tilbage

Land Rover Forum  

Index
14761: optrækning af træ (10-05-2004 13:52:24)
Morten Raarup #5541, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.231.246)
Jeg har lovet at hjælpe med at trække en trærod op fra et ca. 10 meter højt fyretræ.

Er der nogle der har prøvet det??

Jeg har forstillet mig at skære stammen så der stikker 2 meter op, og så trække med min RR V8.
Index
14762: sv: optrækning af træ (10-05-2004 14:04:41) (svar på 14761)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 194.192.110.10)
Hejsa Morten,
Jeg har trukket et birketræ op på den måde, - på det tidspunkt havde jeg ikke monteret spillet.

Det vil klart være at foretrække at 'spille' træet ned.

Jeg vil ikke anbefale at du giver dig i kast med at lægge et træ ned på den måde - du risikere at ødelægge dig selv, bil og omgivelser.

Med et spil kan du gøre det meget mere kontrolleret.
Jeg hæv i går en kraftig jern-pæl op af jorden - det kunne man ikke trække horisontalt op - hverken med bil eller el-spil :-)

Hej
Christian
Index
14763: sv: sv: optrækning af træ (10-05-2004 14:52:55) (svar på 14762)
Morten Raarup #5541, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.231.246)
Hej Christian

Jeg har ikke et spil, men regner med at kunne "styre" det ved at det kun var en 1 - 2 meter stamme. Men det vil du fraråde eller hvad??
Index
14765: sv: optrækning af træ (10-05-2004 15:30:17) (svar på 14761)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Undskyld hvis dette lyder negativt; men med mindre du er helt sikker i din fremgangsmåde, så find en anden måde at få den rod trukket op...

Der er tale om enormt store belastninger.

Jeg har ikke kunnet finde nogen data for hvor store strukturelle belastninger et land-rover chassis egentlig kan klare; men der skal rigtigt mange tons træktraft til før træet løsner sig. Og et skævvredet chassis vil altå være lidt trist. Har tidligere set en Hi-Lux som kun kunne nå jorden med tre hjul efter at ejeren havde forsøgt at bruge den som traktor!

Det er nødvendigt på forhånd at danne sig et nogenlunde overblik over de kræfter som vil kunne påvirke bil, befæstigelsesmateriel, kæder samt tovværk i træksituationen. Ifgl de normale regler fra arbejdstilsynet skal tovværk være dimensioneret med en sikkerhedsfaktor på 5.

Med mindre du i forvejen har bjærgningsmateriel af en tilstrækkelig dimension vil du meget hurtigt kunne bruge mange flere penge på de rette stropper, kæder og sjækler end det koster at leje en rendegraver!

I øvrigt - bare til sammenligning - forrige gang jeg var ved at vælte træer med min traktor (firhjulstrukken 80HK JL)sprængte jeg en 16mm stålwire ved statisk træk. Det er nogle enormt store belastninger, og jeg ville ikke turde udsætte min land-rover for det!

Med et trækspil har du større muligheder for at kontrollere situationen, ligesom hele belastningen bliver statisk i stedet for dynamisk. Dette giver meget større kontrol og sikkerhed.

Hvis du har adgang til skovkæder, stropper og sjælker samt en hi-lift så kan du bruge den som trækspil. Rig evt. en trisseblok ind, således at du kan fordoble din trækkraft. Hug derefter rødderne på den modsatte side over med økse el. lign. Træk derefter jævnt og forsigtigt, og hug rødderne over efterhånden som de bliver fritlagt. Brugte denne metode meget før jeg anskaffede mig en traktor.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14771: Motorsav! (10-05-2004 20:22:28) (svar på 14761)
Mie-Pil & Jørgen Egballe #3757, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.174.35)
Hej Morten,

Jeg trak 5-6 stubbe op i påsken. Jeg brugte spillet, men det er ikke det væsentlige i mit budskab. Vi gravede de store rødder fri og vi prøvede at "trække dem over" et par stykker af gangen. Vi havde sat to _store_ træ blokke foran hjulene og to mindre foran baghjulene, for at det skulle være stubben der kom til bilen og ikke omvendt. Når vi trak stroppen omkring bare to "halvstore" rødder, var det imidlertid bilen som trykkede træstykkerne i jorden - på vej over til stubben! Med en rod, kunne vi knække den. Det vi fandt ud af var bedst var at save de største rødder over med motorsav og så sætte stroppen fast i/omkring stubben og hive hele herligheden op.
Undervurder ikke hvor godt en stub sidder fast !

Mvh
Jørgen
Index
14773: sv: Motorsav! (10-05-2004 21:27:10) (svar på 14771)
Morten Raarup #5541, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.113.174)
tak for de mange indlæg, jeg tror jeg dropper projektet. Men jeg sætter stor pris på at gøre det efter jeres råd, og ikke fordi jeg har dræbt min RR.
Index
14795: sv: sv: Motorsav! (12-05-2004 07:15:04) (svar på 14773)
lasse (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.41.69.140)
hej morten
lad være med at bruge motor saven til rødder, du ødelægger saven.ring til mig jeg kan temmelig sikkert grave den op uden at ødelægge hele din have.
mit nr. er 40593760
med venlig hilsen lasse