tilbage

Land Rover Forum  

Index
14571: mudder i køler (28-04-2004 19:28:58)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 80.164.21.172)
i tråden "varm landy" beskriver jeg mit problem med at min 110'er koger. jeg har spulet køleribberne udefra og indefra med en haveslange... kan jeg btuge højtryk? eller er mit prpblem et helt andet???
Index
14574: sv: mudder i køler (28-04-2004 20:22:45) (svar på 14571)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej!
Jeg kan ikke give dig svar på hvad problemet skyldes andet end at det måske kan skyldes blokeringer i systemet - evt. er selve kølerens rør tilstoppede indvendig af kalk og lign. sedimenter - men: du må ALDRIG højtryksspule køleribberne idet du derved smadrer dem - haveslange er fin.
Hvis det viser sig at være selve køleren der er tilstoppet kan du med fordel få den renset/evt. også lappet af fagfolk for en 350-500kr. En ny køler til en sIII diesel koster lige under 1000kr incl. moms og "klub"rabat hos Midtjysk - det må være noget tilsvarende for den type du har vil jeg gå ud fra.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
14577: sv: sv: mudder i køler (28-04-2004 20:45:43) (svar på 14574)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 80.164.21.172)
hvis min køler er stoppet må jeg vel kunne chekke det på en eller anden måde??? kan jeg tage jøleren af og give den et bad??? det er vel ikke en stor operation (det ser ud til bare at være en håndfuld skruer som skal løsnes)
Index
14578: sv: sv: sv: mudder i køler (28-04-2004 21:03:34) (svar på 14577)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Ja - og så fører du bare en vandslange ind og åbner for hanen -- du vil nok se forskelligt sediment blive spulet ud -- ved kalkaflejringer propper du bare afløbsstudsen i bunden af og hælder citronsyre/kalkfjerner i køleren og lader det virke i et døgn. Det skulle gøre tricket - men en prof skiller faktisk hele køleren ad og renser hvert enkelt rør kemisk/mekanisk og lodder derefter hele mollevitten sammen igen så den fremstår som ny - og det koster jo en slat.
Hejsa Stefan
Index
14582: sv: sv: sv: sv: mudder i køler (28-04-2004 21:17:33) (svar på 14578)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 80.164.21.172)
Ok yjah men så har jeg allerede gjort det (dog ingen afkalkning) og ja der kom lidt rust og slakker ud. Bilen holder en fin temp. ved bykørsel. jeg kan køre rundt i byen med 50 - 70 km/t og bilens temp når kun lidt over midten. men kommer jeg over 80-90 km/t bliver den hurtigt varm. jeg tror (og håver) at det bare er mudder mellem yderste og de inderste ribber. men da det jo er godt cementeret fast og højtryk er "av finger" er der vel kun haveslangen og tålmodighed tilbage.(eller hvad??)
Index
14583: sv: sv: sv: sv: sv: mudder i køler (28-04-2004 21:27:29) (svar på 14582)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Det sidste du beskriver her er faktisk magen til det der var med min køler - viseren holdt sig gerne lige lidt under det røde felt - men det var som sådan konstant der, hvorfor jeg ingen bekymringer havde derved - men på det sidste sneg den sig hurtigt op i topfeltet og en udskiftning blev valgt. Nu står nålen pænt i midten af feltet og rykker sig sjældent højere op (dog naturligvis lidt hvis den bliver presset, hvilket er normalt).
Jeg har en fornemmelse af at der egentlig ikke er tale om overophedning af din motor eller at det er termostaten, men at problemet er selve køleren - uden dog at lægge hovedet på blokken for min påstand - jeg kan jo tage fejl.
Hejsa Stefan
Index
14586: sv: sv: sv: sv: sv: sv: mudder i køler (29-04-2004 00:16:26) (svar på 14583)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.10)
Når du spuler køleren, skal du faktisk spule indefra -altså i kørselsretning.
Men inden kunne du med fordel bruge en blød børste til at løsne mudderet.
Det kan være, at føleren ikke fungerer korrekt, idet bykørsel giver megen varme pga manglende fartvind.
Stefan's forslag med termostaten lyder ikke helt af vejen.
Index
14588: sv: mudder i køler (29-04-2004 01:32:47) (svar på 14571)
Poulsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.255.252.40)
Kører din 110er med viskosekobling på blæseren?
Så prøv at kontrolere denne.
Det kan også være din thermostat, der har sat sig.
Prøv at pille den ud, og se hvad uret viser.
Index
14608: sv: sv: mudder i køler (29-04-2004 21:17:23) (svar på 14588)
Jørgen Madsen #6481, reg. vjy (medlem) (ip-adr: 80.198.59.124)
det var mudder og er fikset (strikkepind og MASSER af vand)kølerribberne så rene ud men det var de ikke!!
Index
14626: sv: sv: sv: mudder i køler (30-04-2004 11:03:17) (svar på 14608)
Jes (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.239.194)
Hej Jørgen.
Jeg har haft problem med at mortoren let blev var, og lå lige nede under det røde område, altså den kogte ikke.
Min fejl var at toppakningen på 2,5 TD var blevet lidt utæt og derved var der lidt luft i vandet som så lå omkring føleren og fik den til at tro at det var varmt, radiator luften var ikke rigtig varmere. Så da der kom ny toppakning på var det løst, prøvede også med ny køler men det hjalp ikke en dyt, test evt for utæt toppakning ved at lade bilen stå i tomgang og blive godt varm og hele tiden se om der kommer tryk i vandet ved forsigtig at tage proppen af til vandet.
Held med fejlfindingen Jes -Nordjylland.