tilbage

Land Rover Forum  

Index
15826: bremser/håndgas (21-06-2004 12:07:34)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Har fundet ud af at ved at læse her, at min 88" bremser væsentligt bedre når jeg slår håndgassen fra, men så sker der bare det at bilen står og hopper og ryster, kan det ikke laves så den går fint, samtidig med at den bremser fint....?
Index
15827: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 12:20:17) (svar på 15826)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.196.169.158)
Hej Kasper, hvordan står og ryster ?
Er det fordi den står for lavt i tomgang, du bruger håndgassen ?
Der sidder et spjæld i indsugningen, dette skal være helt lukket i tomgang, så den kun suger i det lille hul og laver vacum til bremsen.
Roverhilsner
Finn Otto
Index
15829: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 13:02:03) (svar på 15827)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
ja, det er tomgangen, til orientering sætter jeg den 4 hkker op før der sker noget, hvad gør jeg?
Index
15833: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 14:56:12) (svar på 15829)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Hej Kasper - nu du skriver at den hakker i tomgang -- det forsvinder eller udjævner sig vel lidt efter i takt med at olietrykket stiger/lampen slukker og motoren begynder at få lidt varme -- eller hvad?. Sker det hver gang du starter ? - dvs. også hvis du lige har kørt, er stoppet for at gøre indkøb og derefter starter kareten igen?
Min hakker også ved koldstart - men det forsvinder lidt efter som ovenfor beskrevet og kører fint i tomgang derefter - ligeledes ved start af varm motor.
Det er jo kendt at man ikke bare starter raketten fra kold og hamrer ud ad motorvejen i fuld firspring straks derefter og da slet ikke en dieselhakker -- motoren har bedst af en varsom behandling med den tid det nu tar´ så den ikke overbelastes - sindigt tempo osv. En LR skal sammenlignes med magelighedens tempel og behandles ærværdigt og stateligt (giv de andre raketspirer lov til at overhale og lad som om du har al den tid i verden der er til at nå frem i det henrivende tempo af 80km/t)
-- (sande LRfreaks er ikke udstyret med kronometre - men med månedskalendere) ;-)
SIIIerhilsen Stefan - Skanderborg
Index
15835: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 15:51:21) (svar på 15833)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.228.202)
Nej det ændrer sig ikke, men den går fint hvis jeg sætter den 4 hakker frem. Men så bremser den bare ikke så godt.....?
Index
15838: sv: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 16:21:35) (svar på 15835)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Nå - men hva´så med røgudvikling og type - fortæl lidt om det - er der noget der, der er lidt uldent? -foreløbig tror jeg at det er et justeringsspørgsmål, det var det på min. Det kan være din dieselpumpe skal drejes en anelse i tilgift.
Stefan
Index
15844: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 17:48:16) (svar på 15838)
kasper (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.166.88.74)
hvordan gør man det, og hvilken vej...?
kan jeg gøre det uden at risikere noget
Index
15845: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 18:30:00) (svar på 15844)
Mai & Stefan Wandel #6008, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.162.193.211)
Nej - der er ingen risiko.
Som jeg skrev - hvis du har uhensigtsmæssig røgudvikling (hvidlig/blålig røg ved tomgang eller ingen røg ved tomgang men sort os ved alm. kørsel) så er det et tegn på at pumpen skal justeres eller er slidt.Det kan så indvirke på tomgangsomdrejningerne så den går ujævnt (dermed ikke sagt at det ikke kan skyldes andre ting - evt. at dine dyser eller et/flere tændrør ikke funker som de skal - for at nævne nogle).
Pumpen justeres nemmest således:
Løsn de tre møtrikker der holder pumpen på plads en anelse og marker pilepladens pilemarkeringssted (det er den plade der er anbragt til højre for pumpen når du ser oppefra og ned på den fra højre sideskærm af)med en tusser. Derefter tager du et koben og støtter på pumpeflangen og luftfilterbefæstigelsesarrangementet således at du nu kan overføre moment til pumpeflangen (vippearmsprincip)- dermed drejes pumpen en anelse (mod uret) og samtidig med at du holder momentet på kobenet så spænder du boltene igen.
Der skal ikke drejes meget - kun en anelse (1/2 - 1mm --- i første omgang)-- måske er det for lidt eller for meget -- det konstaterer du ved at køre en lille tur hvor du lader den køre i tomgang (skal så helst ikke give andet puf fra sig end det der kommer umiddelbart som du starter og derefter bliver usynlig) -- så accellerer du (og der må den jo godt gi´noget sort os) og holder jævn fart (nu uden røgudvikling eller minimal/næsten usynlig sort røg) -- det gør du så i forskellige fartregier.
Hvis du så er tilfreds har du uden andre specielle værktøjer fundet rette indstilling (eller noget der ligner) -- hvis den oser kraftigt i fart men ikke i tomgang eller den oser ligegyldigt hvad, så må du til den igen og justere enten højre eller venstre om (samme fremgangsmåde som før)-- tag for en sikkerheds skyld værktøjet med i bilen under prøveturen, så har du muligheden for at justere undervejs ved pitstop.
Sådan gjorde jeg - efter alskens andre forsøg og gode råd, som dog ikke rigtig hjalp (men jeg lærte min motors forskellige arrangementer at kende undervejs, trods alt - og nu kører den som en drøm (nu er det bare mig selv der oser - for jeg er på tværs af den moderne opfattelse vedr. tobak - og oser som en skorsten på trods).
Håber så at det var det der skulle til for at din landbrugsmaskine kommer til at spinde som en SINGER symaskine.
SIIIerhilsen Stefan (nu med sommefornemmelser i maven og en næsten færdigrenoveret militrailer på perlegruset)
Index
15846: sv: bremser/håndgas (21-06-2004 18:48:56) (svar på 15826)
John Karlsen #1914, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.160.123.206)
Hej Kasper!

Det er fuldstændig rigtigt som du skriver at den bremser bedre med håndgassen "sluppet" (det er en diesel forstår jeg) og det betyder at spjældet i indsugningen på din bil står nogenlunde rigtigt!! Det er en lille operation med kablet til pumpen (der er en del mekanik forbundet med det) - men alligevel svær at forklare pr. skrift så der ikke opstår misforståelser!! Lad endelig være med at røre ved pumpeindstillingen endnu!!! Jeg vil gerne vise dig det, hvis du kunne ha' lyst at komme forbi!! Du kan ringe til mig: 23249473.

Hilsen John/SSJ-1914
(tidligere 109" diesel 2 1/4 kører)
Index
15858: sv: bremser/håndgas (22-06-2004 02:17:47) (svar på 15826)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.255.252.130)
Hej Kasper.
Jo, der skam en RISIKO ved at justere på en dieselpumpe uden måleværktøj til rådighed. I værste fald motorhavari til følge. Et er hvad i gør med jeres egne motorer, men lad for guds skyld være med ar videregive disse perlegrus-tricks til andre ukyndige...