tilbage

Land Rover Forum  

Index
155245: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (17-10-2016 21:27:10)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Ohøj..
Jeg har her i weekenden brugt tid på og skifte olie i aksler og reduktionsgerakasse. Tænkte det var på høje tid da jeg ikke kunne få svar fra tidligere ejer om det var blevet gjort inden for en menneskealder;)

Nåh men efter jeg har fået skiftet olien i reduktionskassen er den blevet skide utæt ved kardanakslen..
Har jeg gjort noget galt eller er det pakningerne der er gået sig en tur.?
Måske der er en erfaren sjæl der kan gi et bud på hvad det kan være..
Købte denolie der sælges her i klubben så den kan da ikke være fordi den er for tynd eller andet.?

LR hilsen
Den smukke snedker;)
Index
155249: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (17-10-2016 22:27:21) (svar på 155245)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Iflg. din beskrivelse vil jeg formode, at olieniveauet i reduktionsgearkassen har været så lavt, at olien ikke kunne sive ud ved en i forvejen utæt pakning.

Det er næppe klubbutikkens udmærkede olie, der er skyld i lækagen.

God latin er, at skifte alle olier på en ældre LR* mindst een gang om året - incl. filtre - det gør jeg** !

* Seriebiler, Defender** , Range Rover Classic!
Index
155250: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (17-10-2016 22:43:19) (svar på 155249)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.142.148)
Jeg gætter på at Paul har ret i sin antagelse om at den ikke dryppede før olieskiftet fordi den fordi der var for lidt olie i fordi det for længst var løbet ud af den utætte pakning.

Den rigtige løsning er at få skiftet pakningen. Når reduktionsgearkassen alligevel er afmonteret kan du lige så godt få den kigget grundigt efter, få skiftet lejerne og hvad der måtte være af slidte dele i den. Efter sådan en omgang kører den flere årtier igen.

Pauls råd med årlige olieskift på alt er klogt.

Olien koster ikke det vilde i forhold til hvad man bruger på brændstof osv. og det er hurtigt og nemt at skifte.

At køre med for lidt olie eller olie der er forurenet med vand, mudder, spåner osv. giver dyre og besværlige skader.




Index
155252: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 06:01:47) (svar på 155250)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Godmorgen godmorgen.

Nu vil jeg skynde mig og sige at jeg havde nu ikke gearkassen af for at skifte olie.
Men det kan jeg så høre på det hele at det burde jeg gøre og få tjekket det hele.

Det er som sagt ikke længe siden jeg har købt bilen så har ikke nået og skifte en hel masse endnu.
Men da tidligere ejer ikke kunne oplyse om noget som helst Sys jeg det var det klogeste at gøre.
Og som i siger så koster olien ikke en hel masse.

Jeg må have fat i to nye pakninger og under bilen igen.
I skal have tak for hurtigt svar, det var skide godt

Hilsen c
Index
155258: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 15:55:09) (svar på 155252)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.154)
Hej Casper,
nu skriver du ikke hvilken reduktionsgearkasse du har, men der er en god gennemgang af nye pakninger og bageste leje her:

http://forums.lr4x4.com/topic/6917-lt230-rear-bearing-and-seal-replacement/

RRC hilsen
Bo
Index
155263: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 21:44:34) (svar på 155258)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej Bo.

Jeg er ikke helt sikker,men tror det er en LT 230. bilen er fra 87 hvis det gør nogen forskel.?
Jeg må se om jeg ikke kan hitte sådan et kit så jeg kan få det gjort ordentligt..

Desværre har bilen ikke rigtig været vedligeholdt af de tidligere ejer så der er nok og tage fat på..

Vh casper
Index
155265: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 21:55:23) (svar på 155263)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Nu kan jeg ikke finde i tråden, hvad bil du egentlig har købt, men jeg gætter på, det er en Defender 90/110" eller Ninety og OneTen, som den hed i 1987.
LT 230 er nok den rette type.
Index
155268: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 22:07:09) (svar på 155265)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Jeps. Det er en Defender 90 med en 2.5td.
Hvis der nogle af jer der har et link til hvad det er jeg skal købe både til foran og bag så ville det være en super hjælp.

Index
155269: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (18-10-2016 22:13:30) (svar på 155268)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Det har jeg ikke lige fuld styr på, hvad der skal bruges, men Klubbutikken har bl.a. værkstedshåndbøger m.v. der kunne blive nyttige for dig.
Index
155290: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (19-10-2016 22:36:57) (svar på 155268)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.203)
Hej Casper
Tillykke med bilen.
Hvis du er heldig er det bare en utæt pakdåse. De er til at skifte mens gearkassen hænger under bilen. Kan ikke lige huske hvad størrelse den skal have. Men de fleste maskinforretninger kan klare den. Også til en fornuftig pris.
Index
155299: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (20-10-2016 18:41:23) (svar på 155290)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.223)
Så fandt jeg et reservedels nummer på pakdåsen til bagerste udgangs aksel på transfer kassen. Ftc4939.
Og hvis du henter ved maskinhandlen har den følgende mål. 45 72 10/15
Index
155302: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (20-10-2016 22:00:52) (svar på 155299)
Casper Jensen #9397, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.167.83.29)
Hej alexandar..
Tusind tak for det.. det er jo noget lidt andet end min gamle serie wagon;)

Jeg havde lige mulighed for at klodse den op her til eftermiddag hos min svigerfar..
Så nu er det hele splittet ad i atomer;)
Og så vidt jeg kan se så er der ingen af pakningerne der er noget værd mere.. så spørgsmålet er om jeg skal skifte lejerne også nu det hele er splittet ad.. de ser ikke ud til og fejle noget og der er heller ikke slog i dem.. de hverken skure eller andre mislyde.. så måske det er spild.?

Vh snedkeren
Index
155303: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Utæt reduktionsgear ved kardanaksel (20-10-2016 22:17:31) (svar på 155302)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Det er aldrig spild at udnytte situationen, hvor det hele ligget splittet ad. Jeg ville skifte lejene.