143716:
sv: sv: sv: sv: sv: Utæt pumpe og tandrem badet i dieselolie (11-07-2014 09:15:26) (svar på
143654)
Jan Simonsen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 87.58.138.169)
Hej
Jeg prøver lige at lukke denne tråd med de svar jeg selv har kunnet finde frem til samt min løsning på problemet med en utæt pumpe.... er måske interessant for andre i samme situation.
Når lejet/bøsningen i pumpen bliver slidt så forskydes akslens center radialt i forhold til huset hvori tætningen er monteret... Det er for så vidt logisk nok og hvad så..??
jo, iht. diverse producenter af radial tætninger, så er der nogle anbefalinger for hvor stor denne forskydning må være for ikke at påvirke tætningens evne i at gøre det den skal, altså at tætne...
Akseldiameteren på pumpen der hvor tætningen er placeret er ca. 20mm og for denne diameter anbefaler man ikke at centerforskydningen imellem aksel og hus er større end ca. 0,12mm... hvis man altså vil undgå at påvirke tætningens funktion og levetid.
Ved godt at slør og centerforskydning ikke er det samme, men mon ikke en god tommelfingerregel er, at hvis sløret i en gammel pumpe er større end 0.12mm, så er det spild af tid kun at udskifte tætningen.... og gør man det alligevel, så kan det ikke anses for andet end en nødløsning med begrænset eller slet ingen effekt.
Nå.... da det nu ikke er "bare lige" at skrue pumpen af og på, så besluttede jeg på baggrund af min egen tommelfingerregel, at den lette/billige løsning med kun at skifte tætningen ikke var en mulighed.
Ketner i Holstebro tilbød mig at renovere pumpen for et sted imellem 6875-7500kr, LR-Parts kunne løse problemet for 7206kr...... endte dog med at bestille en sprit ny pumpe (uden ombytning) hos L.R.Series i England for 4860kr incl. moms og forsendelse..... penge jeg selvfølgelig hellere ville have brugt til noget andet :-(
mvh
Jan