tilbage

Land Rover Forum  

Index
14531: Hej Svejsefolk! (26-04-2004 21:46:42)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Dette er vist nok lidt uden for det normale emneområde for rover-forum; men håber det går an alligevel - jeg ved da at der er mange svejsekyndige blandt forummets læsere...

Min dejlige Migatronic Automig 200A er stået af. Hverken gas- eller strøm-relæ tilkobler. Jeg har checkket at der ikke er en fejl i ledningerne i svejsepistol, har også kontrolleret at der er den korrekte spænding (400v) ved tilførselsledningen.

Nogle gode ideer til hvad der kan være stået af? Hvad kan man chekke? Findes der kredsløbsdiagrammer tilgængelige?

Ethvert "hint" vil blive værdsat! - Jeg skal nemlig til at lave en spil-kofanger til land-roveren!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14532: sv: Hej Svejsefolk! (26-04-2004 22:41:47) (svar på 14531)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej med dig!
Jeg skal ikke gøre mig klog på finelektronik - men på flere af de svejsere som jeg har haft i hænderne gennem tiden kom der fra tid til anden det jeg tror du omtaler.
På en af dem viste det sig at være pistolen der var årsag - altså den mikroswich der sidder i "aftrækkeren" - da den blev fornyet kørte det.
En anden havde det med at slå gas og trådfremføring fra - det viste sig at være der hvor slangen kobles til selve kassen - en udskiftning af slangen løste problemet.
En tredie gjorde alt det ovenstående - men det viste sig at være en kredsdel (modstand? eller noget i den stil) - da printpladen blev skiftet funkede det igen.
Husk iøvrigt jævnligt at blæse huset/kassen og alle delene fri for slibestøv - det kan ellers give krybestrøm som jo som bekendt ikke er blid ved de finere dele.

Men - de steder hvor vi havde Migatronic - fik vi at vide at vi ikke selv skulle rode med det idet de havde aftale med Migatronic som så sendte en reparatør ud - prøv at kontakte dem - de kan sikkert give dig et fyldestgørende svar idet det som regel er noget de har set utallige gange før.
Håber at du blev hjulpet med det her - (er du sikker på at der ikke er en og anden der har skiftet indmaden ud med LUKASdele???)***smiley***

SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
14533: sv: sv: Hej Svejsefolk! (27-04-2004 08:44:44) (svar på 14532)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Tak for svaret!

Switchen i "aftrækkeren" er kontrolleret - ligesom resten af ledningsføringen i slangen.

For at chekke selve printet selv er det nødvendigt med et kredsløbsdiagram, - så det lyder som om jeg skal have fat i Migatronic...

Mange tak for hjælpen!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14534: sv: Hej Svejsefolk! (27-04-2004 08:46:49) (svar på 14531)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Kim

Jeg har en hovedkontaktor (et stort relæ) siddende i min svejser, som jævnligt brænder af (hvert 6.-7. år). Svejseren brænder simpelthen kontaktsættet i kontaktoren af, men kontaktoren bliver ved med at trække, så alt lyder normalt.
Hvis du har samme problem, så prøv at åbne din svejser og se om der sidder et stort relæ, som kobler svejsetransformatoren ind og ud. Hvis der gør, kunne du jo prøve at skifte den. Vær særlig opmærksom på spolespændingen, og om der er en friløbsdiode over spolen. Hvis der er plads, kan du erstatte kontaktoren med en vilkårlig anden kontaktor (Danfoss, telemecanique, Merlin Gerin eller lignende) bare spolespændingen er den samme (og den har / ikke har diode). Jo større kontaktor du kan få plads til, jo længere vil den nye holde.
Index
14536: sv: sv: Hej Svejsefolk! (27-04-2004 08:54:16) (svar på 14534)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Igen tak for svaret!

Hvis det var kontaktsættet ville jeg så ikke stadig kunne høre relæet klikke? - Der er nemlig ingen relæ-klik at høre!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14537: sv: sv: sv: Hej Svejsefolk! (27-04-2004 09:27:13) (svar på 14536)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Det giver lige endnu en mulighed: Den kontaktor, som sidder der, kan eventuelt have en spole som er brændt af! Ved du hvilket fabrikat kontaktoren er? Så kan jeg måske hjælpe dig med instruktion i hvordan du skiller den ad og skifter spolen. Måske kan jeg også hjælpe dig med at finde frem til en ny spole, hvis den er defekt.
Det er nemt at måle spolen: Afmonter de to styreledninger, og mål med et ohmmeter på spolens to klemmer. Der skal gerne være gennemgang, hvis spolen virker (hvis spolen har friløbsdiode, kan du ikke måle sådan, men det har den kun, hvis den bliver styret af en DC spænding eks. 24VDC eller 12VDC)
Du kan eventuelt ringe. Mit mobilnummer står på Midtjyllands side i Oasen
Index
14579: sv: sv: sv: sv: Hej Svejsefolk! (28-04-2004 21:03:59) (svar på 14537)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Hej Alle!

Mange tak for svarene på mit lidt off-topic spørgsmål. Har haft svejseren skilt af idag, og det er printet der er røget. Flere komponenter er synligt "sammenbrændt". Nu bliver det spændende om Migatronic stadig har reservedele til en gammel automig...

Men mange tak for hjælpen!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14580: sv: sv: sv: sv: sv: Hej Svejsefolk! (28-04-2004 21:13:27) (svar på 14579)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Det skulle jeg da mene at de kan - min egen Kemppi industrisvejser fra engang i 70erne kan jeg stadig få reservedele til.
Hejsa Stefan