tilbage

Land Rover Forum  

Index
149401: hjælp tænding v8 efi (15-05-2015 19:14:14)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Hej alle

Min 3,9 efi fra 1991 har kørt uden problemer, men d. 25/4 på en tur til Vordingborg med campingvogn, tabte den træk kraften undervejs vi nåede dog frem, men efter kunne den køre Ca, 5 km ( det var hurtigere at gå end køre.
Jeg har skiftet tændingmodul (nyt) tændspole - tændrør -strømfordeler - ledninger- der er Ca. 12,7 v indgang på tændingmodul, der er gnist , men meget meget lille kan næsten ikke ses.hvad kan der være som jeg ikke har fået fat i.
det skal bemærkes at der er ny benzinpumpe og tank, samt at på vejen skød den u forbrændte gasser i udstødningen

Jeg er meget åben for nye indput jeg aner ikke hvad jeg skal gøre / ???

MVH Niels
Index
149402: sv: hjælp tænding v8 efi (15-05-2015 23:17:47) (svar på 149401)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.164.238)
Kan ikke lige gennemskue hvad tændingssystem der er på EFIen, men tændingsforstærkeren, amplifieren, som sidder på strømfordeleren er kendt som "die sorges-kind" i det spil.
Index
149421: sv: hjælp tænding v8 efi (18-05-2015 10:21:28) (svar på 149401)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)

Hej Niels,
det lyder trist. Verner nævner de sædvanlige problemer med tændingen.
Som en trøst i dette tilfælde, så er tændsystemet meget enkelt, og består faktisk kun af nævnte komponenter; Lucas 14 cux indsprøjtningssystemet har ingen styring af tændingen, så det gør det mere overskueligt. Eneste forbindelse er en sensorledning på tændspolens pluspol, der sikrer at der kun injekteres benzin, når der er tænding. Og da du trods alt har "lidt tænding" er den del OK.
I forbindelse med tankskift: Har du fået vand i tanken? (Spørg mig ikke om hvordan jeg kommer på den tanke...). Og er tryk fra pumpe og filter OK?
Ser tændrør pæne ud (ikke sodede eller "våde")?
Index
149427: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (18-05-2015 19:44:51) (svar på 149421)
Niels Andersen #1276, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.83)
Hej bo tak for din respons,

Jeg er 99 % sikker på at det ikke har noget med benzin at gøre ( ny tank - brændstofpumpe filter, og den knalder i udstødningen og lugter af u-forbrændte gasser. den ledning du omtaler fra tænding til cpu går altså fra - og ikke fra plus, det skal den også ifølge ledningsdiagrammet

Jeg har idag sendt den op til bosch auto -elektro i slagelse han vil prøve at måle det hele igennem
nu venter jeg på at få en tilbage melding, da jeg talte med ham (Brian) kunne han heller ikke umidddlbart sige hvor problemet er,

Håber snart på en løsning, Jeg mangler sku min Land Rover.

mvh

Niels
90 v8
Index
149428: sv: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (18-05-2015 20:49:46) (svar på 149427)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.195.140)
Man kan jo altid diskutere om en ledning går til ell. fra-- ;O)
På mit diagram går en hvid ledn. m. sort stribe fra - på tændspole til ECU
punkt 39 og skal melde om motorens omdrejninger. Hvis der er en diode ell. transistor, der er def. i ECUen, som gør at signal går i stel, vil der ikke skabes gnist. Kan nok undersøges ved at indkoble en anden ECU, som man ved er i orden.
Index
149438: sv: sv: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 10:06:28) (svar på 149428)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Verner har selvfølgelig ret med + og -. Min fejl. Jeg ville nok stadig udelukke ECU´en for det er virkelig "enten eller"; Får den intet eller dårligt signal, kommer der slet ikke benzin til injektorerne. Ecu´en kan slet ikke kortslutte/afbryde tændinssignalet, for der er en 6,8 kOhm modstand i serie med sensorkablet. Man siger at 14 cux-systemet er et "fuel-only" system, og det er en ulempe i nogle tilfælde, men her er det en fordel, fordi din autoelektriker slet ikke behøver at forholde sig til det.
Så fejlen ligger nok i en af tændingsdelene: Det underlige er, at alt virkede godt, og så holdt det op, mens du kørte. Tændingsmodulet er berygtet, og det kan jo være et halvdefekt, du har købt.
Rotordækslet er også kritisk, og jeg har haft problemer med en type u-original. En anden u-original "Beru" kører derimod perfekt på min RRC.
Kablerne er også en ting, hvor alle de kloge anbefaler "køb originalt". Men så meget fejltænding, som du har, pludseligt indtræf - næppe kablernes skyld, med mindre der er dårlig forbindelse eller fugt i centerkablet (der går mellem tændspole og strømfordeler).
Min fejlsøgningsprioritet ville nok være tændingsmodul, spole, rotor, centerkabel mellem rotor og tændspole. Men din autoelektriker kan måle sig frem. Lad os høre, hvad han finder frem til.

Index
149439: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 10:27:09) (svar på 149401)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.167)
Hej Niels,

Sikkert et dumt spørgsmål, men har du checket om din strømfordeler sidder ordentligt spændt fast i hullet, og hvad din tænding står til i grader ?
Index
149441: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 11:11:34) (svar på 149439)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Michael har en pointe, det giver også mening, at hvis strømfordelen er løs og langsomt har drejet sig, vil du opleve det som beskrevet: "...tabte den kraften undervejs". Nemt at undersøge.

En anden tanke, som måske er helt i skoven, er at der alligevel er sket noget med dit benzinflow, i forb. med skift af tank; Du har fået noget rust i systemet, der langsomt blokerer dit benzinfilter. Det er relativt hurtigt at kontrollere, om der er tryk nok på systemet, og om der kommer overskydende benzin retur til tanken (som der skal gøre).

Undskyld, hvis jeg forvirrer mere end hjælper, men havde selv et gedigent problem i forb. med tankskift, og det skyldtes vand i tanken. Jeg nåede at bruge meget tid på tændingsdele og ECU, inden jeg satte manometer på en fuel-line, og så på den "benzin" der kom retur i systemet...
Index
149442: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 11:16:54) (svar på 149439)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Nu kommer jeg i tanke om en anden rigtig dum fejl, jeg har haft med min V8: På en tur mistede jeg ret pludseligt trækkraft. Efter lang tids fejlsøgning: En klud var suget ind i luftfilteret - nedsatte V8 kraft til næsten ingenting...

Index
149444: sv: sv: sv: hjælp tænding v8 efi (19-05-2015 11:34:17) (svar på 149442)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.167)
eller en måge... :)