tilbage

Land Rover Forum  

Index
145727: Oliepumpe 200tdi (09-11-2014 19:26:53)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.119.174)
Har haft lidt udfordringer med hastigt varierende olietryk på min 200tdi resulterende i at den skød nederste olierør af køleren...hvilket i sig selv er underligt da det burde være udgangen og ikke indgangen... Forstår det ikke lige.

Har i dag afmonteret oliepumpen og taget overtryksventilen ud. Den kugle som jeg kan se på div tegninger... Den var der ikke. Der var kun det lille rør, fjeder og så møtrikken.
Hvilken funktion har den lille bold?
Jeg kunne se at røret var slidt lokalt på den ene side med en lille forhøjning til følge. (Yderside af rør)
Bevæger røret sig? Eller er det meningen det er bolden der skal rykke sig? Jeg kunne ikke lige lure systemet.
Hvordan skal røret vende? Hulningen ind mod pumpen eller ud mod fjeder og møtrik?
Har en fæl fornemmelse af at tidligere ejer har pillet ved den.

Jeg regner med at skifte rør og fjeder, men jeg kan ikke finde den lille bold som reservedel nogen steder. Nogen der ved om den følger med en af de andre dele?
Index
145728: sv: Oliepumpe 200tdi (09-11-2014 20:20:20) (svar på 145727)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Så vidt jeg husker, holder fjeder og kugle olietrykket konstant. For årtier siden skiftede vi fjederen, når olielampen begyndt at blinke ved tomgangskørsel.
Bare byt til nyt.
Index
145732: sv: sv: Oliepumpe 200tdi (10-11-2014 09:24:11) (svar på 145728)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Det har jeg hørt før. Men det er typisk når trykket bliver for lavt. Jeg har et problem med overtryk... men går ud fra at problemet kan være samme sted.
Index
145737: sv: sv: Oliepumpe 200tdi (10-11-2014 11:37:16) (svar på 145728)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 176.21.25.126)
Hvis nogle skulle have interesse:
Talte med et væld af mennesker i dag inklusiv forhandler i England. Ingen kunne svare på mine spørgsmål med den skixxx oliepumpe.
Mange mener at den ikke kan lave det tryk jeg omtaler... men hvis i tvivl så spørg en "gammel rotte". Så en mekaniker som har haft fingrene i LR lige så lang tid som jeg har levet (tror jeg) blev ringet op.
Konklusion ret klar: byt til nyt... så ny oliepumpe er nu på vej hjem.
Man kunne godt nøjes med at skifte stemplet men der var ingen garantier for at der ikke var en grat eller kant inde i pumpen som bare ville ødelægge et nyt stempel.
Og så lige et par gratis råd med på vejen oveni hatten. Elsker at LR folk deler ud af deres viden. DERFOR kører jeg Land Rover :-D
Index
145752: sv: sv: sv: Oliepumpe 200tdi (10-11-2014 20:50:24) (svar på 145737)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 2.110.134.103)
Hvis du har for højt olietryk er det tydeligt der er problemer med din regulering - Kan ligge i oliepumpe eller termostaten ude til oliekøleren.

Hvis der har været fusk med pumpen, så SKIFT den :)

Den koster ikke så meget igen, og er altid billigere end end ny motor. Så slipper du også for at bekymre dig i tide og utide :)

MVH Jakob - Med det kulsorte S3 200DI uhyre
Index
145764: sv: sv: sv: sv: Oliepumpe 200tdi (11-11-2014 18:38:50) (svar på 145752)
Christian Andersen #7627, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 5.103.119.174)
Termostaten siger du.... Res nummer? Syntes ikke lige jeg kan se for mig hvor den skulle sidde henne.
Index
145792: sv: sv: sv: sv: sv: Oliepumpe 200tdi (13-11-2014 18:27:27) (svar på 145764)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 2.110.134.103)
Den sidder på højre side af motoren lige hen over oliefilteret (inde bag selve rørene)

Der sidder et stort alubeslag med to bolte - og der inde sidder den.