tilbage

Land Rover Forum  

Index
14908: Generator (19-05-2004 10:48:33)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.233.251)
Hej alle i gode Hoveder.
Jeg har spil på min 110" fra 1984, 2 batterier på 90 amp.parallelt koblet og desuden et forbrugsbatteri. Jeg har den originale generator på. Men da jeg var i Polen her i år,
fik jeg problemer med at få spillet til at yde nok. Det var selv om jeg gav motoren omdrejninger imens jeg brugte spillet som er et Warn 9000. Nu er mit spørsmål om min generator lader nok til det forbrug ?.
Hvor stor en generator tror I jeg har behov for?.
Skal det være en 65 amp. Eller en endnu større generator?.
Hvor skal man handle generator henne?
mvh. René
Index
14922: sv: Generator (19-05-2004 18:50:25) (svar på 14908)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.249.23.55)
Hej Rene
Du skal nok starte med at kigge på fødeledningen fra generatoren, hvis kvadratet ikke er stort nok får du problemer ved hård belastning.
Generatoren kan måske levere strøm nok, men kan ikke komme af med strømmen.
Du skal også måle dine relæer efter de kan også være strøm tyve, hvis de ikke virker som de skal.
De folk jeg kender der køre autohjælp køre alle med min. 120 amp generatore for ikke at få problemermen de bruger også deres spil meget hårdt.
LR hilsen Fasmer
Index
14924: sv: sv: Generator (19-05-2004 21:20:02) (svar på 14922)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.165.170.65)
Jeg vil, hvis jeg husker det, på fredag finde en pris på en 120 ampere 12 volt vekselstrømsgenerator. Men jeg mener, at de er ret så kostbare.
Index
14925: sv: sv: sv: Generator (19-05-2004 21:35:05) (svar på 14924)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.27)
Alternativt kan man gå "hele vejen" og montere en 200 ampere generator der også kan fungere som et svejseanlæg!

Se evt. mere på:

[http://www.4x44u.com/pub/k2/am4x44u/truck_stop/parts/pwelder3.htm]

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14929: sv: sv: Generator (19-05-2004 22:54:54) (svar på 14922)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.216)
En generator 65 A. er nok det mindste man kan have til spil; man skal bare være opmærksom på at hvis man monterer en stor generator skal man have et remtræk der ikke skrider eks. 1/2" rem eller såkaldt ribrem .
Index
14959: sv: sv: sv: Generator (21-05-2004 13:34:06) (svar på 14929)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 194.255.38.37)
Hej alle 4.
I forbindelse med problemerne i Polen stod der et relæ af til indspoling af spillet, så er spørgsmåletbare om det ikke burde være en sikring der gik istedet for relæet ?. Hvis ikke generatoren lader nok bliver strømmen så for stor i forhold til den belastning relæet kan tåle ?.

I øvrigt opstod der et problem omkring ladelampen. Først ville lampen ikke slukke når motoren var stoppet og nøglen var taget ud af tændingen, og da det så holdt op begyndte ladelampen at lyse ved motoromdrejninger større end tomgang og jo flere omdrejninger desto stærkere lyser ladelampen.
Det skal siges at jeg ikke har problemer med med at starte så generatoren lader altså men givetvis ikke nok. Men er det en fejl på generatoren der giver disse symptomer ?.

Verner, hvis jeg skal have en større generator end en 65A skal jeg da skifte alle relevante remskiver ud med nogle størrere ?

Poul det lyder godt med en stor 120A generator så det er nok det der skal til hvis jeg vil det hele på en gang.

Henrik hvor mange kvadrat skal fødeledningen være på ved f.eks. 120A.? Hvordan kan man tjekke relæerne ?.

Kim det er måske lige voldsomt nok med 200A, jeg vidste ikke engang at man kan få en 12 v generator der yder så meget. Men en interessant hjemmeside.

Pu ha, mange spørgsmål når man nu ikke kender en snus til El, men dejligt at i kan komme med input.

mvh. René















Index
14964: sv: sv: sv: sv: Generator (21-05-2004 18:21:08) (svar på 14959)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.29)
Det tyder på, at laderekæet sender strømmen den forkerte vej rundt, dvs. relæet evt. hele generatoren står til udskiftning.
Jeg har checket prisen på 120 ampere 12 v generator, som koster næsten 6.000 DKK. Men hvordan den skal kunne monteres, vil vi finde ud af i løbet af ugen, idet den ab fabrik lveres med en bred remskive, mens LR bruger de smalle A-remme.
Har jeg overset, hvilken biltype du kører i ?
Index
14977: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (22-05-2004 15:40:18) (svar på 14964)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.233.251)
Hej Paul.

Jeg kører i en 110" v8 fra 1984.

mvh.René
Index
14971: sv: sv: sv: sv: Generator (21-05-2004 22:52:47) (svar på 14959)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.156)
Find en 65 ampere fra en Range rover, begyndelsen af 80`erne, med en 60 mm. remskive i støbejern, der er 6 mm. skrue til kabelsko, ledningerne sidder bedre fast og giver bedre forbindelse, endestykkerne skal dog drejes for at passe til en dieselmotor som jeg formoder du har. Der skal sikkert herefter en længere kilerem på, Sørg for at remmens vinkel over remskiven er max 90 grader. Træk evt. ekstra 2x 2,5 kvadrat ledning fra generatoren til batterisiden på starteren, hold dem godt fri af udstødningsrøret.
Index
14979: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (22-05-2004 15:47:58) (svar på 14971)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.233.251)
Hej Verner.

Er det ikke i underkanten med 65A til mit behov?.
Men det er nu en V8 fra 1984, så endebunden behøver jo ikke at drejes. Hvorfor skal der trækkes ekstra ledninger til starteren ?.

mvh. René
Index
14972: sv: sv: sv: sv: Generator (21-05-2004 23:12:55) (svar på 14959)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.27)
Hvis din ladelampe lyser med motoren stoppet er der to muligheder:

Enten en ret alvorlig kortslutning i ledningsføringen, eller - mere sandsynlingt - en fejlfunktionerende ensretterdiode i ensretterbroen.

Generatoren lader stadigvæk (men langt fra perfekt!), og der sker ikke en perfekt omdannelse fra vekselstrøm til jævnstrøm. Over tid vil fortsat kørsel med en manglende diode i ensretterbroen svitse dine batterier.

Og, ja - man kan få meget store generatorer. Men i stedet for at ofre flere tusinde på en ny stor generator, så er der altså andre muligheder.

Sæt to almindelige generatorer på samme bil. Det kan sagtens lade sig gøre, og man kan også godt koble dem til samme batteri - det kræver bare en gennemtænkt løsning mht. laderele og ensrettere.

Eller, find en brugt lastvognsgenerator. Evt. en defekt. - Det vil stadig være langt billigere end at købe en ny - og de findes i både 150amp og 200 amp udgave. Muligvis vil det dog nok være besværlig at finde til 12 volt.

Alternativt sæt en 24v lastvognsgenerator på en ekstra rem, og udskift motoren på dit spil med en 24v motor. Så har du den samme motorkraft ved halvdelen af ampereforbruget (rundt regnet - den korrekte udregning skal også tage hensyn til forskellige data for spændingstab; men det er ikke helt aktuelt her!)

Men, altså: Få checkket den generator inden den svitser dine batterier!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
14973: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (22-05-2004 00:15:26) (svar på 14972)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.163.216.98)
Hej

Der sider en 90A generator i min VW Caravelle T4, den findes også med 120A, så prøve at kigge på andre mærke på autohuget.

Hans Martien
Index
14978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (22-05-2004 15:43:31) (svar på 14973)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 212.10.233.251)
Hej Hans.

Det lyder som en mulighed der skal prøves, så på mandag prøver jeg ophuggeren.

mvh.René
Index
14984: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (22-05-2004 22:12:14) (svar på 14978)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.3)
Ok, en V8, samme problem, lange tynde ledninger med samlinger af tvivlsom kvalitet giver spændingstab, og det er det der er dit problem sammen med en lille generator. Monterer du en eks. 120a. generator skal den spændingsførende ledning være op mod 10 kvadrat og så kort som mulig.
Index
14987: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (23-05-2004 07:17:48) (svar på 14984)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.29)
Lad være med, at opsøge en lastvognsophugger, for selvom bilerne er store, er generatoren forholdsvis lille: Volvo kører f.eks. med en 65 ah/24 v, det samme har Scania også gjort. Der er jo ikke ret meget strømforbrug på en lastbil og dem, som skal bruge masser af el-power, er specialudstyret med to generatorer af samme ydelse. Turistbusser kører med op til tre generatorer: standard på 65 ah/24 v plus to gange 120 ah/ 24v. Men her er der også et voldsomt el-forbrug.
De store 120'er koster også brug en bondegård af mindre størrelse: fra 5.000 DKK og opefter!
Verners råd synes at være den billigste løsning.
Index
15001: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator (23-05-2004 16:05:41) (svar på 14987)
Gitte & René Davidoff #6283, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 194.255.38.37)
Hej Paul.

Jeg prøver først med en anden 65A generator og ser om den kan yde nok.
mvh. René