tilbage

Land Rover Forum  

Index
146583: Motorbeslag ? (01-01-2015 13:53:27)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Hejsa, er der nogen der ligger inde med en tegning evt link til placeringen af motorbeslag på en 110" ramme planen er at lægge en 200 TDi ned i den, og jeg er ikke sikker på placeringen af motorbeslag ?

den er udstyret med en LT77 gearkasse hvis det har nogen betydning for målet
Index
146584: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 14:15:47) (svar på 146583)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Hvis den er født med en 2,5 dna eller 2,5 td, passer en 200 tdi direkt ned...
Index
146587: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 16:52:01) (svar på 146583)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.52.117)
Hvis du ikke har turbo på din motor, og sætter en 200tdi i huller, så bliver din gearring i 5gearet sikkert for lavt.
Gearringen er forskellig alt efter om motoren har turbo eller ej.
Jeg har kørt med en lt77 kasse fra en 2.5na med en 200tdi maskine foran, og den rendte hurtigt tør for gear med den større kraft

Index
146590: sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 17:35:29) (svar på 146587)
Allan Krautz #7821, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.87.198)
nej det er hvis bilen er født pickup eller lukket varevogn der er lav gearing i transferen, der skal så bare en anden tranfer kasse på eller meget store hjul
Index
146591: sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 18:36:33) (svar på 146587)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Gaeringen har ikke noget med motoren at gøre, den lever sit eget liv.

En 2,5 D na har typisk en LT77 gerkasse og en LT230 transferboks, sidstnævnte med en gearing på 1:1,67.

Den passer ganske udmærket til den lille maskine, men er for lav til den noget stærkere 200 tdi, der får for høje omdrejninger med denne gearing.

Derfor kan man med fordel sætte en højere gearing i ved enten at finde en LT230 med 1:1,4 eller 1:1,22.

Lavgearsområdet bibeholdes med 1:3,32.

Min OneTen har lige været gennem øvelsen og fik udskiftet den oprindelige LT230 med een fra en Discovery 1. Udvekslingen er den høje. Man finder gearingen stemplet på gearkassehuset.

Ved 100 km/h marchhastighed på motorvej i modvind på ca. 2.500 km ligger forbruget på 10 km/l.
Strækningen var Padborg-Diepholz-Luxembourg-Orange-Barcelona-Callosa d'En Sarria.

Det er ok. Konstantfartholder blev flittig brugt.

Støjniveauet er stærkt reduceret, jeg kan endda høre klassisk musik - Carmen - !

Ulempen er, at OneTen nu uden besvær kan køre over 120 km/h, hvilket jeg synes er for meget for så en gammel konstruktion. Gearingen 1:1,4 er nok mere fornuftig at vælge.

4. gear passer fint til 80 km/h.

Mere om emnet i næste nummer af Oasen.

D. 4. Januar kører jeg mod Danmark igen, dog via Zaragoza, Bordeaux, Deauville, Groningen, Diepholz-Hamburg.

Pudsigt tilfælde:
Spamsikring: Indtast det sidste bogstav i ordet ”lavgear”



Index
146594: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 20:01:25) (svar på 146591)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Jeg har ingen anelse hvad den er født med ??? der lå en ussel DIHATZU motor i den da jeg overtog den. kan jeg se det på transfer gearkassen hvilken gearing den er med ?

Passer en Transfer fra en Discovery direkte overpå min LT77, og hvad gearing er standard på en Discovery 1:1,22 eller 1:1,4
Index
146595: sv: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 21:28:17) (svar på 146594)
Lars d (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.83.52.117)
Husk at hvis du sætter en mølle motor i bilen i stedet for en sugemotor, udløser det ny afgift
Index
146597: sv: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (01-01-2015 23:07:53) (svar på 146594)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Ups, Houston, we've a problem...

Nu forstår jeg bedre, at du skal bruge mål/tegninger for motorophæng!

Hvilken årgang er din 110" / OneTen?

Discovery 1 er gearet 1:1,22 - passer lige på. Nogle holdere fra 110" skal flyttes over fra den gamle til den 'nye' LT230, men det tager fem minutter.

Vi skiftede leje ved indgangsakslen bare for en sikkerhedsskyld, nu da boxen var ude.

Hvis din bil er født som V8, hvilket ikke er ualmindeligt, må du være helt sikkert på, at der sidder en LT77 i. Normalt ville en V8 have en LT85, der iøvrigt passer sammen med en LT230, men en 200 tdi passer kun på med et ombygningssæt fra Steve Parker.

Langs kanten på transferboxen står gearingen slået ind. På venstre side ind mod hovedgearkassen.

Eller kig her: http://www.shop4autoparts.net/technical-information/LT230_Transfer_Box.html

Index
146605: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (02-01-2015 13:33:07) (svar på 146591)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
Hej Paul

jeg tror Lars D henviser til at ikke alle LT77 har samme gearing og at alle dem som er født med 2,5 N/A og TD motoren har et lavere 5. gear end dem med TDI motor og dermed løber tør for gear på toppen, uanset hvad du gør med transferen.
meget kan gøres ved større hjulene, men igen det afhænger af målet med opbygningen.

Prøv at bruge Achcrofts beregner - Ratio converter den giver et rigtig fint indblik i de mange muligheder.

Tilbage til tråden: den hårde vej er at sætte motor på gearkassen i bilen og så med motorkran osv. placere den korrekt i rummet og så svejse den fast, ellers er der vel snart er DLRK arrangement nær dig, så er det frem med målebåndet og ind under en 110"
en alle LT 230 og LT 77 gearkasser kan kombineres, men det er ikke alle LT77 der passer i din bil, da der forskel på koblingshuset: long og short bellhousing. generelt så er det i Disco og RRC med lang og kort i 90"/110"/Defender. igen kig på før nævnte beregner, der er de benævnt med long og short.

SIII Hilsen
Anders
med næsten færdig monteret High Ratio transfer på min 88" - godt Juleferien er så lang.

Index
146618: sv: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (02-01-2015 18:53:02) (svar på 146605)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 88.10.242.88)
Det er altså ikke helt korrekt, hvad du påstår Anders!

Der er kun forskel i gearingen på LT77 når der er tale om en dieselmaskine eller en V8.

http://www.expeditionlandrover.info/gear_ratio.htm

Der findes iflg. Ashcroft forskellige LT77, hvor dele er blevet ændret eller forbedret, men gearingen har været uforandret gennem hele produktionsperioden.

Og da min OneTen nu lige har fået en LT230 med 1:1,22 fra en D1 monteret i stedet for den originale med 1:1,67, kan jeg altså fastslå, at skiftet har medført lavere motoromdrejninger og højere hastighed.

Så jeg kan ikke nikke genkendende til, at en LT77 skulle løbe tør for gear, uanset hvad du gør med transferen.
Index
146654: sv: sv: sv: sv: sv: Motorbeslag ? (03-01-2015 16:43:14) (svar på 146618)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Mit projekt er en OneTen fra 84, og jeg aner ikke hvad den er født med, der sidder en choker så jeg har en ide om at det kan have været en Benziner men aner det ikke.