tilbage

Land Rover Forum  

Index
151030: DMF-svinghjul vs almindeligt svinghjul (18-09-2015 18:52:53)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.38)
Når man nu er blevet den lykkelige indehaver af en Defender TD5 fra 2002, med +200.000 km på klokken må man påregne at der skal en ny kobling og nyt svinghjul til på et tidspunkt...

Hvad skal må så vælge? Et kig rundt på de forskellige fora omkring emnet "svinghjul", er der delte meninger om det.
Mange sværger til de fra "originale" fra fabrikken dvs. DMF-svinghjul, men en del er begyndt at skifte til almindelige enkelt masse svinghjul når der skiftes svinghjul og kobling.

Hvad mener i? Hvad mener i der er fordele og ulemper ved begge typer?

Spørgsmålet om holdbarhed er ikke rigtigt et emne, fordi med en holdbarhed på ca. 200.000 km/svinghjul er et forbrug på 10.000 km/år - går der rigtig mange år til det skal skiftes igen pga. slidtage.

Kom med meningerne!

Vh Bjørn.
Index
151050: sv: DMF-svinghjul vs almindeligt svinghjul (20-09-2015 19:03:09) (svar på 151030)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg har selv være igennem samme overvejelse. Efter at have læst en masse om emnet, blev det mit indtryk at begge dele kan bruges, men at den "gammeldags" løsning med fast svinghjul giver mere vibration ved visse hastigheder.
Begge løsninger koster ca 370 pund leveret fra Paddocks (Valeo clutch kit og uoriginalt svinghjul). Det "uoriginale" PSD103470 svinghjul vi fik leveret var et Valeo.

Hilsen
Ole
Index
151051: sv: DMF-svinghjul vs almindeligt svinghjul (20-09-2015 19:05:42) (svar på 151030)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg har selv være igennem samme overvejelse. Efter at have læst en masse om emnet, blev det mit indtryk at begge dele kan bruges, men at den "gammeldags" løsning med fast svinghjul giver mere vibration ved visse hastigheder.
Begge løsninger koster ca 370 pund leveret fra Paddocks (Valeo clutch kit og uoriginalt svinghjul). Det "uoriginale" PSD103470 svinghjul vi fik leveret var et Valeo.

Hilsen
Ole
Index
151058: sv: DMF-svinghjul vs almindeligt svinghjul (21-09-2015 08:29:14) (svar på 151030)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Hejsa

Jeg stod i samme overvejelser for 2 år siden da min gearkasse skulle skiftes på min d2 td5 jeg valgte det massive svinghjul samt HD udrykkerleje og et koblingskit fra Valeo. Det skralder mere end Dual mas svinghjulet men når man først har vænnet sig til det, så syntes jeg det er en rar tanke at man ikke sådan lige med det samme skal skifte den del igen, tror det massive svinghjul holder evigt, men det er muligvis ønsketænkning..... 😀 Jeg ville vælge det massive igen frem for Dual mas, alene pga. Holdbarheden.

Mvh. Jacob
Index
151059: sv: sv: DMF-svinghjul vs almindeligt svinghjul (21-09-2015 13:49:00) (svar på 151058)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.254.154.43)
Jeg ved ikke hvad forskel det giver på køreegenskaberne, men svinghjulet skal skiftes. Det "hugger" i bilen når jeg skifter gear mellem 1-2-3-4, så der er kun én vej vist.

Jeg mener min gamle 90" fra 1998 (300 tdi) havde massivt svinghjul, men bilerne kan jo heller ikke helt sammenlignes - de føles ihvertfald som 2 forskellige biler!

Vh Bjørn.