tilbage

Land Rover Forum  

Index
14681: LT85 og LT77 (04-05-2004 11:51:53)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej!

Lidt nysgerrighed ang. gearkasser...

Jeg har hørt at LT85 (tidlige versioner) skulle være betydeligt stærkere end LT77.

Ville man umiddelbart kunne skifte fra LT77 til LT85? Bilen er en 110" HCPU med en 200TDi. Passer LT85 på LT230 transfergearkasse. Hvordan er det med smøre-problemet (hovedaksel mod indgangstandhjul i transferkassen) - er det ligeså stort i LT85?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14686: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 17:50:00) (svar på 14681)
Nicolaj Bay #6262 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.10.189.131)
Hej Kim!
Med hensyn til dit egentlige spørgsmål , står jeg også på bar bund .
Men jeg kan da orientere dig om , at jeg er ved at renovere min LT85 gearkasse fra 87´ , på trods af at den kun har kørt 150.000 km!
Så hvis LT77´eren er svagere , siger jeg bare tak for kaffe !
Venlig hilsen Nicolaj
Reg. Fyn
Index
14687: sv: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 18:16:00) (svar på 14686)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Jamen der er altså flere versioner af LT85!

LT85 blev introduceret i 1984. Og LT85 blev på det tidspunkt købt fra Santana i Spanien. Denne version skulle - efter de informationer jeg har hørt - være væsentlig stærkere end LT77, som jo faktisk "kun" er en opgraderet box fra en gammel jaguar fra midt i 40'erne!

Jeg ved at LT85 blev brugt i 110" og 90" med V8 motor.

Fra omkring 1987 produceres der en simplere udgave af LT85. Dens svage sider skulle være lejerne - især i 5. gear.

Så vidt jeg ved benyttedes LT85 kun indtil 1991, hvor Landrover og Santana ikke samarbejdede længere.

Så jeg har altså det lidt nysgerrige spørgsmål: Passer LT77 og LT85 sammen. Og kan LT85 bruges sammen med en LT230 transferbox?

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14688: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 18:29:27) (svar på 14681)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.97.176)
Hej Kim

Alle gearkasser(LT85,LT77,LT95 og R380)passer på en LT230 Transfer-box.
Landrovers gearkasser er ikke kendt for at være de stærkeste,men den stærkeste af de 4 er helt klart LT95 men den har desværre kun 4 gear og ja LT85 skulle være stærkere end LT77,men jeg har nu ikke nogle gode erfaringer med de to gearkasser.
Så hvis du vil have 5gear vil jeg klart foretrække en R380.

Mvh Anders

Index
14689: sv: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 18:39:48) (svar på 14688)
Anders Larsen #6178, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.164.97.176)
Glemte lige at sige at jeg mener kun man lavede LT85 til V8,så den passer ikke på en 200tdi da højgears-akslen er for lang.

Mvh Anders
Index
14690: sv: sv: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 19:49:25) (svar på 14689)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Jeg takker for info!

Det vil altså sige at er man i modificeringshumør så ville det optimale være en LT95 med en eller anden form for "overdrive"!

Tror vist nok at jeg bare nøjes med at få gearboxen renoveret den dag klonk-lydene overgår til en stille raslen som indikerer manglende forbindelse mellem hovedakslen og indgangstandhjulet i transferboxen....

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14694: sv: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 22:45:43) (svar på 14688)
Søren Søndergaard Pedersen #5488, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.82.221.169)
Hej

LT95-kassen har integreret transferbox og passer dermed ikke på lt230-transferboxen.

mvh
Søren/5488
Index
14695: sv: sv: sv: LT85 og LT77 (04-05-2004 22:47:58) (svar på 14694)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.5)
Hej Søren!

Okay, men det modificeringsforslag med LT95 var nu også mest ment i sjov!

Men i hvert fald tak for svaret!

/Kim Horsevad
Index
14703: sv: LT85 og LT77 (05-05-2004 12:10:24) (svar på 14681)
Jes Lundberg-Christensen #2076, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.47.169.97)
Hej Kim
Tallet på Gearkasserne angiver vist nok også hvorlange de er, en 85 er ihvertfald længere, så noget skal flyttes hvis man kan bytte, da du har en 77S som har de store lejer osv, så tror jeg kun der er problemt med overgangen til transfergearkasse, og det kigger vi jo nok på i aften hvor slemt det er.
Hilsen Jes
Index
14708: sv: sv: LT85 og LT77 (05-05-2004 15:15:32) (svar på 14703)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej Jes!

Hvis det bare var så vel; men problemet er at det *ikke* er 77s, men blot en 77.

Smøringsproblemet skulle jo også være løst i LT77S!

Vi tales ved!

/Kim Horsevad
Index
14775: sv: LT85 og LT77 (10-05-2004 22:08:10) (svar på 14681)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.43.231)
Lt85 og Lt77 refererer til afstanden mellem gearkassens højgearsaksel - den gennemgående, og bundgearsakslen. Det er afstanden fra midte til midte. Svagheden ved LT 77 er underdimensionerede lejer i bundgearsakslen. Så vidt jeg ved passer LT 85 kun til V8 grundet koblingshuset.