tilbage

Land Rover Forum  

Index
151669: Luftaffjedring discovery 3 (11-11-2015 21:22:42)
Søren Holm Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.214.88)
Hej alle land rover gutter.
Jeg har i dag været ude for at prøve og købe en discovery 3 fra 2007
Jeg har prøvet 2 forskellige den ene en 2.7 se kørt 208.000 km.
Den kørte rigtigt fint og behageligt med en fin afballanceret affjedring.
Den anden var også en 2.7 men en hse.
Den kørte også rigtigt fint med en anden og mere lydløs motorlyd, jeg tænker om der måskecer mere lyd isolering i en hse?
Men affjedringen var noget hårdere selv om den umildbart virkede som den skulle. Efterfølgende sagde forhandleren af den første jeg prøvede, at der formentlig er noget galt med affjedringen på den anden jeg prøvede hvis den føltes mere hård end den første da han var sikker på at den han har til salg er helt iorden.
Så mit spørgsmål til jer er følgende: kan der være noget galt så den er mere hård end den skal være, hvis den ellers virker ok kan hæve sig både op og ned, og hvad kan det evt. Være?
Og det næste. Ville I vælge en se eller en hse nogen lunde samme antal km. Og samme årg 2007.
Men se er ca. kr 30.000 billigere, men kørte umildbart lidt bedre? Men måske er der affjedringen?
Mange hilsner
Søren
Lf. Medlem
Index
151671: sv: Luftaffjedring discovery 3 (11-11-2015 22:02:25) (svar på 151669)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.64)
Hvilken dækmontering var der på de to biler. En stor del af en bils affjedring ligger jo i dækkene og ikke kun i luftaffjedringen. Jo lavere dækprofil, jo hårdere vil bilen også være at køre i. Disco er meget følsom, hvad dæk angår.
Index
151672: sv: sv: Luftaffjedring discovery 3 (11-11-2015 22:12:07) (svar på 151671)
Søren Holm Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.103.214.88)
Begge kørte på 18 tommer alu fælge.
Se med uoriginale og vinterdæk og hse med originale og sommerdæk. Det kan vel ikke være her forskellen ligger?
Index
151674: sv: sv: sv: Luftaffjedring discovery 3 (12-11-2015 06:20:02) (svar på 151672)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.64)
Et vinterdæk vil være lidt blødere, nok ikke mærkbart.
Dækkets profil, er det midterste tal i størrelsen. Eks. 265/55x18, her er det 55 der er profilet/højden på dæksiden. Jo højere tal, des blødere dæk = mere komfort.
Endelig har dækkets belastnings evne også meget at sige. Det står også på dækket Eks. 110/113, jo højere tal, des mere stivhed.
Men man skal huske at det hele, skal passe sammen.

Komforten i en disco 3. Er bare bedst på 16".
Index
151677: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring discovery 3 (12-11-2015 09:06:23) (svar på 151674)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.154)
En Disco 3 kan da ikke køre på 16". Mindste originalmontering er 17" på S modellen.

Nå men det jeg ville sige var, at du også generelt spurgte efter lidt med erfaringer, motorlyd i SE ctr. HSE mm.

Jeg har selv en SE'er og har for år tilbage haft en ny S'er. Begge har efter min oplevelse helt den samme motorlyd, og min oplevelse af de HSE'ere jeg også har kørt i, er at lyden er den samme. Jeg mener ikke du bør kunne høre markant forskel på motorlyden.

Om man skal vælge en SE eller en HSE mener jeg i højere grad afhænger af selve bilens stand, herunder i særdeleshed vedligeholdelsesstand. Jeg ville klart gå efter en der var fuldt serviceret - helst hos et mærkeværksted, eller i hvert fald en LR specialist - og som allerede havde fået lavet nogle af "de dyre ting", dernæst en der er så ny som mulig, og så ville jeg først i næste step se på om det var en SE eller en HSE. Forskellen i udstyr på en SE og en HSE er ofte mere noget "nice to have" end "need to have" udstyr, men det er selvfølgelig en smagssag. En del HSE'ere har jo nærmest alt fordi de første købere blot satte kryds ved det hele.

Mht affjedring og dæk, så nævner Morten B. 255/55x18, hvilket jo heller ikke er originalmontering. De kører faktisk på 255/60x18 eller 255/55x19 og hvis den ene har haft en lavere profil kan det måske nok gøre en forskel. Jeg har set flere som har haft 255/55x18, men ikke prøvet at køre med det.

Mvh
Lars E.
3926 Nsj.
Index
151690: sv: sv: sv: sv: sv: Luftaffjedring discovery 3 (12-11-2015 23:41:23) (svar på 151677)
Benjamin Jensen #4574, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 77.68.134.25)
Jeg har en rangerover sport (undervogn ligner d3). født med 20" lavprofil, den kørte kniv skarpt i sving på asfalt med de hjul men de var elendige i terræn og meget hårde i forhold til komfort på ujævnheder så satte 19" på med noget mere gummi mellem fælg og underlag og det er en helt anden bil, meget mere komfortabel og stadig rimelig gesvint på landevejene, tjek dæk!