tilbage

Land Rover Forum  

Index
142636: Anden udstødning til Defender 300TDI (17-05-2014 09:26:24)
Lasse Steffens Pedersen #8479, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 37.75.165.120)
Hej DLRK

Så lykkedes det mig at knække endnu en udstødning på min Defender 90"

Så nu vil jeg se og jeg ikke kan finde en anden løsning end standard dæmperen der ligger på tværs bag bagvangen.

Jeg har set flere defender hvor de har lavet udstødningen i siden af bilen. Er dette et færdig kit man kan købe eller er det noget hjemmelavet?

Hvis det er hjemmelavet kunne det så tænkes at der er en af jer som har en tegning over hvordan i har lavet dette? Eller evt et link til det.


Mvh
Lasse
(Som pt køre i en meget larmende 90" softtop)
Index
142639: sv: Anden udstødning til Defender 300TDI (17-05-2014 13:14:29) (svar på 142636)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Jeg har da bygget nogen stykker gennem tiden.

En fidus til at lave dem selv er at have en egnet svejser (som man kan finde ud af at bruge), en god kold-sav eller evt. vinkelsliber og en plansliber. og nogen brede spændebånd der kan nå omkring rørene.

Spændebåndene skal forberedes ved at du skære nogen slidser 3-4 steder rundt om dem i midten så du har 5-6mm brede spor på et par cm's længde.

Du starter så oppe ved manifolden og tilpasser rørstykker i den retning du vil have røret til at gå i.
Spænder spændebånd omkring røret løst og juster ind til det er helt rigtigt.
Nu kan du hæfte røret sammen inde i slidserne, løsne spændebåndet og lade det glide ned til næste samling.
Er der et sted det er umuligt at komme til med svejseren kan man bare spænde båndet stramt og tage hele røret ud og hæfte det uden at ens tilpasning går fløjten.
Hænger man sine potter op først der hvor de skal være så er det meget nemt selv at bygge på denne måde, ved blot at forbinde komponenterne med rør.
Husk at det nogen gange kan være en fordel at indføje samlinger på strategiske steder for service af bilen.

Det er vigtigt at alle snit er helt plane og at snit i bøjninger er lavet så de går fra bøjningens centrum gennem røret - ellers får du en oval snitflade der ikke passer sammen med noget andet.

Det er oplagt for nogen at lave et "fedt" udstødningsrør i en større diameter end originalt... Lad være med at falde i den fælde. Det giver ikke flere Hk og du risikere endda at tabe kraft.
Hvis du vil have bedre flow i udstødningen, så koncentrer dig om at finde udstødningspotter med et højt flow i stedet.
En standart potte i en større diameter er f.eks. ofte et godt alternativ til en eller anden "racer" udstødningspotte som en fra THansen har fundet på i en burger-rus.

Hilsen
Jens
Index
142643: sv: Anden udstødning til Defender 300TDI (18-05-2014 07:07:02) (svar på 142636)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.216)
En nemmere løsning end side potte er at bore et stort hul med kopboret i bagkofangeren, og evt lave forstærkning rund om. Derefter kan du med rør
Index
142658: sv: sv: Anden udstødning til Defender 300TDI (18-05-2014 21:49:59) (svar på 142643)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.106.216)
Et billed af min løsning.

Jeg har brugt noget power wrap i overgang mellem det fast og løse rør. Det fungere rigtig godt og giver ikke nogen larm eller rystelser.
Som du kan se på mit billed får varmen det til at ruste på bag kofangeren, så man skal være lidt efter det i vinter månederne.