tilbage

Land Rover Forum  

Index
14286: Knagen ved venstresving! (11-04-2004 22:46:00)
Morten Bjørnestad Platz #4672, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.152.77)
Hej sa.

Har et spørgsmål vedrørende min højtelskede 110 HCPU'er som jeg håber nogen kan hjælpe med.

Ved skarpe venstresving "knager" mit styrtøj ind i mellem ganske meget. Det er kommet fornyligt og jeg tør næsten ikke køre førend jeg har fået lokaliseret problemet. Bilen drejer fint men knager simpelthen som en gammel stalddør! Det er der ikke ved højresving og der er servoolie osv. på.

Jeg kører på ret kraftige Michelin ZXL 255/100R16 dæk, på one-ton fælge. Kan det simpelthen være overanstrengelse? (Kører ikke vildt men den knager stadigvæk...)

Håber i kan hjælpe, ellers må jeg med bussen og det er jo ikke sjovt når man nu har en dejlig traktor. :-)

Roverhilsener

Morten
Index
14288: sv: Knagen ved venstresving! (11-04-2004 23:57:17) (svar på 14286)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.154.27)
Hej Morten!

Når du skriver "knager", går jeg ud fra, at du også vitterligt mener "knager"...

Men det er vel ikke blot fordi dit venstre fordæk simpelthen går på radiusarmen, fordi styrestoppet er forkert justeret? - det kan "knage" ret kraftigt, når dækket skraber på!

Ellers kan kileremme sige de sjoveste lyde, når de bliver belastede, styrehuse kan også støje, hvis der er luft i systemet og endelig kan tørre led på sporestangen/styrearmen også give lyde fra sig.

Check dit styrestop og juster. Check din kilerem, giv den evt. et par dråber bremsevæske på den del der vender mod remskiverne. Top op med hydraulikolie i styrehusets vædskebeholder og luft ud. Giv dine led et par tryk med tryksmørefedt i smøreniplerne.

Så skulle lyden gerne være væk!

God jagt på den "rigtige" lyd!

/Ib
Index
14290: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 08:42:42) (svar på 14286)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.143)
Livsens ondskab: Knagsted og Knursen. Servostyring er noget godt og fremmer sikkerheden, men skal også benyttes med omtanke. Det skal ikke bruges i fuldt udslag altid, dvs, du må ikke presse det. Med gode dæk og et alm. underlag bør du kunne dreje på rattet med een eller to fimgre.
Gå ud til din bil (start motoren) og drej fuldt udslag til venstre og kig på dækkets inderside. Hvis der er slidmærker, så har Ib ret i, at stop er kommet ud af justering. Du vil også kunne se slidmærker på rammen. Iøvrigt har jeg monteret sporviddeforøgere - såkaldte spacers - som har reduceret vendekredsen betydeligt og givet en væsentlig bedre vejbeliggenhed.
Index
14292: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 09:15:56) (svar på 14286)
Frank Lund #6039, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.197.126.60)
Jeg har også haft lyde i mit styrtøj. Du kan læse om det hvis du søger på "Erfaring med støj fra styretøjet".
Nu lyder det ikke som om det er helt samme problem (min er en SIII og din er en 110), men et godt råd er at være to personer til fejlfindingen - en der drejer på rattet og en der lytter.
En af de første ting jeg ville undersøge, er om lyden kun er der under kørsel, eller om lyden også er der, hvis du løfter forenden op (evt. piller hjulene af) og drejer på rattet.

Paul, jeg har gået og kigget lidt på sådan nogle spacers, men kunne ikke rigtig finde ud af, om det bare er marketinggas. Har du nogle målinger på forbedring af venderadius før/efter?
Hvor har du købt dem og hvad gav du for dem?
Piller du dem af, når du en gang skal til syn?

Venlig hilsen
Frank Lund
Index
14294: sv: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 09:29:05) (svar på 14292)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.143)
Frank, jeg har ikke foretaget nogle målinger, men hvor jeg før skulle hugge to gange for at komme ind i carporten, kører jeg nu direkte ind. En sporviddeforøgelse på 15 mm på hver side er lovligt. Kan købes hos www.nordkystens4x4.dk eller www.sproing.dk , der var min leverandør. Prisen hos Sproing er 3.299 og sættet var oprindeligt tiltænkt min 109"STW, men passer også på OneTen. Samtidig har jeg fået rigtige dæk på bilen og er kommet af med nogle helt forfærdelige brede terrændæk, der var farlig at køre på, når vejbanen var glat. I løbet af ugen skal i en tur i Tyskland og få fire helt nye sutter på: Firestone M&S 210, hvilket passer til mit kørselsmønster. Jeg foretrækker smalle dæk 7.50x16 pga den lavere rullemodstand. Til mit terrænkørsel er de meget anvendelige.
Index
14293: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 09:24:32) (svar på 14286)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Morten

Jeg har taget mig den frihed at læse dine spørgsmål igennem før jeg svarer. På den måde kan jeg undlade at foreslå "dæk på ramme" og "manglende servovædske" alt den stund at du skriver at det er kommet fornylig, og altså ikke fordi du har skiftet dæk, og du oplyser at der der er servoolie på....
Jeg tror på to fejlmuligheder:
1: Defekt homokinetisk leje ( det hedder vist Constant velocity joint på engelsk). Det skyldes som regel manglende smøring i drejeskålen. Så bliver kuglerne i lejet slidt ovale og så har man balladen, især ved fuldt styreudsving.

2: Hvis knirkeriet ikke kommer direkte fra akslen, skulle du se nærmere på styrehusene og evt. slup.

Det kan også være en knækket fjeder.....men det er den mindst sansynlige årsag.

P.S. Jeg er i København i morgen, og vil gerne hjælpe dig med at lokalisere lyden hvis du ønsker.

kan kontaktes på 26715060

mlrh
Claus
Index
14296: sv: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 11:26:34) (svar på 14293)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Har for år tilbage haft samme problem, og jeg tror Claus A. kjøller er inde på det rigtige. Check dine swivel pin housing for gear olie, i mit tilfælde var de helt tørre og det gav nogle grimme lyde, men heldigvis nåede jeg at toppe op inden der skete nogen skade. Nogle bruger fedt, jeg holder mig til olien, så er det nemmere og se når de bliver utætte.
MVH Walther
Index
34851: sv: sv: sv: Knagen ved venstresving! (14-05-2006 11:41:07) (svar på 14296)
Jesper Justesen #7490, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.95.249.142)
Hvor påfylder man olien eller fedten
mvh Jesper
Index
14297: sv: sv: Knagen ved venstresving! (12-04-2004 12:36:30) (svar på 14293)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.215.244.32)
Hej Claus (og andre)!

Du har åbenbart ikke læst spørgsmålene godt nok - der er tale om "knageri" og ikke "knirkeri", og der er en væsentlig forskel!

Så længe det knager, så holder det nemlig, hvorimod knirkeri er en langt sværere størrelse at håndtere - utilregnelig og med et gran af mystik over sig...

Men bortset fra det, så tror jeg faktisk, at du er inde på noget af de rigtige - jeg har også selv oplevet det med "tørre" CV-joints, og det er meget sandsynligt, at det er problemet.

Jeg vil nu stadig foreslå at checke styresystemet, for selv om væskestanden i beholderen er i top, kan der jo godt være luft i systemet...

Ydermere er kan det være en defekt styretøjsdæmper eller defekte bøsninger/bolte i Panhard-stangen - det kan også knage slemt...

God 2. påskedag!

/Ib
Index
14344: sv: sv: sv: Knagen ved venstresving! (14-04-2004 17:15:39) (svar på 14297)
Anne Maria Drejer & Walther Ehrenreich #4563, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.165.86.66)
Hej Morten.
Måske du lige ville fortælle om årsagen til dit knageri i styretøjet når du har fundet årsagen til det, det kunne måske være lærerigt for os andre.
I det hele taget ville det være godt hvis der generelt blev meldt tilbage til forum når problemer er blevet løst.
mvh Walther.
Index
14368: sv: Knagen ved venstresving! (16-04-2004 09:31:20) (svar på 14286)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Hej Morten,
Jeg har netop kurreret min egen bil for lidt "knurren" ved sving.
Jeg troede at det var et CV joint - har da også haft dem begge ude og skiftet de ene af dem.

MEN det viste sig at det var nogle af de bolte der holder styrhuset der var løse!!
Se på billedet hvilke
Index
14437: sv: Knagen ved venstresving! (21-04-2004 16:50:30) (svar på 14286)
Morten Bjørnestad Platz #4672, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.79.154.147)
Hej alle.

1000 tak for de mange gode svar!

Jeg har i første omgang skiftet til mere almindelige landevejsdæk og har nu sluppet for den ubehagelige "knagen". Der er dog stadig lidt piben når man drejer i bund, men det kan jeg leve med indtil der er tid på værkstedet, til en ordentlige gennemgang.

Skal naturligvis nok vende tilbage med udførlig beskrivelse når vi finder ud af hvad der skabte den knagen.

:)

Morten