tilbage

Land Rover Forum  

Index
153587: td5 startproblemer (09-05-2016 08:58:42)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.105)
Halløj.

Bilen: Defender Td5, årg.2003, kørt 260.000 km.

Problemet: motoren skal tørne længe ( op til 25 sek) før end den starter.

Symptomer: under opstart kommer der gradvist mere og mere liv I motoren indtil den springer I gang. Pumpen I dieseltanken viner når jeg sætter tænding til. Problemet startede I vinters og er gradvist blevet værre, dvs motoren skal tørne I længere og længere tid.

Dieselfilter er skiftet uden effekt.

Jeg har læst I andre fora, at det formentlig er pumpen som er træt af dage - er der andre bud?

Glædelig mandag morgen herfra.

Hilsen Anders
Index
153589: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 11:21:11) (svar på 153587)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Kunne det ikke være gløderør ? Eller dieselreguleringsventilen ( sidder venstre side bagerst på motoren, når du kigger ned i motoren forfra )
mvh. Jacob
Index
153590: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 12:09:54) (svar på 153589)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.105)
Hej Jacob.

Jeg havde tidligere end 200tdi hvor gløderørene var defekte og det mener jeg lavede meget mere røg under opstart

Dieselreguleringventilen? Hvordan tester jeg den?

Mvh Anders
Index
153591: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 12:43:23) (svar på 153590)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.28.203)
Diesel-trykregulatoren kontrolleres ved at fjerne temperatursensoren og tilslutte et manometer; her skal der være 4 bar. Kan være def. gløderør ell. disses relæ, men det har ikke den store betydning med hensyn til start, så længe det ikke er koldt. Vil snarere tro det er filtersien i bunden af dieselpumpe der er stoppet til.
Index
153599: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 20:42:34) (svar på 153591)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.134)
Hej Verner.

Det lyder som om jeg skal have tanken af og pumpen ud.

Når først motoren har været startet er den markant nemmere at starte anden gang. Der er ingen problemer når først motoren er startet - rolig konstant motorgang.

Hilsen Anders
Index
153600: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 20:54:50) (svar på 153599)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.86.78)
Hæfter mig ved pumpen hyler, som er et tegn på den er på overarbejde. Kan også være pumpe er def. Går ud fra du anvender det korrekte dieselfilter.
Index
153601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 21:06:30) (svar på 153600)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.134)
Hej igen Verner.

Ang. filter, så har jeg købt Premium Brand til Td5 hos Paddocks, så det regner jeg med er korrekt :-)

Torsdag må tanken ned og pumpen op, så må jeg se om der er snavs i bunden. Kræver det noget særligt værktøj af få pumpen op af tanken?

Mvh Anders
Index
153603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 21:30:50) (svar på 153601)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.86.78)
Mht. afmontering af holdering/omløber på pumpe, så kan man bruge en stor skruetrækker ell. lign. Den store hurdle kan være at løsne slanger på pumpe, når tanken skal ned, de er fastgjort med noget snaplås. Har på egen 110" skåret et firkantet hul, (uden at skære vanger) så slanger kan genmonteres oppefra og afmonteres hvis nødvendigt. Der er så sat et stykke lidt større plade i og tætnet i kanten med gaffatape og tak for det, jeg havde ikke fået det helt tæt første gang, omløberen måtte have et nøk mere. Ved genmontering af pumpe, brugte jeg et kort stykke lægte at trykke, holde pumpe nede med og så en skraldestrop rundt om tanken indtil omløberen var på plads. Omløber er af metal og tank af plast, kræver lidt akkuratesse, så den får lige fat med det samme.
(Pumpe fejlede i øvrigt ikke noget; jeg havde bare monteret et forkert filter :O<
Index
153604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 21:37:25) (svar på 153603)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.134)
Tak for svaret og tipsene Verner. Jeg prøver lykken på torsdag.

God aften!

Mvh Anders
Index
153607: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (09-05-2016 22:10:48) (svar på 153599)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.227.48)
I så fald ville jeg starte med at checke brændstoftrykregulatoren og derefter begynde at lede efter (andre) utætheder. Det er mit indtryk at den reagerer som du beskriver, hvis der komme luft i dieselolien.

Prøv at stå ved siden af bilen når du sætter tænding på (efter den har stået så længe, at den vil være svær at starte).
Hvis pumpelyden varierer. Man kan høre at den "gurgler" en gang i mellem, så er der luft i systemet.

Hvis det er filteret eller en slidt pumpe, så er lyden konstant/ens.
Prøv også at sætte tænding på og vent til pumpen stopper. Sluk og tænd igen og lad pumpen køre til den stopper 3 gange. Er den så nemmere at starte?

Er der fugtigt eller dieseldryp fra trykregulatoren?

Hilsen
Ole
Med samme problem - igen.
Index
153614: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (10-05-2016 19:14:25) (svar på 153607)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.105)
Hej Ole.

Lyden er som du beskriver. Det vil da være dejligt, hvis pumpen ikke skal skiftes, for den er da godt nok ikke gratis!!

Jeg har flere gange brugt tricket med at sætte tænding på og så træde 5 gange på speederen for at starte udluftning og det hjælper hver gang.

Tak for alle svarene. Jeg kommer med en status senere på ugen.

Hilsen Anders.
Index
153616: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: td5 startproblemer (10-05-2016 23:02:05) (svar på 153614)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.245.81)
Jo, trykregulatoren er et velkendt sorges-kind på Td5erne, men det går som regel på utætheder. Hertil er den ikke stort billigere end pumpen. Men selvfølgelig kan det være stemplet, der er groet fast og ikke nedregulerer tryk. Vær opmærksom på det lille stavfilter, der sidder i topstykket; kan kun udtages når trykregulator er fjernet. Kan være en ide at trykprøve regulator in situ med eks. en kompressionstester, hertil om der er dieselmængde med tænding på. Pumpe skal give
ca. 180L i timen ved regulator.
Index
153618: sv: td5 startproblemer (11-05-2016 08:26:44) (svar på 153587)
Geert Colding #5317, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 195.41.211.254)
Min TD5'er fra 2000 (230.000 km) havde lignende problemer, som du beskriver. Det viste sig at være starteren, der var årsagen til mine problemer, selvom jeg også har en pumpe, der hviner, lidt luft i systemet mv.
Starteren på en TD5'er sidder meget tæt på crank sensor'en, og en træt starter kan åbenbart generere så uheldige magnetfelter, at det forstyrrer denne sensor i en grad, så den har svært ved at finde ud af, om motoren roterer, og dermed kan åbne for brændstoffet.
Siden jeg skiftede starteren har jeg ingen atsrt problemer haft.
Held og lykke med fejlfindingen.
Geert
Index
153632: sv: sv: td5 startproblemer (11-05-2016 22:26:29) (svar på 153618)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.171.254)
Tak til Geerts indspark; det giver så "god mening" at der kan startes uden problemer ved varm motor, da starter jo så ikke skal bruge så meget energi og dermed et mindre magnetfelt.
Index
155014: sv: td5 startproblemer (20-09-2016 22:08:40) (svar på 153587)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.39)
En update på problemet.

I dag skiftede jeg pumpen og filtret (igen), og det er blevet markant bedre. Desværre er der stadigvæk en hylen fra pumpen. Da jeg tog den gamle pumpe ud var der ingen spor af snavns i bunden af pumpen.

Jeg starter en ny tråd for at få lidt flere ideer.


Hilsen ANders
Index
155016: sv: sv: td5 startproblemer (20-09-2016 22:40:33) (svar på 155014)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Hvis der fortsat er en hyle-lyd fra pumpen, selvom den er ny, kunne det måske være, at pumpen ikke får tilstrækkelig brændstof. Er lyden også præsent, når tanken er fyldt helt op ?

Hvis starteren på en Td5 skal skiftes, anbefaler Team Berthelsen en model fra Toyota....