tilbage

Land Rover Forum  

Index
147518: hjælp.. min turbo er ved at stå af (10-02-2015 13:33:11)
Henrik Rosenbeck #9200, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.176.18.243)
Jeg har købt mig en freelander Td4 årgang 2005 kørt 142000 km jeg har haft mange små problemer med den men ikke noget vildt. Man nu har jeg olie i det rør der ligger på tværs af motor og går ned til en vakuum styret ventil. ” se Billede” Er det turboen der er ved at stå af ??? jeg kan ikke se at der skulle kunne komme andre steder fra. Er der nogen der ved noget om dette eller har ideer til hvad det kan være så hører jeg gerne fra jer.
Så kom der lige et billede med.
Index
147520: sv: hjælp.. min turbo er ved at stå af (10-02-2015 14:59:34) (svar på 147518)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.180.122.129)
pilen til højre peger på EGR ventilen, og den venstre er din indsugning.
egr'en recirkulerer noget af udstødningen tilbage i indsugningen for at overholde visse udlednings krav. dette giver imidlertid en hel masse sort snadder på indersiden af indsugningen og hvis din motor har en smule blowby så bliver det bare endnu værre.
hvis det viser sig at være decideret motorolie der er derinde er det selvfølgelig et problem, som KAN relatere til turboen men hvis det var mig så ville jeg som det første prøve at pille egr'en af og rense alting godt op, og erstatte egr'en med et bypass rør og se om det ikke hjalp på tingene, hvis der stadig er olie, ja så må det vel komme fra enten turbo eller udluftningen fra krumtaphuset som ligeledes suges ind. sidstnævnte kan så vidt jeg husker tjekkes ved at se om der er olie i luftfilteret idet jeg mener at huske at krumtapudluftningen er tilsluttet der.
Index
147525: sv: sv: hjælp.. min turbo er ved at stå af (10-02-2015 17:13:46) (svar på 147520)
Henrik Rosenbeck #9200, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.176.18.243)
Hej Jacob
Jeg takke for imfo. EGR ventil har jeg testet den lukker op når der bliver suget vakuum, men om det vakuum motoren giver er nok ved jeg ikke, er testet på filebænken. Der er ingen olie i luftfilter. Men den føler der sidder til venstre på indsugning kan det være den ?? jeg syntes ikke der er den store forskel om den er tilsluttet eller ej ??
Index
147526: sv: sv: sv: hjælp.. min turbo er ved at stå af (10-02-2015 17:30:38) (svar på 147525)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.110.191.182)
føleren giver ikke olie, men der ophober sig derimod absurde mængder sort slam i indsugningen bare ved egr'ens normale drift, personligt mener jeg at det er djævlens værk og bør pilles af hurtigst muligt, om man vil det er helt op til dig selv.
kan du komme til at pille slangen af turboen så du kan se derind?
så vil du også kunne se om der er olie i den. og man kan forsigtigt stikke 2 fingre ind og vrikke forsigtigt med impellerhjulet, der må være ganske lidt slør frem og tilbage men IKKE på tværs.
en anden ting, hvis man tar udluftningsslangen til krumtaphuset af mens motoren kører kan man også få et indtryk af motorens generelle stand, hvis den pulser blå røg og olietåger ud, er det et godt tegn på at stempelringene er slidt, hvilket også presser olie ud den vej.

held og lykke med fejlsøgningen ;)
Index
147527: sv: hjælp.. min turbo er ved at stå af (10-02-2015 18:30:28) (svar på 147518)
peter olsen #9278, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.178.155.56)
haft nogenlunde samme problem. har modificeret motorudluftningsfilteret( langt ord - men det sidder også langt væk inde i motoren) med en modificeret bmw reservedel.
se evt. på youtube.
tjek samtidig swiwrl plader. se også på youtube.
god fornøjelse