tilbage

Land Rover Forum  

Index
15407: ? om udskiftning af horn på chassisramme (08-06-2004 18:09:50)
Erik Elmelund Petersen #4262, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.89.176.198)
Jeg er igang med at skulle skifte begge horn på min LR 88". Efter at have læst en del om svejsning i forummet er jeg blevet i tvivl om hvordan jeg skal svejse dem på.
Skal de overlappe eller skal de svejses kant mod kant?
på forhånd tak for hjælpen
Erik
Index
15409: sv: ? om udskiftning af horn på chassisramme (08-06-2004 19:32:42) (svar på 15407)
Henrik Fasmer #6685, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.215.226.151)
Hej Erik
Den korrekte måde at gøre det på er kant mod kant med 1 til 1,5 mm luft imellem kanterne, så er det næmmer at få en ordentlig gennembrædning.
Du skal ikke at slibe svejsningen væk bagefter, det er en repration der er helt legal. Du kan selvfølig altid glatte svejsningen, så der ikke sidder svejsesprøjt og klatter og griner.
Husk at rustbeskytte inden i vangerne når du er færdig med at svejse og slibe, ellers går der ikke mere end et par år før du skal på den igen.
88" hilsen Fasmer
Index
15410: sv: sv: ? om udskiftning af horn på chassisramme (08-06-2004 19:43:44) (svar på 15409)
Erik 4262 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.89.176.198)
Jeg siger mange tak for hjælpen. jeg må prøve at se om jeg kan få det lavet så jeg er tilfreds med det.
88 hilsen Erik
Index
15434: sv: ? om udskiftning af horn på chassisramme (09-06-2004 08:49:43) (svar på 15407)
Claus Pihl #6639, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.161.195.22)

Jeg var i gang med den samme operation i går!

Vær opmærksom på at de nye uoriginale horn kan afvige lidt i formen. Hullerne hvor torpedoen monteres passer ikke altid helt efter de gamle huller. Da jeg fik svejst mine horn på chassiet sad hullerne for højt i begge sider. det kan være farligt for så passer dørene ikke med bagkassen.
Husk altid at prøvesamle bilen, inden den skal til maler!!

Som du kan se på billedet, så blev jeg nød til at skære en slids på undersiden af hornet med en vinkelsliber og derefter bøje hornet ned til den rette højde.

Det vil være en god ide at lave en skarbelon på rammen.

Et profilrør der er lagt på tværs over rammen. Svejs de gamle bolte på profilen så de går igennem hornets huller.
Nu skærer du hornet af. Sætter profilet på rammen samme sted som før og bruger dette til at ramme det nøjagtige sted hullerne sad før. Nu ved jeg ikke om du har motoren siddende i din LR, for så er denne øvelse ikke mulig.

Billedet blev taget i går!

Hilsen Claus Pihl. 88 serie IIa 1968