tilbage

Land Rover Forum  

Index
153588: Defender v. Disco3 (09-05-2016 11:12:25)
Lars Piester (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.98.83.90)
Hejsa Forum

Jeg kører pt. i min højt elskede Defender 110 300Tdi fra 96, og elsker hver kilometer i den. Alligevel leger jeg lidt med tanken om at skifte til en Disco3, da de kørsler jeg har, ofte er lange. Kæresten og jeg bor i København, og alt vores familie bor i Midt- og Nordjylland..
Jeg har tidligere haft en RR P38 HSE 1996, og skiftede den til en Defender, da jeg gik kold i alle de elektriske problemer der konstant var med den. Elskede ellers også den bil, bare ikke fejlene..

HVIS jeg skal kigge Disco3, hvad kan I så anbefale/hvad har I af erfaringer? Elsker Defender'en, da der nærmest ingen elektronik er i den, og baseret på min erfaring med P38 er jeg derfor lidt ulden ved at skifte til Disco3.

Ser frem til at høre Jeres input!

Vh.

Lars
Index
153595: sv: Defender v. Disco3 (09-05-2016 13:02:36) (svar på 153588)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.98.103.160)
Har haft D3 i 5-6 år nu.
det er ikke elfejl der er tidsrøveren har kun haft en bremslyskontakt der laver megasjov, og en dørlås der driler lidt.

Men... undervognen
der skal være skiftet bøsninger i bærearme
lejer ved ca. 2-250.000
bremserør ruster bagpå
håndbremse barker/skiver er et mareridt at skille ad hvis ikke det har været brugt eller er blevet adskilt og smurt ved service
for og bagdif nye lejer v. 250000
reduktionsgearkasse nye lejer ved ca. 250.000 + olie der kun koster 250,- pr. liter :-)
bagkardan centerleje ved ca 250.000
støddæmpere

Har faktisk en ide om at bilen er designet til at skulle køre 250.000 km, og så bytter du til en ny.

og alligevel så nyder jeg hver en tur i min D3

Al det mekaniske er til at skrue på, men lift er absolut tilrådeligt, da designet ikke er lavet lige så simpelt, og nogle af de steder man skal til,er ikke designet til nødreperation i ørkenen.

Hilsen
Struntze
Index
153596: sv: Defender v. Disco3 (09-05-2016 13:25:24) (svar på 153588)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.175)
Behold din 110", men opgrader den evt.

Nye sæder, lyddæmpning, alle bøsninger på undervognen evt en krængningsstabilisator.

Jeg har selv leget med tanken, at få enten en Freelander 2 eller Discovery 2, når det gælder de lange stræk til Spanien... meeeeen, gamle OneTen har indtil nu klaret også disse ture, hvorfor så skifte!
Index
153597: sv: sv: Defender v. Disco3 (09-05-2016 15:36:37) (svar på 153596)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.63)
Dem omkring mig der kører D3 bruger minimum 2.500,- kr pr. måned, kun til rep. og service.
Hvis man ikke kan alt selv, er det et noget omkostningstungt bekendskab.

Det skal dog bemærkes at det er biler der har kørt + 200.000km

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
153605: sv: Defender v. Disco3 (09-05-2016 21:45:38) (svar på 153588)
Bo Degn #9187, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.59.191.45)
Hej Lars

Jeg har endnu ikke prøvet en Defender, men min D3 kører hver dag året rundt. Har endnu ikke svigtet og heller ikke haft el-bøvl. Min har rundet 300.000 og jeg har haft den på langtur nordpå, rundt i Europa med campingvogn, på Island og på tværs af Sahara fra Spanien til Dakar i Intercontinental Rally. Uden skader eller ødelagte dele. Jeg har (fået) skiftet bageste diff og 2 af 4 hjullejer samt en bremsekaliber. Ellers ikke andet end almindelige sliddele som forventeligt med så mange kilometer. Fantastisk bil. Kan kun anbefales - men slidelene er nok lidt dyre og kan være vanskelige at skifte på en akselstand i carporten.


Hilsen
Bo
Index
153609: sv: sv: Defender v. Disco3 (10-05-2016 10:01:15) (svar på 153605)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.154)
Jeg har haft 2 Disco 3'ere, begge i camper udgaver. En købt som ny i 2007. Den kørte jeg 80.000 km med på 2 år og eneste fejl var en egr-ventil. Der var kun omkostninger til service, som på det tidspunkt ikke var urimeligt, men der var også stadig nybilsgaranti tilbage, da jeg solgte den. Så omkostningen var afskrivningen og den vil altid være stor på en ny bil i den prisklasse.

Så købte jeg en brugt i efteråret 2015, også en 2007'er. Jeg havde ellers forsvoret, at jeg skulle have en igen pga de mange historier, men jeg blev så alligevel forledt, da jeg fandt en der i min optik var billig. Den havde kørt 290.000 km, og var fuldt serviceret hos en stor LR forhandler. Alt det dyre var lavet, herunder bøsninger, bærearme mm, som Struntze også omtaler, der var skiftet tandremme til tiden osv, så det burde ikke kunne gå galt, selvom det jo altid må betragtes som et lotteri, at købe en bil med så højt et kilometertal. Efter 10.000 km og 3 måneder stoppede den pludselig på vej rundt i en rundkørsel, og så har den ikke kørt siden. Det viste sig at være en aksel til et remstrammerhjul, integreret sammen med oliepumpe og dæksel, som var knækket, men et totalt motorhavari til følge. Det krævede en ombytningsmotor som ilagt ville koste ca 100.000 + moms. Min pris ville være 90.000 kr, og det nægtede jeg at ofre på den. Resultatet var efter lange forhandlinger, at den blev købt tilbage, dog med et vist tab og den blev som et led i aftalen udskiftet med en Freelander 2 (som også er en fin bil, men ikke så alsidig som en Disco 3).

Hvis du køber en Disco, så skal du - ud over alt det andet - sikre dig, at den ikke kun har fået skiftet tandremme, men at den også har fået den nye type oliepumpe, hvor den pågældende aksel sidder. Hvis det havde været lavet på min var skaden ikke sket, og hvis jeg havde fået det at vide ved købet havde jeg nok gerne betalt de få tusind kroner ekstra for at sikre mig mod skaden. Desværre er det en kendt fejl, har jeg jo efterfølgende kunnet læse mig til. Du skal ligeledes sikre dig at købe den hos en forhandler, hvor der er en garanti, og lade være med at forledes til at købe den "engros", "for kunde" eller lignende. I så fald giver det problemer hvis der sker noget.

Nå alt det er sagt, må jeg også bemærke at jeg har elsket hver eneste kilometer jeg har kørt i dem. Det er den mest alsidige og formidable familiebil jeg overhovedet kender. Men det koster at holde dem kørende, og langt de fleste, der er på markedet har kørt rigtig mange kilometer, og ikke alle er specielt godt serviceret, også pga omkostningerne. Det skal også siges at jeg ikke har oplevet el-fejl, men jeg har da set nogle til salg med lysende lamper til luftaffjedring mm.

Jeg har også i "gamle dage" kørt Defender - det hed de ikke den gang - men skiftede så over til Disco 1 - og -2 - og -3, og det er stærkt vanedannende.

Mvh
Lars Ellegaard
3926 nsj.
Index
153610: sv: Defender v. Disco3 (10-05-2016 10:47:40) (svar på 153588)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.66.63.129)
Hvis du vil køre Land Rover, så får du, efter min mening på ingen måde en mere solid og simpel bil end en 300TDI.
Fornuftige dæk, bøsninger i undervogn, støddæmpere osv. så er men rigtigt godt kørende, dog stadig ikke helt så behageligt som i en Disco3.

Jeg har haft en D3 TDV6 som arbejdsbil, og det var en lækker slæde at cruise i, ingen tvivl om det.
Men da den havde kørt ca. 160.000 km skulle den til service, her blev det konstateret at den skulle have nye bremser, bremserør, bøsninger osv. altså hele turen, en omgang til ca. 80.000,-
Det var så den bil, den røg på auktion i stedet.

Siden har jeg set eksempler på D3 og RR-Sport med ledningsnet hvor ledningerne knækkede/irede over på stribe, knækkede aksler i motoren som Lars Beskriver det, luftundervogn der går i ged m.m.

Så at købe en D3 er som at spille i lotteriet, du kan ske af købe en der kører evigt, uden at slå en prut forkert.
Men du kan også ske at købe et rigtigt problembarn, hvor elnettet fejler gang på gang, og når du tror det er over, så springer motoren i luften.

Jeg ville beholde min 300TDI hvis jeg var dig, den bliver heller ikke mindre værd for hver dag der går, på sammen måde som en D3.
Index
153628: sv: Defender v. Disco3 (11-05-2016 16:45:04) (svar på 153588)
Nikolaj Hansen #9493, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 92.246.16.215)
Hejsa,

Jeg ville gå efter een af de Range Rovers, der har BMWs 3.0 TDI ombord.

De er ved at være nede i pris, og motoren er velnok een af de bedste diesel maskiner, man kan få.

mvh

Nikolaj Hansen