tilbage

Land Rover Forum  

Index
14797: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 11:28:03)
Jesper Sørensen #6370, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.59.52)
Jeg står over for et projekt med at male en 109" i en pæn gul farve.
Jeg har tænkt mig at bruge Maskinemalje fra Esbjerg Farvefabrik. Jeg har brugt det før til traktorer med godt resultat.
Jeg har så hørt, at på aluminium skal der bruges en speciel primer til grundmaling ellers skaller lakken af.
Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg skal bruge ???
Index
14800: sv: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 12:21:27) (svar på 14797)
Thomas Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.103.57)
Hejsa

Jeg er også ved at skulle male min 88". Jeg tror jeg har et godt bud, i hvert fald til galvansieret jern.
Jeg tager udgangspunkt i et produkt fra Sadolin - som også er en maskinmaling.

Fremgangsmåde:
1. fjern og slib - så løsdele kommer væk
2. vask i 2 % saltpeter opløsning
3. Mal med sadolux (glans 90, alkyd)- tones i den farve du ønsker.

Denne maling er benzinfast, men holder ikke til bremsevæske. Ellers skulle den være god nok har tjekket med teknisk information fra Sadolin. Man kan eventuelt grunde med Sadolin rustværn.

LR- Hilsen

THomas Olsen
Reg. Fyn (kan ikke huske mit kodeord til hjemmesiden)
Index
14801: sv: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 12:50:48) (svar på 14797)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej!

Den rette forbehandling af et emne er ALFA og OMEGA.
Du skal bruge aluminiumsgrunder - skulle gerne fås hos din lokale farvehandler.
Start med at vaske overfladen i grundrens og slib derefter overfladen mat.
De steder hvor der bart ned til aluen skal du bryde oxydhinden som opstår naturligt når aluen udsættes for ilt (som regel er det her det går galt ved at man ikke er opmærksom på den detalje og så skaller det af efterhånden)- dertil kan du bruge 2% salpetersyre men kan dog nøjes med at slibe hinden væk (hinden er usynlig og knap en my tyk men får nærmest slibningen til at føles som om det ikke tager fat i starten - men når det så kommer mærkes det ved at exentersliberen begynder at tage fat og der kan mærkes modstand under slibningen hvorfor du skal være lidt forsigtig med at påføre tryk - lad exentersliberen arbejde ved egen vægt intil du er tilfreds med hele området og ujævnheder er fjernet) - dog skal du senest overmale området ca.1 time efter idet oxydhinden atter vil dannes - og så er du lige vidt.
Maskinemalje er fin som slutmaling og er benzinfast men ikke bremsevæskefast- hvorfor jeg ikke vil bruge det til fælgene.
Held og lykke med arbejdet - jeg skal snart igang med samme arbejdsgang på min - så den bliver fin.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
PS: gul - skriver du - kan du godt lide at studere en masse insekter? ;-)
Index
14804: sv: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 14:30:37) (svar på 14797)
Inge & Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.45.194)

Prøv nedestående adresse, de er venlige, og sælger også gerne til private, for øvrigt sælger de en grunder, den anvendes til alle former for metal (Aluminium/jern)

Baden-Jensen A/S
Baltorpbakken 16
2750 Ballerup

Telefon +(45) 44 66 68 00
Fax +(45) 44 66 60 14
Index
14810: sv: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 20:41:35) (svar på 14797)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 195.249.77.48)
Hej Jesper
Jeg har også brugt Esbjerg maskinemalje til min alu. kande,
og som grundmaling har jeg brugt Esbjerg´s Shopprimer, en grundmaling der er beregnet til galvaniserede emner og aluminium.
Men - pas på når du maler, for det er noget giftigt stads, sørg for ordentlig udluftning, eller du får akut malerhjerne.
Mvh. Martin
Index
14815: sv: Grundmaling til aluminium (12-05-2004 21:50:30) (svar på 14797)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.255.162)
Hej Jesper.
Gør som Martin. Brug Esbjergs egen shopprimer. Så er du sikker på malingerne kan arbejde sammen.
Ydermere kan du tilsætte en speciel hærdelak i slutemaljen for at opnå en mere kemikaliebestandig og blank overflade.
Jeg har selv malet en del biler med Esbjergs maskinemalje med et godt resultat til følge. Den har næsten samme glans som rigtig autolak, men er betydelig billigere. Brug en DIN-cup, når du skal blande til den rigtige viskositet. Jeg går ud fra, du sprøjtelakerer bilen.
Husk en egnet maske og beskyttelsesudstyr, da det er kradse sager du arbejder med.
Skal du have et par flere tips, er du velkommen til at skrive.
Index
14820: sv: sv: Grundmaling til aluminium (13-05-2004 09:27:30) (svar på 14815)
Jesper Sørensen #6370, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.162.59.52)
Mange tak for de gode svar !
Jeg har også sendt en mail til Esbjerg Paints med samme spørgsmål som her, og har lige fået svar med 5 siders beskrivelse af deres malingstyper.
Som jer andre anbefalede de selvfølgelig også Shopprimer, så det bliver den jeg bruger.

Martin, når nu du har prøvet at male en LR med Esbjerg maling. Kan du så fortælle ca hvor meget du brugte og hvormeget det kom til at koste.

Teknikken har jeg rimelig styr på, mangle dog en viskositetsmåler.
Index
14821: sv: Grundmaling til aluminium (13-05-2004 09:31:49) (svar på 14797)
Thomas Holm #3251, reg. post@thnet (medlem) (ip-adr: 195.97.146.140)
Hej Jesper

Min Range Rover er malet med Volvo BM gul fra Esbjerg. Jeg købte en 5-liters spand og malede hele bilen. Efterfølgende har jeg monteret nye døre, forskærme og motorklap, som også er malet, og der er stadig maling tilbage.
Sørg endelig for at få hærder i malingen. Den kan bruges uden, men det er svært at arbejde oveni den gamle maling...
Index
14823: sv: Grundmaling til aluminium (13-05-2004 13:02:07) (svar på 14797)
Peter & Gitte Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 217.157.170.99)
Hej Jesper

Ang. grunder så ved jeg ikke rigtig om det er nødvendigt.
Jeg malede min 90" i foråret 2000 og malingen sidder stadig på uden problemer.

Jeg har skrevet om det på reg. SSJ's hjemmeside http://www.dlrk-ssj.dk/?dlrktop=y&wurl=1011&kat=0&topkat=0&unr=votlfyyieqbaqqji&uid=635029393

God arbejdslyst.

Struntze