tilbage

Land Rover Forum  

Index
15277: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 10:48:52)
Thomas Petersen, #6670, reg.nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.63.33.162)
Jeg her altid undret mig over hvad de snore man sætter fast i taget og ned til forreste kant er forskærmen, er til. Jeg har tit set det på de biler som bliver brugt til terrænkørsel.

Hilsen Thomas
Index
15279: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 11:10:31) (svar på 15277)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Thomas

Jeg forstår din undren....
Wirearrangementet blev egentlig monteret på Camel Trophy bilerne og andre der anvendte bilen til ekstrem terrænkørsel for at stabilisere en oftest overlastet tagbagagebærer (Land-Rover fabrikken foreskriver max. 75 kg. på taget). På vores breddegrader ses montereringen mest på wanna-be Land-Rovere i København og Nordsjælland, sammen med diff-guards, forhøjet luftindtag og extreme survival kit. (Her ville jeg gene have haft en "smiley")

mlrh
Claus

Index
15280: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 11:29:10) (svar på 15279)
Ari Bach #6435, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 129.142.193.5)
Nå, og her gik jeg og troede det udelukkende var for at holde grene væk fra frontruden?!?
Mvlrh.
Ari.
Index
15284: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 13:27:52) (svar på 15279)
jesper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.165.42.158)
Wirene blev brugt til at holde grene og andet væk fra foruden. De stabiliserer absolut ikke.

mvh Jesper.

Index
15281: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 11:53:19) (svar på 15277)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.242.59)
De kan dog også bruges som tørresnor......
Eller også er det en stør, eller en givler!

PS. Claus; hvad hedder firmaet som du bruger til galvanisering?

God weekend.
Index
15290: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 17:45:48) (svar på 15281)
Torbenj 2613 østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.45.40)
Vedr. div vedhæng på Landrovere..
Det er da rart at sådan 2 lavtnummer nisser kan blive enige om hvad sådan et par snore er til..
Min enfoldige mening er dog at det især er i København/Rungsted området at ekstraudstyr kommer til sin ret..
Extreme overlevelses udstyr er nærmet påkrevet, hvis man skal handle hos Harald Nyborg eller THansen, da det tager en halv krig at købe sit crocket sæt eller havetelt..
De omtalte snore har en fantastisk effekt på de grønne bude i indre by..
Forhøjet luftindtag er noget man især i Lyngby er glad for.
Kommer der 3cm regn er hovedgaden oversvømmet, og så er det umuligt at købe dagligvarer i Magasin.

Verner galvaniseringsfirmaet hedder WD40

Vi ses ude i nørrebronx...
Index
15289: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 17:37:34) (svar på 15277)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.76)
Om Claus har ret i tesen om bagagebærerstabiliserende weirespænd på Camel Trophy-bilerne eller om han har sluppet fantasien løs ved jeg ikke, men ellers har Jesper ret.
Wirerne har til formål at vifte grene og piskende kviste væk fra frontrude og lygtebroer.
Og det virker. I alle tilfælde sålænge wirerne ikke sprænger, eller bilen køres baglæns ind i nedhængende grene.
Index
15292: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 19:41:24) (svar på 15289)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Rolig nu Herr. Dam
Teser overlader jeg til akademikere og livlig fantasi er vist journalisters gebet.
...men uanset hvad man mener dísse wire er til...så ser det mildest talt malplaceret ud på en bil der aldrig forlader stenbroen.
...måske var det noget for klubbutikken at markedsføre mudder på spraydåse (uden freon)...så kan disse wanna-be biler se endnu mere autentiske ud på sejlklubbens parkeringsplads.

...om jeg har fordomme?? Nej, overhovedet ikke ;-))

mlrh
Claus
Index
15294: sv: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 21:22:15) (svar på 15292)
Morten Dam #6034, reg. nvs (medlem) (ip-adr: 80.164.102.76)
Min brave Claus, jeg er så rolig, at der kun skal to mand til at holde mig.
Men her gak jeg omkring i den tro, at du har et akademisk springbrædt under dine udsagn. Fantasi er næppe forbeholdt skriverkarle - og ditto quinder - men forekommer mig jævnt fordelt, og du synes ikke at være blevet snydt i så henseende ... tagbagebærerstabiliserende? Tja ,,, (smiley)
Nå, men du har så ganske og aldeles ret med hensyn til stenbroens wanna-bees og de famøse wirer. Sligt hører kun hjemme på biler, som humper rundt på jordsmon langt fra alfarvej, og de bør fjernes, før man lader ekvipagen generobre de asfalterede pister.
Må solen skinne på dig i weekenden og øllet forblive koldt.
Med agtelse og hilsener som tilforn
Morten
Index
15293: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (04-06-2004 20:47:23) (svar på 15277)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.20.107)
Lad under alle omstændigheder være med at køre ind i Sverige med dem påmonteret. Her er en historie om en uheldig LR-fører som står tiltalt for "grov uagtsomhed" i trafikken fordi han kørte rundt med dem. Den står på dagbøder og midlertidig inddragelse af kørekortet :

http://www.slrk.org.test.levonline.com/phpBB/viewtopic.php?topic=3509&forum=22

Man kan få nogle som kan pilles af når man ikke lige skal bruge dem.

Mvh Peter
Index
15335: sv: sv: Snore/wire fra taget til forreste kant af forskærmen (06-06-2004 12:33:35) (svar på 15293)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.4)
Nå, søndagsunderholdningen fejler ikke noget ! Stålwirearrangementet stammer fra ørkentropperne oprindeligt. Flere modstandsgrupper havde nemlig fundet ud af, at spænde tynde stålwires i hovedhøjde på de steder, hvor militærpatrouiller kom susende i deres åbne biler. Effekten var til at få øje på, for pludsligt manglede mandskabet hovedet eller overkroppen, da de kørte ind i disse fælder. For at undgå det, blev vindspejlet klappet op og forsynet med de omtalte wire. Formålet var, at wirene skulle holde på vindspejlet og samtidig få den tværgående wire til at smutte op over bilen. Resultatet blev, at fører og vognkommandør slap , mens wiren lige netop kunne få fat i maskingeværet og skytten bagi bilen. Derfor blev vindspejlet klappet ned igen og på bilensfront/kofanger anbragt en stålstolpe med en skarp kant i kørselsretningen. Nu blev wirene simpelthen skåret/revet over før de kunne gør skade.
Ideen med de skærmmonterede wire blev senere taget op og vandt indpas i Camel-trophy-udstyret. Om de har været med til, at stabilisere tagbagebæreren ? Jo, ganske klart ! De var da i det mindst med til at forhindre, at taginstallationen blev fejet bagud ned ...
Mht de enkelte LR-køreres hang til at udstyre deres elskede BILER med det ene eller andet mere eller mindre brugbare udstyr, må en sådan vurdering henfalde under YTRINGSFRIHEDEN og den enkeltes økonomiske formåen.
Wirene kan selvfølgelig være en mulig skadeskilde og hvis man anser brugen for nødvendig udenfor det daglige kørselsmønster, kan jeg anbefale, at der ud i skærmene anbringes et forsænket hun-gevind, i hvilket der ved behov kan skrues en øsken, hvor stålwiren er monteret.