tilbage

Land Rover Forum  

Index
14379: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (17-04-2004 18:30:21)
Jens Lausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej,

Jeg forsøger at starte min LR SIII 88 fra 1976 men den tikker blot - er det lucas der er på spil eller er det startladeren? Hvad skal jeg forsøge?

Jens
Index
14381: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (17-04-2004 21:08:54) (svar på 14379)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
I de 9 år jeg havde en 109" af samme årgang, betød den lyd at der ikke vare ret meget strøm på batteriet.
Du må ud og motionere med håndsvinget.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
14382: sv: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (17-04-2004 23:14:53) (svar på 14381)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.89.139.90)
Hvilken motor kører du med , er det en diesel eller en benzin ?
starteren er forskellig på disse motorer.
Index
14383: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (18-04-2004 00:09:38) (svar på 14379)
Kristian Jensen & V. Kjærside #2775, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.162.245.23)
Det lyder som om startrelæet ikke skaber forbindelse til starteren. Jeg ved godt at det er besværligt, men du bør afmontere starteren (først forrøret til udstødningen) og så afprøve denne på jorden. Hvis den klapper og kører rundt så er den i orden. - det er meget farligt at afprøve starteren mens den sidder på plads. Så hellere bruge lidt tid på afmontering. Hold den fast med en fod og prøv med direkte strøm fra batteriet. Det er sjældent at den er helt kaput, så en adskillelse og rengøring for kulstøv er ingen luksus. Selve starteren kan vaskes ud med benzin , men den skal blæses ren/tør før den prøves og monteres igen. I første omgang ville jeg nok prøve at kortslutte startrelæet med et startkabel - husk at sætte kablet på det kabel som går til starteren først og derefter til plus polen på batteriet, bilen skal selvfølgelig være sat i frigear først og håndbremsen trukket. Men vær forsigtig alligevel.
Med rover hilsen
Kristian
Ps. Ring hvis du er mere i tvivl 20255282
Index
14385: sv: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (18-04-2004 09:58:10) (svar på 14383)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.182.236.204)
STOP Jens

Inden du skiller hele bilen ad.
Prøv først at starte bilen med et friskt batteri. Roterer starteren nu, er det oftest ved batteri eller generator fejlen ligger. Når du har fået startet bilen, måler du om generatoren lader. Herefter stopper du bilen og måler om der forekommer en afladning ved batteriet. Hvis den lader, og der ikke forekommer afladning, er det dit batteri der mangler vand, eller er faldet sammen.
Ellers skal du nu lede på startersiden.
Index
14386: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (18-04-2004 10:41:46) (svar på 14379)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Jens!
Du hører kliklyde - hvilket er et tegn på at solenoiden/startrelæet virker men at der sandsynligvis ikke er "guf" nok til selve starteren.
Der kan som i de andre indslag være tale om et dårligt batteri eller defekt starter - men ligeledes kan der være tale om at din stelforbindelse ikke er optimal.
Prøv at tjekke dette inden du begynder at skille det hele ad. Hvis det ikke er her der er fejl så giv starteren nogle "klap" med en hammer(men med måde - tak) og prøv at starte bilen - starter den derefter er det starteren der skal serviceres (måske er det bare kullene der trænger til udskiftning).
Vedr. udskiftning af starter: På min egen 2,25d sIII kunne det lige lade sig gøre at lirke starteren ud uden at skulle skille manifold og udstødsrør ad - meget bøvlet og lidt hudafskrabninger på knoerne - men absolut nemmere end at skille de andre dele ad.
Når du så har starteren på prøvebænken så tilslut den til et batteri/strømforsyning for at se hvad den så vil - derefter skiller du den ad og finder formentlig årsagen derved.
Hvis det så alligevel skulle vise sig at det er solenoiden der gør livet surt - så vær opmærksom på at informere forhandleren om starter/solenoidtypen (er den med flange til løse bolte eller er det den type med to faste bolte der skal bruges - for bestillingsnummeret er ens - det oplevede jeg i det mindste med min og fik derved den forkerte type i første omgang).
Men tjek som sagt lige i første omgang din stelforbindelse og batteriets stand.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
14419: sv: sv: tik lyde - er generatoren/startladerne gået? (20-04-2004 12:33:52) (svar på 14386)
Jens Lausen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.137.194.64)
Hej LR'er

Tak for jeres inputs som jeg i weekenden vil give mig i kast med.

Mvh
Jens