tilbage

Land Rover Forum  

Index
148148: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 16:48:33)
kim carstensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.99.58)
Hej

Er det urealistisk at forvente at en Landrover Discovery fra 1998 eller tidligere med motor 200TDi 300TDi eller Td5 kan anvendes som hverdags bil med et kørselsbehov på 30-40.000 km årligt ?(en del lettere terrænkørsel som feks. mudrede markveje)

Er bilerne dyre at vedligeholde (har hørt skrækbeløb på de range rover og discoverys), kan man i det hele taget holde rusten væk fra sådan en bil ?

venlig hilsen Kim

Index
148150: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 17:38:25) (svar på 148148)
Peter Jespersen #8014, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.170.78)
ikke for at være lyseslukker, men jeg har prøvet, nog reservedelskontoen gik hurtigt i overtræk. Min holodning til diso 1 bilen er at det er noget skrammel rent kvalietesmæssigt, når der skal køres mangfe kilometer, men iøvrigt en super dejlig bil


vh

peter
Index
148151: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 18:01:15) (svar på 148150)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
Første kapitel:
Jeg købte en Disco 1 fra 98, for et par år siden. Det var den pæneste bil, jeg havde set i mange år. Jeg kørte en tur i den. Det var den bedste bil jeg havde kørt i, i mange år. Km. 290.000
Anden kapitel;
Et år efter købet står jeg til syn, ved Midtfyns Syn i Ringe. Olien pisser ud af et sprængt dæksel i servopumpen, men han tager den dog ind alligevel, selv om jeg siger at jeg kører hjem og reparerer. Han hugger et dækjern gennem begge inderskærme ved torpedoen, de længdegående paneler og bagerste hjulkasser.
Hjem og bande og svejse.
Herefter ture mellem Ringe og Faaborg, et par gange om ugen, 40km t/r.
Afblænding af ............. udstødningsreduktionsventil.
Ture mellem Vimmerby i Sverige og Ringe, t/r 1400 km. ingen problemer. Med trailer 9km/l. Uden trailer 11,9km/l.
Tredie kapitel:
Status: når motoren springer i luften, skaffer jeg en ny. Den er dejlig at køre i, men man skal også kende en der kan svejse rust.
Med venlig hilsen Martin
Index
148152: sv: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 20:33:30) (svar på 148151)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.17)
Vi har en Discovery 1 1997 med nu 340.000 km. Automatgear og V8.
Den kører 20.000 km/år og har vist sig langt mere robust end forventet idet den halvdelen af tiden slæber rundt på 2500 kg heste trailer og oftere på jordveje - her i udlandet på 30% stigninger.
Den har ikke lidt af rust - måske fordi den de seneste 10 vintre har været i Spanien. Kun lidt ved bagdørene over bagskærmene og det opfatter jeg som vor egen skyld, idet 2 hunde deler plads lige bag forsæderne med skvulpende vandskåle og ovenlysluge åben for ventilation.
Vi har købt en afløser D3' netop for brændstoføkonomiens skyld; men der går vist 10 år, før den udskrivning er tjent hjem. 7.2 km/l ved pæn kørsel og 4.5 km/l m trailer og i bjerge.
Gr. et uheld med følgeskader, fik vi sidste år ny automatgearkasse og i den forbindelse transfergearkassen fra en Defender. Det gjorde bilen langt mere behagelig at køre i på småveje og med trailer; mens den jo så må snurre lidt mere på motorvej. Så bortset fra benzinøkonomien, ingen problemer med den som "hverdagsbil"
Index
148156: sv: sv: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 21:02:20) (svar på 148152)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Vi har en Disco 2 som vores hverdagsbil, min kone køre ca. 25.000 km. I den frem og tilbage på arbejde, så køre vi ca. 15.000 km. Med vores campingvogn ( 2,4 ton ) og så køre vi vel 10.000 km. Udenfor dette. Vi deltager i de fleste af Midtjyderne og vestjydernes terræn aktiviteter og det er til frikørsel og trial og den bliver ikke skånet !

Vi har nu haft den i 3 1/2 år og den har total set kørt 430.000 km. Vi har så kørt de omkring 150.000 km. Og har skiftet følgende, motor, gearkasser, forkardan, hjullejer, lidt bøsninger, hængt lidt lir på og skiftet køler osv. Det har kostet 60.000,- eller under 0,50 øre. Pr. Km.
Vi er super glade for den, men det er absolut en fordel at kunne skrue selv ( ellers lære du det ) det fede ved D2 er at vi ikke er såååå sarte med den i terrænet. Det ville vi være med en D3

Vi køre ca. 10 km. På en liter diesel, 5-7 med campingvognen, og det er vi ok tilfredse med. En D3 går en lille smule længere bade med og uden cv.

Mvh.
Jacob
Index
148155: sv: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 20:57:33) (svar på 148151)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.163)
Find en i god stand, undersøg grundigt for rust. Regn ikke med at, hvis du køber det gode tilbud til 19999,-, at du kan køre 40000 årligt uden reparationer/vedligehold.
Når du læser her på forum kan det være overvældende med problemer men vi skriver jo ikke altid om alle de positive fejlfri kilometer vi kører.
Index
148153: sv: Discovery som hverdagsbil? (13-03-2015 20:50:59) (svar på 148148)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.102.170)
Min bedre halvdel kører 10t km. Om året, i den Disco 1 med automatgear og 300TDi.
Da vi købte den for 4 år siden, blev der lavet en del rust.
Den har netop været til syn igen.
Den har gået knap 300t km.
Hvis man kan skrue lidt selv, koster det ikke alverden at holde den kørende. Hvis man skal på værksted, når den går en pære, og vælger et forkert af slagsen, bliver man flået.

Så....

1270
Paw
Index
148168: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (14-03-2015 17:09:31) (svar på 148153)
Martin Schade Kissow #9089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 95.154.25.59)
Jeg har en '03 D2 TD5 og kører 25-30.000 om året. Har haft den i 1.5 år, det er den fedeste bil jeg nogensinde har haft. Jeg skruer selv det hele, køber (næsten) alle stumper i England - kæmpe besparelse - og jeg brugte 20.000 kr på den sidste år, incl. en defekt toppakning, som er ret pebret at fixe.
Husk på at bilen var ret avanceret da den kom frem, så selvfølgelig koster det mere at passe den end en Avensis - og den skal passes, ellers bliver det hurtigt et ådsel.... Lad dig ikke skræmme af historier om ACE (Active Corner Enhancement), luftundervogn og The 3 Amigos (3 advarselslamper der kan drille lidt!).
Vi bruger også vores til DLRK-arrangementer og et par andre klubber og det er min hverdagsbil - genial 1500 kg's campingvogns-trækker!!! Men tjek rust i panelkasser ved bagdørene under plastikskørtet, inderskærmene i motorrummet under ABS-pumpen og oliefyr (hvis den har dèt) og i rammen fra bagakslen og bagud....
Index
148179: sv: Discovery som hverdagsbil? (15-03-2015 12:42:31) (svar på 148148)
kim carstensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.99.58)
Tak for alle svarene

virkeligt rart med ordentlige input fra folk der kender bilen, men jeg tror det bliver for stor en mundfuld, er afhængig af møde mine kunder til tiden rundt om i landet.

Ville have været dejligt med sådan en bil og være en del af jeres fælleskab

Hav en god sommer i alle jeres fede biler

hilsen Kim Carstensen
Index
148182: sv: sv: Discovery som hverdagsbil? (15-03-2015 14:01:35) (svar på 148179)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Hej Kim

Du kan sagtens være medlem uden at have en LR.