tilbage

Land Rover Forum  

Index
155992: Behandling af overfladisk rust (28-12-2016 21:38:01)
Christian E. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.163.28.45)
Min ellers superfine og rustfrie 90" TD5 har fået et par små rustpletter på den ene ventilationsklap pga et stenslag.
Jeg vil gerne stoppe rusten og udbedre skaden inden det udvikler sig.

Min tanke var at forsigtigt slibe pletterne ned med en dremel, og så male det med zinkgrunder og derefter et par dråber maling i bilens farve. Skaderne er så små at det nok ikke giver mening at spraye det, så jeg tænker jeg skal have noget jeg kan duppe på.

Virker det som en fornuftig måde at sikre at rusten ikke breder sig, eller er der andre produkter der er bedre? Min store skræk er at det breder sig til resten af torpedoen - jeg har tidligere haft en defender med angrebet torpedo og det er jo ikke et kønt syn.

Christian

Index
156007: sv: Behandling af overfladisk rust (30-12-2016 18:30:47) (svar på 155992)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.148.141)
Nu er ikke alt som i gamle dage, men hvis ventilationsklapperne er af alu, er det tilstrækkeligt, blot at duppe stenslagene...
Index
156038: sv: sv: Behandling af overfladisk rust (03-01-2017 17:52:44) (svar på 156007)
David Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.161.137.64)
Rigtig som Paul skriver, men, hvis der er stål i nærheden, fex hængslet, så kan forholdene blive lidt vanskeligere.
Tips, Er du i nærheden af en flyveplads, hvor der er et fly værksted, så ta derhen, og købe lidt Zink Chromate primer, til fly lak.
(Det er det gule grøn man ser som grund maling inde i fly dele.) Skrabe så alt det "hvide pulver" væk, og behandle med zink-chromate. Derefter male, så er det faktisk bedre end ny!
Det kan godt være du skal komme en dag efter aftale, medbringende en flaske, da en dåse zink chromate er dyr, så skal den være aben allerede i anden anledning. Paul vil give mig ret i at korrosion på LR alu dele skyldes som regel, elektrogalvanisk tæring, pga stål i nærheden, forværet af salt. Når man skiller på LR, sørge for at "isolere", hvis alu kommer i kontakt med stål. Derfor var der så meget galvanisering på ældre LR, da Zink bliver en "offer anode".
Vinter Hilsen til Dig, og Paul, fra De Norske Fjell! David Bjerregaard, X2217.