tilbage

Land Rover Forum  

Index
14556: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (28-04-2004 12:52:41)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Hej Forum

Jeg er flere gange blevet anbefalet at installere en intercooler på min 110" HCPU Turbo diesel - da denne motor synes at brænde diverse ting af. Men er der nogen derude der kan fortælle mig hvor let sådanne en er at installere.

Vedlagt er et par billeder - den øverste er en universal, og den nederste er til en 300TDI. Kan de begge installeres og hvad kræves der.

Tak
Jesper
Index
14560: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (28-04-2004 15:35:24) (svar på 14556)
Kenneth Dietz #5376, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.163.242.138)
Hej Jesper
Prøv at kikke lidt her http://www.allardturbosport.co.uk/index.html
måske de har det du søger
mvlrh Kenneth
Index
14561: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (28-04-2004 15:36:54) (svar på 14556)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Som en lille tilføjelse til dette indlæg, vil jeg gerne spørge; På TDI modellerne sidder intercooleren ved siden af hovedkøleren - dette medfører vel, at den bliver påvirket af en masse luft udefra igennem grillen. Men er det nødvendigt at intercooleren har adgang til forcerende ekstern luft, eller er det ok at den 'bare' er placeret et 'passende' sted i motorrummet?

Tak

6631 Jesper
Index
14563: sv: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (28-04-2004 16:00:43) (svar på 14561)
Lars Billingsley #3879, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.199.134.51)
jeg har set i en riskoger at intercooleren var monteret liggende ved torpedoen med en elektrisk blæser på oversiden ,der skal jo noget luft igenem for at det virker efter hensigten
Lars/Biltris
Index
14587: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (29-04-2004 00:47:18) (svar på 14556)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.196.100.90)
HEJ JESPER.

det bedste jeg kan anbefaler er at tage en kølerstation til model 200tdi / 300 tdi, den har da alt det du skal bruge, en krafkig køler til kølevandet og intercooleren til ladeluftskølingen.

HVORFOR intercooler : der er 2 ting i det.

1: at nedsætte din termiske ( LÆS varmepåvirkning )påvirkning af motoren .

2: at man får en større muligheden for fler hestekrafter på motoren.

SÅ derfor er det en god ide med intercooler.

mvh svåge

Index
14591: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (29-04-2004 08:23:49) (svar på 14556)
Mads Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.225.56.6)
Dav Jesper
Jeg kan godt anbefale en Intercooler på en TD. Den får lidt mere bundtræk og røger mindre...-min gjorde ihvertfald. Jeg monterede køler og intercooler fra en 300 TDI, da vi havde én i overskud, men hvis man kigger i forskellige engelske blade ser det ud til at de også er billigere end 200 TDÏ'erens. montagen var rimelig simpel, den passer i de originale ophæng, det er dog nødvendigt at modificere de øverste lidt med en sav. Forskellen på 200 og 300 kølerne er at den nederste vand studs sidder i hver deres side, 200'eren som på TD køleren, og 300'eren i førersiden. Dette fiksede vi ved at skære nederste kølerslange fra TD'en til og indsætte 2 stykker vandrør (i det ene er der desuden indsat en balo-fix ventil så det er muligt at få kølevandet kontrolleret af også!)hvis du gør det rigtigt passer det med antallet af 90 grader sving.
Oliekøler rørene passer direkte i.
Intercooleren er sat til ved hjælp af 2 stykker rør og nogle silicone slange buk. Kølingen af køleren er klaret ved hjælp af en elektrisk blæser på indersiden.
Jeg kunne forestille mig at "operationen" er nogenlunde den samme for at få et 200 TDI system i.
Index
14620: sv: sv: Intercooler til en 2.5 TD fra 1987 (30-04-2004 07:58:35) (svar på 14591)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.164.239)
Prøv at tage kontakt med Kjeld Nielsen fra Tohuse Auto, da jeg ved, han har eksperimenteret med ladeluftskøling på 2,5 TD maskiner og anvendt 'fremmeddele' til en fordelagtig pris ! Desuden kan du ringe til Ole Meldgaard i Herning, som hjemtager brugte LR til ophug.
Rent teknisk set, er den bedste placering for en ladeluftskøler foran vandkøleren, hvor den får den højest mulig mængde af luft.