tilbage

Land Rover Forum  

Index
15516: LR 109" fra militæret (11-06-2004 18:15:45)
Mikkel Bror Hemmingsen #6749, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.73.151)
Jeg har lige købt en LR 109"er årgang 83 fra militæret, det er min første LR og den skal nu sættes istand.
Mit spørgsmål/problem er: Fra gasspjæl til vakumforstærkeren er der selvfølgelig en slange, men på slangen, er der et T-stykke med en slange ud til en anden aflang,rund beholder.Hvad gør den godt for, når der en vakumbeholder ved selve bremsehovedcylinderen???
Og er der nogle gode trix til at få en LR til at bremse bedre, for den kan ikke engang blokere på løst underlag og den er blevet udluftet, justeret og rense.
Index
15518: sv: LR 109" fra militæret (11-06-2004 19:30:57) (svar på 15516)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Mikkel!
Hvad beholderen lige er til har jeg (endnu) ikke sat mig ind i - den skal som så meget andet være der - men med hensyn til din manglende bremseevne så kan det skyldes at omdrejningsjusterhåndtaget (monteret inde i førerkabinen på torpedoen (centerpladen)) ikke står korrekt. Jeg har ladet mig fortælle af Kjeld (Tohuse Auto) at den skal stå i nulstilling (altså til venstre) for at bremseforstærkeren fungerer efter hensigten. Håndtaget er kun til brug for justering af omdrejninger på motoren når der er monteret diverse aggregater såsom kapstanspil og den salgs. Det kan således være derfor at du ikke kan blokere og bremsningen er træg og tung.
Ligeledes kan det måske skyldes at bremsetryksfordeleren ikke funker efter hensigten (lokaliseret til venstre for motoren på rammens inderside - følg bremseslangerne til en klods med to kabelskoforbindelser som fører til testknappen med rød lampe inde i kabinen - den begynder at lyse hvis trykfordelingen er forkert eller der er utætheder i systemet - hvis den ikke lyser under kørselen er det tegn på at det er i orden eller at kablerne er hoppet af - tjek det - og tillige kan du med tændingen sat til teste denne funktion - tryk og hold knappen i noget tid intil lampen lyser - så er alt OK desangående).
Det var så lige det jeg kunne komme i tanker om - Håber at du finder miseren.
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
15519: sv: sv: LR 109" fra militæret (11-06-2004 19:36:54) (svar på 15518)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
...UPS - jeg skrev bremseslanger - der skulle selvfølgelig ha´stået bremserørene.
Stefan
Index
15540: sv: sv: LR 109" fra militæret (12-06-2004 09:43:15) (svar på 15518)
Søren Vels Christensen #3564, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 129.142.114.14)
Håndgassen benyttes også når man lige har startet en kold motor. Derfor vil bremseforstærkningen være mindre, indtil man gradvist stiller håndtaget i "nul".

Siden jeg sidste sommer skiftede fra en benziner til en ex-mil 109" diesel, har jeg skullet træde kraftigt på bremsepedalen. For nogle dage siden prøvede jeg at tage slangen til bremseforstærkeren af indsugningen. Forskellen under nedbremsning var absolut minimal.

Der er ikke meget vacuum bag gasspjældet. Det kan man konstatere ved at "duppe" med en finger på hullet når slangen er taget af. Her er venturi'en i en karburator mere effektiv. Den er i princippet en Bernoullipumpe, magen til dem vi legede med i fysiklokalet.

Jeg mistænker Land-Rover for at have indført arrangement som et salgsfremmende incitament. Eller måske var det bare et lovkrav på visse markeder. Under alle omstændigheder kommer der en mekanisk vacuumpumpe i når der bliver højkonjuktur i portemonnaie'n.

Der er dog en enkelt ting der bliver ved med at prikke til min nysgerrighed: Hvis der er undertryk i tanken, vil denne så ikke suge luft til sig når spjældet åbner?. Eller sidder der en ventil indeni?. Uden en ventil, vil trykket jo udlignes, idet indsugningen med et åbent spjæld bare er et rør med luft der strømmer igennem.

Med venlig hilsen
S. Vels
Index
15537: sv: LR 109" fra militæret (12-06-2004 02:31:36) (svar på 15516)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjy (medlem) (ip-adr: 195.41.184.70)
Den aflange beholder er en vakuumbeholder, hvor man så at sige gemmer ekstra vakuum til at bremse med. Problemet med en diselmotor er at den kun laver vakuum når speederen er helt sluppet,(når spjældet i indsugningen er helt lukket)og når så du drøner derudaf med fuld gas og pludselig skal bremse, så når motoren ikke at lave vakuum nok inden spjældet lukker helt. På en benziner er der jo et vakuum til stede hele tiden under kaburatoren.
Denne vakuumbeholder skal for at virke korrekt "indeholde vakuum " nok til tre bremsninger.
For at teste vakumsystemet:med motoren slukket, træd på bremsen adskellige gange, og mens du holder bremsen nede så tænd for motoren uden at give gas. Du vil nu tydeligt kunne mærke bremseservoen trække bremsepedalen yderligere ned. Lad motoren gå i tomgang i kort tid, sluk for motoren, nu skal du tre gange kunne mærke at pedalen bliver hjulpet ned.
Dette er en simpel test som de også bruger på synshallerne.