tilbage

Land Rover Forum  

Index
150792: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (04-09-2015 12:27:54)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
jeg er ved at få omregistreret min 1980 serie III og 1986 90" fra gule til hvide plader.
hvilke krav er der til sæder/bænke, og vigtigst, skal der været monteret sikkerhedsseler til passagerene i "bagkassen" ?
Index
150793: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (04-09-2015 12:35:44) (svar på 150792)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Der skal ikke være seler ved bagsæderne. Den regel kom først i '89. Det er dog sikkert en god ting at have alligvel.

Det er muligt at det er en god ide at montere dem *efter* syn, så kløjs synsmanden ikke i manglende godkendte seleforankringspunkter, for de findes ikke. Ikke på 3'ern i hvert fald

Mvh Niels

SIIA 88" Omreg til personbil i 2009

Index
150794: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (04-09-2015 12:45:29) (svar på 150792)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Der skal ikke være seler i Serie 3éren bag i. Hvis du monterer dem kan du forvente at skulle dokumentere alt muligt bullshit om fastgørelses punkters styrker osv.
Boingien ved jeg ikke noget om. Slå op i "Synsvejledning for køretøjer" på FSTYR.
Index
150795: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (04-09-2015 15:21:48) (svar på 150794)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
er der krav til sæderne.
kan både fastmonterede klapsæder,bænke og de ikke fastmonterede "militærsæder" godkendes ?
eller er der specielle krav til sæderne ?
Index
150814: sv: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (05-09-2015 00:25:06) (svar på 150795)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er lidt en diskussion. Nogle har fået seriebil synet som personbil med nogle løse hynder. Min synsmand gik meget op,i at sæderne var boltet solidt fast. Det bedste er nok at spørge synsmanden hvad han vil syne

Mvh Niels.
Index
150815: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (05-09-2015 06:32:34) (svar på 150792)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det kommer an på årgång, hvad der var godkendt dengang. Men alt efter, hvor tit du skal have passagerer i bagkassen, ville jeg vælge mindst bænke - fylder opklappet i meget - eller enkeltsæder.
Index
150819: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (05-09-2015 09:22:57) (svar på 150792)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.133)
Det eneste jeg lige finder er dette:
10.01.002 Sæder
(1) Sæder skal være solidt fastgjort til køretøjet.
Så er der de løse sæder til at hægte på ladkanten fra militærkøretøjer. Måske vil de irritere en synsmand, måske er de også bare vildt dårlige at sidde på??
Er det kun sjældent der skal passagerer bagi ville jeg vælge de helt almindelige bænke.
Index
156522: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (22-02-2017 12:30:14) (svar på 150819)
Nikolaj Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.160.97.183)
Lidt gammel tråd.... men hvad koster det i afgift at konvertere en 109'" 78´om fra gule til hvide. Vægtafgiften stiger vel en lille smule også.
Index
156523: sv: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (22-02-2017 12:40:23) (svar på 156522)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det koster sikkert en formue. For når den er over 35 år, så er det 40% af nyprisen uden afgift, altså hvad den ville koste uden afgift i '78

40% reglen er jo nogenlunde til at have med at gøre, når vi taler biler fra 60'erne og hvor de jo ikke kostede helt så meget i kroner og øre. Men efterhånden som vi når op i de inflationsramte 70'ere så stiger priserne og dermed også den afgift man skal betale idag. Det har motorhistorisk Samråds opmærksomhed at en bil kan blive afgiftberigtiget til noget nær ingenting, så længe den er under 35 år og bare er en gammel bil, for så den dag den bliver 35 så stiger den voldsomt i afgift.

Men det hjælper dig jo ikke så meget. Jeg ved ikke hvad en 109'er kostede i 78 men det er altså 40% af det i afgift. Er det en benziner, kommer der en engangsafgift for forurening også. Vægtafgiften stiger, men når den er over 35 år, så er det jo stadig en 1/4 af hvad det ellers ville koste.

mvh Niels
Index
156524: sv: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (22-02-2017 14:06:37) (svar på 156522)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.85)
Mellem 12-16.000,- plejer de at ligge på i afgift.
Mvh
Kenneth
Index
156530: sv: sv: sv: sv: passager-sikkerhedsseler i serie III & 90" (22-02-2017 19:29:21) (svar på 156524)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det kan altså sagtens være mere Kenneth. jvf ovenstående. Find lige nyprisen på en 109" i 1978 og kom tilbage. Jeg har hørt om eksempler på mellem 20.000 og 40.000,-

Man kan selvfølgelig mod betaling altid få et bindende svar fra Skat. Måske det er 12-16.000,- Men det kan altså som sagt sagtens være mere.

Mvh Niels