tilbage

Land Rover Forum  

Index
15633: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 12:10:06)
Peter Asmussen #6673, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.79.148.242)
Hej LR eksperter....

Jeg har har et indlæg her på forum for et par uger siden , omkring min spændingsregulerering der forsyner tank og temp. måler. Nu har jeg prøvet en del forslag med fejlsøgning og tilmed købt en ny voltregulator hos Williams.Men efter min kollega som er elektronik fyr har skilt den af kunne vi konstatere at den bare lavede et puls pause signal ved først omkring 24V , når spændingen var under det løb den bare lige igennem....? Mit spørgsmål går nu på : Jeg ved at jeg skal have 12V forsyning på primærsiden af voltregulatoren, og så 5V ud på sekundær....?
Eller er det 9V ud på sekundær - Nogen siger 5V , andre siger 9V....? Nu er jeg forvirret....
Det skal lige tilføjes at jeg kører : LR 109" PU 2,3 benz. 1977 . Serie III.

På forhånd tak for assistangsen

109 hilsen
Pete
Index
15635: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 12:22:22) (svar på 15633)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.249.35.234)
Hvor kommer de 24v. fra? Som jeg tidligere har skrevet er spændingsregulatoren en primitiv indretning, som stort set kun er en bimetalfjeder som strømpåvirket bliver varm og bøjer væk og afbryder strømmen, når den bliver kold igen bøjer den tilbage og sætter strøm på igen, thats how simple it goes.
Index
15639: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 13:26:53) (svar på 15635)
Peter Asmussen #6673, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.79.148.242)
Hej Verner....

De 24 V var noget vi prøvede med på en stømforsyning for at se hvordan den reagerede....
Men jeg skal jo ikke have 12V ud på sekundærsiden til instrumenterne..... Jeg skal have 5V eller 9V....?

109"
Pete
Index
15640: sv: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 13:40:17) (svar på 15639)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Peter.

Du skal have ca. 9 - 10 volt ud på sekundærsiden.

Mvh.
Verner / 451 - Østsj.
Index
15656: sv: sv: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 20:11:08) (svar på 15640)
Peter Asmussen #6673, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.3.2)
Hej Verner.

Nu har jeg modifiseret på spændingsreguleringen, så nu har jeg 12V på primær og 10V på sekundærsiden. Jeg har forbundet det, og det ser ud som om det virker... Og når jeg sætter stikket fra føleren ude motorrummet direkte på stel, så får jeg fuldt udslag. Så jeg vil lige prøve at køre lidt med det....
Tak for hjælpen til jer alle...

109"
Pete
Index
15644: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 15:35:06) (svar på 15633)
Torbjørn Barfod #6315, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.209.158)
Hej Peter,

Hvis spændingsregulatoren fungere som Verner beskriver, skal den være belastet (forbundet til instrumenterne) før den virker/regulerer.

Mvh
Torbjørn
Index
15674: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (15-06-2004 23:08:34) (svar på 15644)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 195.215.231.113)
Still crazy after all these years! jeg skal måske lige nævne at spændingsregulatoren er et levn fra dengang seriebilerne havde jævnstrømsdynamo der i modsætning til vekselstrømsgeneratoren, ikke ladede når motoren gik i tomgang og herfor sank spændingen i anlægget især når man havde lys på, ja, netop til 9v. derfor denne lille finurlighed for at visningen altid skulle være den samme.
Index
15681: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (16-06-2004 10:53:26) (svar på 15644)
Verner / 451 - Østsj. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Peter; det er rigtigt hvad Thorbjørn skriver.

Med fare for at blive betegnet som 'pædagok', prøver jeg alligevel.

Bimetal er en type metal som 'bevæger' sig, når det bliver varmt.

Virkningen af reguleringen skyldes at når der er forbrug, trækkes der en strøm, hvorved der udvikles varme. Denne varme påvirker det omtalte bimetals kontakt, således at den 'løfter' sig væk fra den anden kontakt. Når de 2 ledere ikke rører hinanden mere, løber der ingen strøm, der udvikles ingen varme, og bimetallets kontakt bevæger sig tilbage til den anden kontakt og så fremdeles.

Hvis man er interesseret i noget nymodens, kunne dette link og en elektronik-kammesjuk, måske være en god løsning.

Verner / 451 - Østsj.
Nu med 'elektrisk hår'... (Altså den smule, der er Claus..).



http://www.mgcars.org.uk/electrical/replacement.html
Index
15682: sv: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (16-06-2004 11:02:33) (svar på 15681)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Vassår Verner....

Hvis dit hår er blevet elektrisk kommer der måske lys i pæren ?!?

med 12 volts hilsen

Claus
Index
15683: sv: sv: sv: sv: 5V eller 9V nu må jeg vide det ? (16-06-2004 11:31:24) (svar på 15682)
Verner / 451 - Østsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Næh, desværre; det er ikkeledende Lucas-hår!

Ny konkurrece til Landarrangement?. Hvis hår stritter højest/mest, efter at have puttet fingrene i stikkontakten. (Jeg vil være dommer, hø.).


Med elektrifiserende sommerhilsener.
Verner / 451 - Østsj.