tilbage

Land Rover Forum  

Index
150512: olie i gearkasse (10-08-2015 20:59:40)
Mogens Laursen #9396, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.100)
kan jeg bruge en mobilube ishc 75w/90 20lf fuldsyntetisk gear olie til gearkassen og bagtøj og fortøj på en serie 3 fra 82
Index
150513: sv: olie i gearkasse (10-08-2015 21:15:11) (svar på 150512)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Der må kun komme GL4 på gearkasserne, alle andre steder kan du fint bruge GL5.

Personligt syntes jeg det er overkill at bruge fuldsyntetisk, mineralsk er længe godt til vores aldrene teknik.
Men du kan sagtens bruge det nævnte hvis det passer med GL.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
150517: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 11:59:03) (svar på 150513)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.13.6)
Omtalte olie er efter GL 4/5-normen og er OK til formålet.
Index
150518: sv: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 13:31:54) (svar på 150517)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Af principielle årsager vil jeg kun anbefale en ren GL4 olie til gearkasserne i en seriebil.
For at være sikker.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
150519: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 14:55:29) (svar på 150512)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvad står der egentligt opgivet i bilens instruktionsbog ?

Har du ingen, kan du købe een i klubbutikken!
Index
150520: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 15:16:28) (svar på 150519)
Mogens Laursen #9396, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.100)
har ikke en bog jeg har hældt mobilube 75/90 på så må jeg tappe det af og hælde en gl 4 på
Index
150521: sv: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 15:25:17) (svar på 150520)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Du kan læse mere om problematikken her, det er Lars, som også er medlem af klubben, der har det liggende på sin hjemmeside:

http://www.koenigwinches.dk/gl-4-contra-gl-5.html

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
150522: sv: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 15:25:40) (svar på 150520)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.254.154.51)
Problemet med GL5 olier er at de kan indeholde additiver, der nedbryder kobber - og dermed desværre messingkomponenter der indgår i gearkassen. Et af de bedste links jeg har set er dette (google er din ven):
http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2554764
Man har dyppet "copper strips" i olien og aflæser korrosionen ved at beskrive farven, fra light orange - over claret (rødvin!) - til black.
Desværre er det ikke alle olier, der er med, og mange af de testede forhandles ikke herhjemme.
Men interessant læsning, der kontant viser at det ikke bare er en myte at GL5 kan være aggresivt i gamle gearkasser.
Index
150523: sv: sv: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 19:15:14) (svar på 150522)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.72.0)
Der er bare det i det at--- syntetiske gearolier er et andet koncept og fremstillingsmetode end mineralske- man regner ikke i GL, da dette ingen betydning har. Nærlæser man ovenstående test, vil man kunne se at- såvel GL4 som GL5 stort set generelt påvirker kobberet på samme måde, nemlig B1 i påvirkningsskalaen. Da omtalte olie derfor dækker over såvel GL4 som GL5 ville jeg ikke tøve med at anvende omtalte olie til ønskede formål. Dog skal man være opmærksom på-- da syntetisk olie er mere tyndflydende, trænger det bedre ind og smører hvor det skal, men det trænger jo dermed også bedre ud ved utætheder i gearkassen og seriebilsgearkasser er jo ikke ligefrem uigennemtrængelige som Fort Knox.
Index
150524: sv: sv: sv: sv: sv: olie i gearkasse (11-08-2015 22:06:46) (svar på 150523)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Jeg giver dig helt ret i at syntetiske olier er lavet på en anden måde, Verner, men de skal da stadig opfylde de samme normer (API GL, JIS, MIL og hvad de alle hedder). De ville jo ikke kunne sælge et produkt, der ikke var normbestemt? Har du set en oliedunk uden normbetegnelser?
Angående tyndtflydende, så er en SAE 90 altid en SAE 90. Det kan godt være at indtrængningsevnen eller krybeevnen er bedre (eller måske værre hvis man har et engelsk automobil!) ved en syntetisk olie, men viskositeten måles med samme metode.

RRC (med mineralsk olie) hilsen
Bo