tilbage

Land Rover Forum  

Index
15802: Heavy Duty fjedre (20-06-2004 15:38:57)
Jesper Kjærsgaard-Nielsen #6631, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.243.86.78)
Efter en ombygning af min HCPU til en standard 110" HT, (Ja! den er færdig og skal nu blot lakeres), har jeg opdaget at den kører på heavy duty fjedre bag. Dette er umiddelbart standard på high capacity modellerne og bilen er derfor hævet 2 tommer i forhold til fronten. I denne forbindelse ville jeg gerne skifte foran, så min bil atter engang er plan, men også hævet på alle 4 hjul.

Spørgsmålet er derfor, kan man blot skifte fjedre ud, og beholde de nuværende støddæmperne? Der skulle være god vandring i standard støddæmperene - og derfor ville jeg mene de uden problemer kunne klare de ekstra 2 tommers løft.

Endvidere er der vist noget med, at klubben har forbindelser til billige heavy duty fjedre (500 kroner for et par?) Kan dette passe?

Hilsen Jesper
Index
15803: sv: Heavy Duty fjedre (20-06-2004 18:10:06) (svar på 15802)
Peter Maigaard #5894, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.112.20.36)
2 stk Bearmach HD fjedre koster ca 600kr + moms hos midtjysk (inkl DLRK rabat). Det er til RR/Disco, men mon ikke det er det samme til Defender.

Mvh Peter
Index
15804: sv: Heavy Duty fjedre (20-06-2004 18:37:58) (svar på 15802)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.163.229.21)
Davs
Mht. til dine støddæmpere, hvis disse er std., er det er rigtig god ide´ at få fat nogle længere.
1: Fordi du alligevel vil skifte for fjedre.
2: fordi det er besværligt ellers at skifte dem
3: ellers bliver din vandring meget kort ,da de vil som udgangs punkt vil næsten helt udstrukket.

Men hvilke støddæmpere er vel et lige så godt spørgsmål.

Jeg køre selv med Hi-cap. fjedre undervogn med monroe gas dæmpere og deflex polyrethan bøs over det hele, på min 110".
Når jeg laster fra 600 kg og op efter mod 800 kg er gas ikke nok bag på men perfekt op til de 600kg.
Til last over 600kg bliver bagenden urolig, dertil skal det tilføjes at dette var under voldsom belastning og hastig under gps løbet i ungarn. Det ville havde lækkert med dobbelt gas i hver side eller olietryk støddæmpere.
Bevares, monroe er fine til prisen, ruster for let , men er ellers robuste.

Monroe gas er fine til vandringen foran ( mellem hd fjedre) ,da der ligger motor og alt det skrammel ,men bag er de næsten for korte til at vandre ordenligt.
Prøv evt. at se efter decabon dæmpere til 3" lift ,og et andet beslag til dine stødæmpere bag også fra scorpinon racing.

Håber at dette var brugbart.

mvh. Karsten