142505: sv: Serie 3 bus (10-05-2014 10:08:50) (svar på 142503)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Niels, godt spørgsmål - iflg. Trafikstyrelsen, står der:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Krav-til-foerere-af-ikke-erhvervsmaessige-busser.aspx


Krav ved national kørsel
Føreren af en dansk indregistreret bus, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig buskørsel på strækninger indtil 50 km fra bussens hjemsted, skal blot have kørekort til kategori D (bus).
Føreren af en dansk indregistreret bus, der anvendes til ikke-erhvervsmæssig buskørsel på strækninger over 50 km fra bussens hjemsted, skal

have kørekort til kategori D (bus),
have rødt kvalifikationsbevis og
opfylde erfaringskrav (1 års erfaring som fører af lastbil over 3,5 tons tilladt totalvægt eller bus på strækninger inden for en radius af 50 km fra bussens hjemsted).
Erfaringskravet behøver ikke at være opfyldt, hvis kørslen finder sted i en bus, der er indrettet til befordring af højst 17 personer, føreren medregnet.

Hvis bussen kun anvendes til rent privat kørsel (dvs. kørsel, der udføres af køretøjets registrerede bruger eller medlemmer af dennes husstand med dennes nærmeste familie) er føreren undtaget fra kravet om rødt kvalifikationsbevis og erfaringskravet, hvis bussen er indrettet til befordring af højst 17 personer, føreren medregnet.
Index
142506: sv: sv: Serie 3 bus (10-05-2014 10:51:59) (svar på 142505)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Det vil sige, du skal nok være særligt opmærksom på det i parantesen anførte!

(dvs. kørsel, der udføres af køretøjets registrerede bruger eller medlemmer af dennes husstand med dennes nærmeste familie)

Ja, jeg ved godt, der så er blevet langt lempeligere vilkår for hvem man må transportere, men jeg ville selv være forsigtig med, hvem der er chauffør jvnf denne formulering. Ihvertfald ville jeg sikre mig et svar på skrift fra både forsikringen og måske også politiet eller trafikstyrelsen på spørgsmålet, før jeg lavede øvelsen!

Men det KAN jo være, andre har andre erfaringer/viden/regler de kan henvise til!!
Index
142511: sv: Serie 3 bus (10-05-2014 18:06:35) (svar på 142503)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.18)
Selvfølgelig må han låne din bus og deltage i klubarrangementer.

Jeg kan forstå, at du har sikret dig, at han har buskørekort og derfor skulle der ikke være nogen problemer i, at han kører din bus.
Index
142524: sv: sv: Serie 3 bus (11-05-2014 10:53:05) (svar på 142511)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Paul, det vil da også være den naturligste ting, at det er sådan, det er! Men der står så bare noget andet i reglerne som beskrevet ovenfor!

Har du kendskab til andre regler, der fraviger dem, vil det da være super at få dem på/henvist - grunden til at netop busser, privatindregistreret eller ej, kører på væsentligt lavere afgifter er jo netop, at de er belagt med flere restriktioner! Og uanset hvor god en ven man har, falder det jo næppe ind under kategorien husstand, når skat står og laver vognkontrol eller bilen skrider ud og forsikringen skal med ind over!?

Men igen, det ville da være den naturligste ting i verden... hvis ikke de der dumme regler var formuleret, som de er....