tilbage

Land Rover Forum  

Index
148348: starte uden vacuum pumpe - 300tdi (27-03-2015 17:33:12)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.33.127)
Hejsa!

Jeg oplever en træls tikken i min defender 300tdi, og har en idé om at det kan være vacumpumpen det er galt med, da bremsen også virker noget hård(trods pumpen laver undertryk).

Kan jeg afmontere pumpen, og starte op? eller ville det bare pisse ud med olie?

venligst

Christian
Index
148349: sv: starte uden vacuum pumpe - 300tdi (27-03-2015 18:10:28) (svar på 148348)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.188.235)
Hurtig update. Jeg har haft en rundstok på pumpen, og det er helt sikkert der lyden kommer fra.

Med fare for at skabe religionskrig, hvilken vacuumpumpe er værd at købe? har læst mig til at mange kun holder få hundrede km.

Vh Christian
Index
148353: sv: starte uden vacuum pumpe - 300tdi (27-03-2015 20:46:37) (svar på 148348)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.189.178)
Hej

Jeg er ret overbevist om at du vil få pumpet olien ud over det hele - der er jo et hul i flangen ind i pumpen til at modtage olien. Men du kan jo skrue én eller anden tilfældig plade eller træklods for hullet, hvis det er for at se om lyden forsvinder.

Men det er helt genkendeligt - kraftig tikken og stenhård bremsepedal = pumpen har sat sig. Har været der et par gange.

Der er nogle cowboy-triks med at slå på pumpen med et eller andet så den evt. løsner sig - har ikke haft held med det.

Jeg prøver lige pt. et andet trick jeg læse på et australsk LR site - og det er at sætte 2 pakninger i mellem pumpe og blok. Det giver lige et par millimeter, og stemplet kan sagtens nå knasten. Tricket skulle være meget udbredt dernede. Men om der et noget der holder i længden ved jeg ikke...

Jeg har købt pumper i "mellem-pris-gruppen". De originale er tåbeligt dyre - og skal holde 3 gange så lang tid hvis deres pris skal retfærdiggøres.

Vh.
Per

PS: Advarsel - jeg savede på et tidspunkt én af de gamle pumper over for at se hvad der var galt. Der sidder en seriøst kraftig fjeder inde i, som godt kan få en afsavet del til at lave et pænt mærke i væggen :-)
Index
148356: sv: sv: starte uden vacuum pumpe - 300tdi (28-03-2015 09:30:40) (svar på 148353)
Christian Iversen #9054, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 94.191.188.60)
Jeg tror ikke pumpen har sat sig. Den laver et vacuum i røret, men sikkert ikke nok, så en eller anden defekt må den have.

Hvilke mærker har du kørt længst med, før der igen kom problemer?

Hvor længe har du kørt med 2 pakninger?
Index
148359: sv: sv: sv: starte uden vacuum pumpe - 300tdi (28-03-2015 17:53:52) (svar på 148356)
Per Olsen #8660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.103.189.178)
Mmmm - hvis den tikker som du skrev, så må stemplet have en begrænset funktion, og kan ikke strække sig helt ud når knasten er "mindst" - hvorefter tikket kommer når knasten rammer stemplet igen. Hvilket jeg ikke tror er sundt for noget. Har dog også oplevet er det gik løs igen - og virkede fint i en periode...

Den tidligere ejer havde skiftet til en pumpe fra Wabco til ca. 1400 kr, som holdt ca. 26.000 km, så skiftede jeg en endnu en Wabco til ca. 1200 kr, den holdt ca. 8.000 km. Nu har jeg kørt 2.500 med en "no-name" til også ca. 1200, med 2 pakninger. Prisen på pakningen vs. pumpen gjorde at jeg tænkte det ikke kunne skade at bruge de ekstra 30 kr på forsøget med 2.

Måske kan det betale sig at købe en original, men jeg har ikke kunnet blive klog på om det i virkeligheden ikke er den samme fabrik der alle varianter - også dem i blå kasser...

Vh.
Per